Tomelilla 1975. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Saturday, March 23, 2013, 21:59 (4252 dagar sedan)

[image]

Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.

Tomelilla 1975.

av Besc, Saturday, March 23, 2013, 22:10 (4252 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]

Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.

Mycket trevlig bild, tack för den!

Vadan denna anhopning av tåg?

Är det från vänster ett extratåg, tåg till Eslöv samt ihopkoppling av tåg från Simrishamn och Eslöv mot Ystad och Malmö vi ser?

Fordonsanhopningen i Tomelilla 1975.

av Carl-Erik Olsson, Thursday, August 07, 2014, 16:48 (3751 dagar sedan) @ Besc

[image]


Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.


Mycket trevlig bild, tack för den!
Vadan denna anhopning av tåg?
Är det från vänster ett extratåg, tåg till Eslöv samt ihopkoppling av tåg från Simrishamn och Eslöv mot Ystad och Malmö vi ser?

Nu kom jag på vad det var: Bilden är tagen lördagen 31 maj 1975. Extratåget är SJK Skånes "sista (formella) tåget till Sjöbo" som från Malmö gick över Eslöv, inkl fotokörning på gamla spårinfarten till Felix, vilken korsade fd YEJ i 90 grader, ner till Tomelilla och därifrån till Sjöbo, fast man fortsatte i praktiken ända till Klostersågen. Återfärden gick över Ystad till Malmö. Undrar om man inte passerade Ystad dessutom utan att stanna och en vid den tiden känd profil från Krabbegatan i Simrishamn markerade sitt ogillande av denna omväg från Malmö genom att just då begagna klosetten i Y6-an? :-)
Själv studerade jag vid denna tid vid E-sektionen vid Lunds tekniska högskola och skulle egentligen denna dag tentera i TV-teknik, en av fortsättningskurserna i ämnet "Tillämpad elektronik", men fann då att sista tåget till Sjöbo gick bara en gång, medan det skulle komma fler tillfällen att tenta den annars i o f s intressanta kursen, vilket då också lyckades senare med gott resultat.
Undrar f ö ang "Max Jüdels" fråga ang godsvagnarna om dessa inte är ett par förhöjda Mas-vagnar, alltså urspr malmvagnar som har byggts på på höjden för att användas i stentågen från t ex Dalby på fd MSJ och tidigare även Hardeberga på fd LReJ? Någon som kan bekräfta detta förmodande, ev med några vagnsnummer?
Spåret till Hardeberga användes fram till mitten av 60-talet har jag för mig, medan stentågen på fd MSJ gick ett tiotal år längre, först med E/E2-lok och sedan med T21, som väl då hade kompletterats med "apparater för malmtågsbroms". Någon som kommer ihåg när dessa transporter upphörde?
/filosoferade och funderade frågvise CEO

Tomelilla 1975.

av Stefan Olsson, Saturday, March 23, 2013, 22:41 (4252 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Ännu en fin bild, från när järnvägsstationerna såg ut som sådana och inte planteringar. Tackar. (OBS! Inget inlägg i någon miljödebatt...)

Den observante ser också en känd Tomelillaprofil i bakgrunden, lagerhuset!

Tomelilla 1975.

av johanw, Sunday, March 24, 2013, 17:26 (4252 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Menar du den grå godsvagnen utan underrede? VH /J

Tomelilla 1975.

av Ola Almquist, Sunday, March 24, 2013, 17:58 (4252 dagar sedan) @ johanw

Menar du den grå godsvagnen utan underrede? VH /J

Va? Nä, han menar ett sådant här. Det i Hallsberg är just nu under rivning. Tyvärr.

M.v.h.
Ola

Tomelilla 1975.

av Mattias Jansson, Saturday, March 23, 2013, 23:00 (4252 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]

Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.

Finns det en perrong av något slag vid spåret till vänster där den första rälsbussen står?
Jag funderar också på om det funnits fler perronger i Tomelilla, för bangården ser på den här bilden ut att se ut som den rimligtvis måste ha gjort, om inte från början så i alla fall i flera decennier innan bilden togs. Och går man till 40-talet så hade man fem utgående linjer. Klarade man sig med tre tågspår då, eller fanns det träperronger längs något ytterligare spår på den tiden?

Red.
I 1950 års tidtabell stannade tre tåg vid lunchtid vardagar, P2576 från Ystad till Eslöv 12.00-12.06, P 2753 från Eslöv till Ystad 12.01-12.07 och P2604 från Simrishamn till Malmö 12.02-12.08, men på söndagar fick de sällskap av P2607 från Malmö till Simrishamn 11.58-12.04, så om inte annat då bör man ha behövt fyra perrongspår. Inga rälsbussar ännu vid den tiden, fyra ångloksdragna tåg.

Tomelilla 1975.

av Patrik Eriksson, Sunday, March 24, 2013, 09:47 (4252 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Red.> I 1950 års tidtabell stannade tre tåg vid lunchtid vardagar, P2576 från Ystad till Eslöv 12.00-12.06, P 2753 från Eslöv till Ystad 12.01-12.07 och P2604 från Simrishamn till Malmö 12.02-12.08, men på söndagar fick de sällskap av P2607 från Malmö till Simrishamn 11.58-12.04, så om inte annat då bör man ha behövt fyra perrongspår. Inga rälsbussar ännu vid den tiden, fyra ångloksdragna tåg.

Spåret närmast stationshuset användes väl av MSJ-tågen som var nedlagd när bilden togs. MSJ tågen möttes i regel i Sjöbo.

Tomelilla 1975.

av mormorsgruvan, Tuesday, March 26, 2013, 13:08 (4250 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tomelilla har haft 7 spår i bredd. Med spår 7 genom godsmagasinet.
Plattformarnas antal och längd har växlat mellan åren. Som mest har spår 1-5 haft plattformar!

Tomelilla 1975.

av mormorsgruvan, Tuesday, March 26, 2013, 13:15 (4250 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En annan härlig tomelilla-bild är KAFF00063 i järnvägsmuseums samling.

Tomelilla 1975.

av Anders Olsson, Sunday, March 24, 2013, 08:43 (4252 dagar sedan) @ Krister P

Det fanns smala träperronger förr. Alla tåg kom nog inte samtidgt men fran till 1947 behövdes även ålats till tåg mot Brösarp. Spåret närmast stationshuset användes till 1970 vanligen för Malmötågen. Ända fram till 1981 kunde man en gång per dygn se tretågsmöte med tåg mot Eslöv, Ystad och Simrishamn.

Tomelilla 1975.

av MCarl, Sunday, March 24, 2013, 08:48 (4252 dagar sedan) @ Krister P

Helt underbar bild!

Är det någon som har en bangårdsskiss över Tomelilla, för oss modulrallare vore det en ypperlig förebild.

Tomelilla 1975.

av Lars Olof Lidmo, Sunday, March 24, 2013, 12:15 (4252 dagar sedan) @ ovka001

Står det inte en postbil längst bort. Volvo Duett?

Skulle tippa på att det är en KVD 440 kallad Tjorven.

Tomelilla 1975. Lite OT

av ovka001, Sunday, March 24, 2013, 12:21 (4252 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Med tanke på vilket år bilden är tagen, är det naturligtvis en "Tjorven". Frågan är om Postverket hade Volvo Duett överhuvudtaget.

Tomelilla 1975. Lite OT

av S-O Strand, Sunday, March 24, 2013, 12:47 (4252 dagar sedan) @ ovka001

Med tanke på vilket år bilden är tagen, är det naturligtvis en "Tjorven". Frågan är om Postverket hade Volvo Duett överhuvudtaget.

Postbil

St

Tomelilla 1975. Lite OT

av ovka001, Sunday, March 24, 2013, 15:02 (4252 dagar sedan) @ S-O Strand

Tack, så behöver man intefundera mer på det.

Tomelilla 1975. Lite OT

av Bekon, Tuesday, March 26, 2013, 08:33 (4250 dagar sedan) @ ovka001

Med tanke på vilket år bilden är tagen, är det naturligtvis en "Tjorven". Frågan är om Postverket hade Volvo Duett överhuvudtaget.

1966 hade i alla fall Postverket Volvo Duett. Minns det mycket tydligt från Uppsala den sommaren, då jag körde och tömde brevlådor nästan varje dag. Som ensam brevlådetömmare på söndagarna - i Volvo Duett - fick man tömma alla stadens 125 gula lådor. Det var väl ungefär lika många där och då, som det tycks finnas i hela Sverige nu...

Men på Tommelillabilden förefaller det vara en Tjorven från Kalmar verkstad med sin minst sagt iögonfallande "logdörr" på höger sida.

Bernt K

Tomelilla 1975.

av Thomas Larsson, Sunday, March 24, 2013, 11:06 (4252 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Bygget av vägbron 19??, som bilden är tagen ifrån, gjorde svåra ingrepp i bangården speciellt för förlängningen norrut av spår ett och två.

Thomas

Tomelilla 1975.

av Thomas Larsson, Sunday, March 24, 2013, 13:22 (4252 dagar sedan) @ Thomas Larsson

Den höga byggnaden i bakgrunden är lagerhuset som tyvärr revs 2000.
Lagerhuset hade anslutningen till Ystaspåret, finns på dokumenterat på forumet i Ekevings fantastiska serie om Skånska vägskydd 27 jan 2010.
De två små husen på varsin sida om spåren vid vägövergången är trapphusen till gångtunneln under järnvägen.
Det östra huset rymmer Celticbaren en sportsbar.
I det västra huset finns Hasse & Tage museet.

Bild på trapphuset finns här från Tomelilla hembygdskrets.
Bild från vägövergång i Tomelilla

Tomelilla 1975.

av Mattias Månsson, Sunday, March 24, 2013, 13:53 (4252 dagar sedan) @ Thomas Larsson

Bygget av vägbron 19??, som bilden är tagen ifrån, gjorde svåra ingrepp i bangården speciellt för förlängningen norrut av spår ett och två.

Thomas

Vägbron är nog byggd ett fåtal år innan bilden är tagen. Växeln mellan spår 1 och spår 2 låg precis under bron efter ombyggnaden. Asfalten på plattformen ser ganska svart ut och betongen i skarvarna på plattformsänden ganska ny.

Hela spår 1 revs senare upp även om en del av plattformskanten närmast vägbron fanns kvar i princip ända fram till den senaste bangårdsombyggnaden.

Numera är det spår 3 som är spår 1. Spår 4 har blivit spår 2 och återuppstått som tågspår.

Tomelilla 1975.

av MaxJüdel, Sunday, March 24, 2013, 13:01 (4252 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Tack för en mycket trevlig bild. I bildens nedre vänstra kant syns några godsvagnar, som verkar av typen (littera) E (lådvagn). Finns det någon som vet vad hade de kunde ha haft för last (antingen last till Tomelilla eller last därifrån)?

Eller kan det vara tomma utländska E-vagnar som väntar på att få komma till Ystad och färjan till Polen (ibland blev det vagnsanhopning i Ystad när färjekapaciteten inte räckte till - och uppställning fick ske på angränsande stationer till Ystad).

Gråa huset?

av Erik Samuelsson (ny igen), Tuesday, March 26, 2013, 21:25 (4249 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Vad är det för litet grått hus till vänster i bild med välvt tak?

Fanns nått liknande i Kvarnabo där mjölkbilen stod parkerad.

Gråa huset?

av Ola Almquist, Tuesday, March 26, 2013, 22:08 (4249 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (ny igen)

Vad är det för litet grått hus till vänster i bild med välvt tak?

Fanns nått liknande i Kvarnabo där mjölkbilen stod parkerad.

ÅSSA-skjul av tidig modell? Har sett liknande från tidigt 1940-tal. Senare blev de kantigare.

M.v.h.
Ola

Tomelilla 1975 och idag.

av Lennart Fransson, Saturday, April 20, 2013, 19:33 (4225 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]

Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.

Och idag kl 17.15:

[image]

Tåg 1558 mot Malmö till höger och 1249 mot Simrishamn till vänster.

Tomelilla 1975 och idag.

av Nils-Eric Sääf, Saturday, April 20, 2013, 21:39 (4224 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Vilken bild är trevligast? Gissar på den översta.

Tomelilla 1975 och idag.

av Lennart Fransson, Sunday, April 21, 2013, 09:06 (4224 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vilken bild är trevligast? Gissar på den översta.

Jo, men alternativet till den understa är nog att det inte funnits några spår alls på den, vilket varit betydligt tråkigare. Idag har Österlen ett tåg i timmen i var riktning från tidig morgon till midnatt, och når både Malmö och Lund utan byte.

Tomelilla 1975 och idag.

av Tklpeaman, Thursday, August 07, 2014, 14:26 (3751 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Sitter och jobbar som ltkl i Tomelilla just nu. Bakom magasinet eller vad det nu var för något så fanns det en lastkaj. Den finns fortfarande kvar. Den finns mellan väderskyddet och tunnelhuset (Celtic-baren) på nuvarande spår två. Den sticker upp precis lagom mycket över perrongen för att vara en bekväm sittplats.

Tomelilla 1975 och idag.

av Sune Nylén, Thursday, August 07, 2014, 17:01 (3751 dagar sedan) @ Tklpeaman

Ett av husen för tunnelnedfarten inrymmer Hasse Och Tage muséet. Var där 2011. Trångt men trivsamt. Är ni intresserade och har vägen förbi så titta in.:-) Sune