Tjänstetecken för personal på elektriska lokomotiv (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 30, 2013, 10:08 (4275 dagar sedan)

När eldriften på Malmbanan varit igång några år tyckte SJ uppenbarligen att elektrolokförarna och -biträdena borde få särskilda märken att sätta i mössan (?) eller på annan lämplig plats:

[image]

[Ritning från SJ elektrotekniska byrå, Sveriges Järnvägsmuseum]

Ritningen är daterad 1918. Infördes detta märke någonsin?

Har det överhuvudtaget förekommit att lokpersonal haft olika tjänstetecken avhängigt vilken typ av lok man arbetade på?

Man kan tänka sig att förslaget till särskilt tjänstetecken för de elektriska lokmännen tillkommit i avsikt att få denna personalgrupp att känna sig som en utvald elitgrupp som SJ satsade på, detta i syfte att få personalen att anstränga sig lite extra för att den nya driftformen skulle bli framgångsrik.

Fler ritningar

Tjänstetecken för personal på elektriska lokomotiv

av Pluggis, Saturday, March 30, 2013, 11:05 (4275 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

När eldriften på Malmbanan varit igång några år tyckte SJ uppenbarligen att elektrolokförarna och -biträdena borde få särskilda märken att sätta i mössan (?) eller på annan lämplig plats:

[image]

[Ritning från SJ elektrotekniska byrå, Sveriges Järnvägsmuseum]

Ritningen är daterad 1918. Infördes detta märke någonsin?

Har det överhuvudtaget förekommit att lokpersonal haft olika tjänstetecken avhängigt vilken typ av lok man arbetade på?

Man kan tänka sig att förslaget till särskilt tjänstetecken för de elektriska lokmännen tillkommit i avsikt att få denna personalgrupp att känna sig som en utvald elitgrupp som SJ satsade på, detta i syfte att få personalen att anstränga sig lite extra för att den nya driftformen skulle bli framgångsrik.

Fler ritningar

Om detta finns att läsa på Jernvägs-Contoret.

Tjänstetecken för personal på elektriska lokomotiv

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 30, 2013, 13:36 (4275 dagar sedan) @ Pluggis

Om detta finns att läsa på Jernvägs-Contoret.

Intressant! Elektroloksmännen fick uppenbarligen fortsätta med bolmande ånglok på sina kragar:-)