Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal (Järnväg allmänt)
"Traktionsudvalget" i Danmark diskuterade i början av 50-talet elektrifiering.
Antagligen tänkte man sig elektrifiering enligt norskt, svensk, tyskt, schweiziskt och österrikiskt system med 16,2/3 Hz 15 Kv. Hos ASEA utlöste det aktivitet:
Sid 1
Sid 2
Sid 3
Sid 4
Sid 5
Litt Ra ("Br" )
Da-loken var färdigkonstruerade vid denna tid. Ra-loken och TGOJ:s Bt var knappt påbörjade (de är/var tekniskt besläktade). Ub fanns sedan många år i Sverige. Lokomotorerna Za var förmodligen inte ens påbörjade..? Alla lok behövde konstrueras om något, med hänsyn till den danska lastprofilen - korgen, resp. förarhytterna, behövde smalas av något.
"Zoa7" ska utläsad "Xoa7", de fanns ju sedan några år. "Xa" ska utläsas "Za" - ASEA var inte riktigt hemmastadda med SJ:s litterering... "El11 ska utläsas "El10"... ASEA var inte heller hemmastadda i norska statsbanornas typbeteckningar!
Hur troligt tror någon idag det är att DSB hade köpt Da-lok?
Berra