Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Saturday, May 04, 2013, 20:14 (4251 dagar sedan)

"Traktionsudvalget" i Danmark diskuterade i början av 50-talet elektrifiering.
Antagligen tänkte man sig elektrifiering enligt norskt, svensk, tyskt, schweiziskt och österrikiskt system med 16,2/3 Hz 15 Kv. Hos ASEA utlöste det aktivitet:

Sid 1
[image]

Sid 2
[image]

Sid 3
[image]

Sid 4
[image]

Sid 5
[image]

Litt Ra ("Br" )
[image]


Da-loken var färdigkonstruerade vid denna tid. Ra-loken och TGOJ:s Bt var knappt påbörjade (de är/var tekniskt besläktade). Ub fanns sedan många år i Sverige. Lokomotorerna Za var förmodligen inte ens påbörjade..? Alla lok behövde konstrueras om något, med hänsyn till den danska lastprofilen - korgen, resp. förarhytterna, behövde smalas av något.

"Zoa7" ska utläsad "Xoa7", de fanns ju sedan några år. "Xa" ska utläsas "Za" - ASEA var inte riktigt hemmastadda med SJ:s litterering... "El11 ska utläsas "El10"... ASEA var inte heller hemmastadda i norska statsbanornas typbeteckningar!

Hur troligt tror någon idag det är att DSB hade köpt Da-lok?

Berra

Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 04, 2013, 20:47 (4251 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Intressant! Personal från SJ elektrotekniska byrå gjorde f ö vissa konsultinsatser i förstudien för dansk elektrifiering vid denna tid. Liksom några år senare i Portugal (som dock valde 50 Hz-elektrifiering)

Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal

av Johnny, Saturday, May 04, 2013, 20:55 (4251 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Är det någon som vet mer om "Swedish Locomotive Works Association Aktiebolag"?

Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal

av Anders Jansson, Saturday, May 04, 2013, 22:24 (4251 dagar sedan) @ Johnny

Är det någon som vet mer om "Swedish Locomotive Works Association Aktiebolag"?

Tycks ha varit det formella bolagsnamnet bakom Swedloc. Ett bolag som verkade på exportmarknaderna och utgjordes av NOHAB/ASJ/Motala som på den inhemska marknaden i stället fungerade som kartell. NOHAB tycks ha administrerat bolaget och en del material finns kvar i NOHAB-arkiven.

Första leverans var sannolikt ångloken till NS i Holland på 1940-talet. Sista leverans tycks ha varit elloken till Rumänien på mitten av 1960-talet.

Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal Swedloc skyltbilder

av Niklas B, Sunday, May 05, 2013, 07:11 (4250 dagar sedan) @ Anders Jansson

Användes på de rumänska lok som i helhet tillverkades i Sverige
[image]

Från loken till NS
[image]
Är det enda ångloksskylten där ASJ-loggan förekommer? (frånsett tenderskyltar till t.ex. E10?)

Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal

av Hans T. Møller, Monday, August 19, 2013, 10:15 (4144 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hej

Håber, at mit dansk kan forstås og at tråden kan tages op igen.

Det var sådan, at Traktionsudvalget knyttede en svensk konsulent til sig, statsråd Thorsten Thelander, civ. ing., L.I.V.A. Han var ivrig tilhænger af en elektrificering af hovedbanerne på Sjælland og skrev en meget grundig rapport herom til Traktionsudvalget. Det var ham, som anbefalede anskaffelse af 1-C-1-koblede ellok, da de var billige, driftsikre og økonomiske. Ganske vist var de ikke egnede til hastigheder over 100 km/t, men denne grænse kunne forskydes opad ved at forfine konstruktionen.

Traktionsudvalget ønskede imidlertid bogielok.

(Hele Thelanders rapport er trykt i: Traktionsudvalgets Betænkning 1956, udgivet af Akademiet for de tekniske Videnskaber.)