En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946 (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, May 05, 2013, 11:25 (4155 dagar sedan)

[image]

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Sunday, May 05, 2013, 14:21 (4155 dagar sedan) @ BD

Snygg handstil skriven med reservoarpenna, samt gammelsvenska såsom "Toilett"
och "Tvenne"(betyder två).
Tydligen åkte svensk tågpersonal med sovvagnen hela vägen till Warszawa.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av S-O Johansson, Monday, May 06, 2013, 22:43 (4154 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Snygg handstil skriven med reservoarpenna, samt gammelsvenska såsom "Toilett"
och "Tvenne"(betyder två).
Tydligen åkte svensk tågpersonal med sovvagnen hela vägen till Warszawa.

Läser Du rapporten så står det att han tog över sovvagnen i Gdynia. Gick inte färjetrafiken dit några år efter 1945 när Sassnitz inte gick att trafikera. Har för mig att det var en artikel i TÅG om det för några år sedan. Vet inte hur lång restid det var Trelleborg-Gdynia men kanske skiftade man sovvagnarna under färjans uppehåll. Någon som har tillgång till en "komunicka" från 1946 kanske kan se efter.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Matz Lonnedal Risberg, Tuesday, May 07, 2013, 08:47 (4154 dagar sedan) @ S-O Johansson

Trelleborg-Gdynia-leden upprätthölls 1946-48, då den ersattes av Trelleborg-Odra Port tills 1954. Parallelt kördes Trelleborg-Warnemünde 1947-48 (och 1952-53). Färjeturen tog 19 timmar.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 07, 2013, 09:49 (4154 dagar sedan) @ Matz Lonnedal Risberg

Restiden Trelleborg-Gdynia tog cirka 8-9 timmar, färjan avgick Trelleborg kl 9 och var framme i Gdynia kl 17. Har för mig att färjan endast gick på leden några få gånger i veckan.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Johnny, Tuesday, May 07, 2013, 13:35 (4153 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Restiden Trelleborg-Gdynia tog cirka 8-9 timmar, färjan avgick Trelleborg kl 9 och var framme i Gdynia kl 17. Har för mig att färjan endast gick på leden några få gånger i veckan.


Nej, det är inte rimligt. Den betydligt kortare resan Karlskrona-Gdynia tar idag 10,5 timmar om man kör ca 17 knop. Ångfärjorna från 1909 gjorde 16 knop, så det verkar rimligare att resan tog 19 timmar som nämnts i tråden.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 07, 2013, 14:55 (4153 dagar sedan) @ Johnny

Finns det någon tidtabell för dessa tåg.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Matz Lonnedal Risberg, Tuesday, May 07, 2013, 15:50 (4153 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Det måste ju finnas i något arkiv. En helt annan sak är hur de hölls. T.ex. fanns det en sovvagn Stockholm-Svilengrad över denna led, med anslutning till "Orient Express". Som oftast tvingades den vända senast i Sofija, ofta redan i Beograd, p.g.a. att tidtabellerna inte höll.
På sjuttiotalet fanns två överlappande tåg "Meridian" Malmö-Dresden och Berlin-Beograd. De överlappade sällan hvarandra på sin väg norrut av samma skäl.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 07, 2013, 16:31 (4153 dagar sedan) @ Matz Lonnedal Risberg

Meredian kommer jag mycket väl ihåg, tåget gick Malmö C- Beogerd, vi städade ligg och sittvagnarna i Malmö sommaren 1969, skitigare vagnar har jag sällan skådat, dessa jugoslaviska vagnar var väl inte städade på flera år, Urrrrk!

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Lennart Petersen, Tuesday, May 07, 2013, 18:34 (4153 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Meredian kommer jag mycket väl ihåg, tåget gick Malmö C- Beogerd, vi städade ligg och sittvagnarna i Malmö sommaren 1969, skitigare vagnar har jag sällan skådat, dessa jugoslaviska vagnar var väl inte städade på flera år, Urrrrk!

För sittvagnar i långa omlopp över gränser var det väl ofta så att egentligen ingen tog ansvar för hur det såg ut , attityden var att "det kan dom ta hand om på andra sidan". Men för ligg och so´v fanns ju vagnskonduktör som normalt höll ordning och reda ombord med vis stolthet.
Jag gjorde 1974 en rea i liggvagn Beograd-Berlin, det var meningen att den skulle gått till Malmö men det kortades av. Det var mycket snyggt och fint ombor och liggvagnskonduktörn var mycket hjälpsam t.ex med att ordna mat till oss på uppehållen (ingen R-vagn) . Norr om Dresden lade han en del arbete på att jaga ut östtyskar som inte hade biljett för liggvagnen men sökte platser.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Torger, Wednesday, May 08, 2013, 20:25 (4152 dagar sedan) @ Matz Lonnedal Risberg

Tabell 123a i SvK sommaren 1946 visar följande:
Sovvagnen Stockholm - Warszawa avgick från Stockholm C måndagar och torsdagar och ankom till Warszawa påföljande onsdag resp lördag.
Avg Stockholm C 12.55
Ank Trelleborg F 22.31
Avg Trelleborg F 23.15
Ank Gdynia Port 19.15
Avg Gdynia Port 20.30
Ank Warszawa Gl 08.30

Från Warszawa till Stockholm fredag och tisdag, ankomst söndag resp torsdag
Avg Warszawa Gl 20.30
Ank Gdynia Port 09.00
Avg Gdynia Port 11.00
Ank Trelleborg F 05.00
Avg Trelleborg F 06.14
Ank Stockholm C 16.05

Knappast någon nöjesresa.

Christer Torgersson
Malmö

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Friday, May 10, 2013, 08:16 (4151 dagar sedan) @ Torger

Tog det verkligen hela 12 timmar de 35 milen mellan Gdynia och Warszawa.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Lennart Petersen, Friday, May 10, 2013, 17:11 (4150 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Tog det verkligen hela 12 timmar de 35 milen mellan Gdynia och Warszawa.

Tänk dig in i hur banan bör ha sett ut 1946.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Matz Lonnedal Risberg, Tuesday, May 21, 2013, 11:19 (4139 dagar sedan) @ Torger

Ja, det var när leden flyttades till Trelleborg-Odra Port att färjeresan endast tog 9 timmer (jfr. Ystad - Swinoujscie idag, som tar 7-8 timmar)

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 21, 2013, 12:12 (4139 dagar sedan) @ Matz Lonnedal Risberg

Har hört att tågmästarna i Malmö hade turer med nattågen på Sassnitz på 70 och 80-talet. Ibland ställdes B1:or mot Stockholm upp i Sassnitz hamn som oftast blev berövade på toapapper och tvål som var en stor bristvara i DDR.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Måns Johannesson, Tuesday, May 21, 2013, 13:35 (4139 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Har hört att tågmästarna i Malmö hade turer med nattågen på Sassnitz på 70 och 80-talet. Ibland ställdes B1:or mot Stockholm upp i Sassnitz hamn som oftast blev berövade på toapapper och tvål som var en stor bristvara i DDR.

Intressant uppgift. Kanske kan vara en sådan vagn man ser på den bilden i det här inlägget? Att det är en 60-talsvagn och ingen ABo24(AB8K) eller tysk vagn är ialla fall utan tvekan.

/Måns

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 21, 2013, 15:11 (4139 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Bilden är tagen i Trelleborg 1958 vid premiärturen för M/S Trelleborg, vagnen på däck är en kombinerad pass och resgodsvagn som medföljde till Sassnitz för SJ ledningens räkning, vagnen lastades aldrig i land i DDR.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Ola Almquist, Tuesday, May 21, 2013, 15:42 (4139 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Bilden är tagen i Trelleborg 1958 vid premiärturen för M/S Trelleborg, vagnen på däck är en kombinerad pass och resgodsvagn som medföljde till Sassnitz för SJ ledningens räkning, vagnen lastades aldrig i land i DDR.

Genom att titta på bilder med ämnesord Tågfärja i Samlingsportalen hittar man bl.a. denna:

[image]

EDIT:
Nu hade jag för bråttom. Det var tydligen tre vagnar:

[image]

[image]

Det verkar dock lite snurrigt med datumen. Enligt fakta om fartyg:

Levererades 19 april 1958 till SJ, Malmö med hemmahamn Trelleborg. Kostnad 26 miljoner SEK. Gjorde en tur upp till Bottenviken för att testa fartyget i is, samt på vägen ner till Trelleborg, visas fartyget upp i Stockholm.

1958 04 27. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz.

Bilderna på Samlingsportalen är daterade 1958-04-20, ombordkörning i Trelleborg, 1958-04-23 - 24 visning i Stockholm, 1958-04-28 ankomst Sassnitz.
Åkte vagnarna med hela vägen? Även ett rälsbusståg befann sig ombord.

M.v.h.
Ola

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 21, 2013, 18:30 (4139 dagar sedan) @ Ola Almquist

M/S Trelleborg pressvisades i Stockholm före premiärturen till Sassnitz 1958, hon låg förtöjd vid Skeppsholmen där generaldirektör Erik Upmark gav en flott middag ombord, bland gästerna var Konung Gustav VI Adolf samt Kronprins Carl Gustaf.
På vagndäck fanns en WL3 samt en YBo6.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Ola Ahlström, Tuesday, May 07, 2013, 21:35 (4153 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Restiden Trelleborg-Gdynia tog cirka 8-9 timmar, färjan avgick Trelleborg kl 9 och var framme i Gdynia kl 17. Har för mig att färjan endast gick på leden några få gånger i veckan.

Ur SJ-nytt nr 1 1946;
"Resan med de 34 vagnarna ombord tar i genomsnitt 21 timmar från Trelleborg till Gdansk".

Artikeln handlar om de 1300 öppna Svenska godsvagnar som transporterade till Polen 1945/46 för transport av kol från de polska gruvorna till Gdansk för vidare tranport på andra kölar till Sverige. Intressant i detta fall är överfartstiden som här anges till realistiska 21 timmar, en överfartstid som till stor del berodde på minfaran och dessutom påverkades av de minröjningsoperationer som genomfördes ända in på 60-talet.

Ola Ahlström
Malmö

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Lennart Petersen, Tuesday, May 07, 2013, 22:31 (4153 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Restiden Trelleborg-Gdynia tog cirka 8-9 timmar, färjan avgick Trelleborg kl 9 och var framme i Gdynia kl 17. Har för mig att färjan endast gick på leden några få gånger i veckan.


Ur SJ-nytt nr 1 1946;
"Resan med de 34 vagnarna ombord tar i genomsnitt 21 timmar från Trelleborg till Gdansk".

Artikeln handlar om de 1300 öppna Svenska godsvagnar som transporterade till Polen 1945/46 för transport av kol från de polska gruvorna till Gdansk för vidare tranport på andra kölar till Sverige. Intressant i detta fall är överfartstiden som här anges till realistiska 21 timmar, en överfartstid som till stor del berodde på minfaran och dessutom påverkades av de minröjningsoperationer som genomfördes ända in på 60-talet.

Ola Ahlström
Malmö

Det var också tider som gällde under bra förhållande. Vid hård sjö och mest av allt vid isproblem kunde det ta mer tid än så för ångfärjorna. Det finns något exempel på att det tog 40 timmar att forcera isen mellan Trelleborg-Sassnitz.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Lennart Petersen, Sunday, May 05, 2013, 16:39 (4155 dagar sedan) @ BD

[image]

Intressant dokument.
Men kanske var det 1946 lite olika uppfattning om vad som var bekvämt och vad man hade anledning klaga på. Sverige hade haft det ordnat medans Polen hade varit under krig och ockupation i 6år och de vedermödor man fått stå ut med var nog ibland värre än att få ligga i korridoren .

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Nicke nyfiken, Sunday, May 05, 2013, 18:54 (4155 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har för mig att SJ hade egna sovvagnar till Polen efter kriget, där fanns inga vägglöss, vagnarna gasades i Hagalund och Malmö.

En sovvagnskonduktörs vedermödor i utlandstrafik 1946

av Lennart Petersen, Sunday, May 05, 2013, 19:03 (4155 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Jag har för mig att SJ hade egna sovvagnar till Polen efter kriget, där fanns inga vägglöss, vagnarna gasades i Hagalund och Malmö.

Om det var svensk personal som medföljde vagnen så var det nog rimligtvis en SJ vagn.

PKP WLABc 2001 - 2003 = f d SJ ACo2c 2390, 2418 och 2419

av BD, Sunday, May 05, 2013, 19:18 (4155 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har för mig att SJ hade egna sovvagnar till Polen efter kriget, där fanns inga vägglöss, vagnarna gasades i Hagalund och Malmö.


Om det var svensk personal som medföljde vagnen så var det nog rimligtvis en SJ vagn.

SJ överlät tre vagnar till PKP.
PKP WLABc 2001 - 2003 = var f d SJ ACo2c 2390, 2418 och 2419

En tidigare tråd....

av Nicke nyfiken, Tuesday, May 07, 2013, 17:26 (4153 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hittade en bild på kursvagn 269 Cst - Warszawa via Tralleborg F - Berlin - Poznan,
vagnen ser ut att vara av modell Ä och registrerad i Sverige.

En tidigare tråd....

av Bjorn A, Tuesday, May 07, 2013, 19:09 (4153 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Har du någon länk till bilden?
Model Ä vad är det för typ? enda jag vet den litt på är spårvagnarna från första delen av 1900-talet i Norrköping:-)

Soliga hälsningar
Björn

En tidigare tråd....

av Nicke nyfiken, Wednesday, May 08, 2013, 07:20 (4153 dagar sedan) @ Bjorn A

Sök Sassnitz eller Berlin i samlingsportalen.