Alvesta - Gångbron (Byggnad)

av HJP @, Sunday, August 31, 2008, 23:31 (6073 dagar sedan)

[image]

Det var länge sedan den K-märkta, inbyggda gångbron revs.
Bildet tog jag i februari 1989.

HJP

Alvesta - Gångbron

av Tomas Jansson, Monday, September 01, 2008, 01:59 (6073 dagar sedan) @ HJP

Tack för bilden! Hur kom det sig att den revs fast den var K-märkt? Var den i alltför dåligt skick, eller passade den inte in i resandecentrumprofilen...?

/Tomas J

Alvesta - Gångbron

av HJP @, Monday, September 01, 2008, 10:38 (6072 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Tack för bilden! Hur kom det sig att den revs fast den var K-märkt? Var den i alltför dåligt skick, eller passade den inte in i resandecentrumprofilen...?

/Tomas J

Om jag inte minns fel, så tror jag att det blev problem, när man höjde plattformarna.
Bron revs efter det att den dokumenterats ingående, vill jag minnas.

HJP

Alvesta - Gångbron och ång-F

av BD, Monday, September 01, 2008, 09:30 (6072 dagar sedan) @ HJP

[image]

Alvesta - Gångbron och ång-F

av HJP @, Monday, September 01, 2008, 10:50 (6072 dagar sedan) @ BD

Härlig bild!
Tackar&Bockar!

HJP

Alvesta - Gångbron och ång-F i svart kostym

av WS, Monday, September 01, 2008, 11:17 (6072 dagar sedan) @ BD

[image]

F-Maskin i svart kostym. Intressant bild! De bilder man oftast sett så har loket sin grå-blå tidiga kostym (eller grå-blå museiversion).

I praktiken så var väl F-loken svarta under största delen av svensk driftstid? WS.

Glansplåt och kollämpning

av BD, Monday, September 01, 2008, 12:03 (6072 dagar sedan) @ WS

F-Maskin i svart kostym. Intressant bild! De bilder man oftast sett så har loket sin grå-blå tidiga kostym (eller grå-blå museiversion).

I praktiken så var väl F-loken svarta under största delen av svensk driftstid? WS.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Loket på bilden har glansplåt, kanske inte så putsad som den museilok av idag har.
Tror inte att man då målade på glansplåt annat än för att reparera skador på ytskiktet. Då fanns fortfarande glansplåt i olika nyanser att köpa.

Tenderns koltag har en påbyggnad av trä. Uppe i i tendern pågår kollämpning av en möjligen två personer.

Alvesta - Gångbron och ång-F. Oljeeldad?

av Krister P, Monday, September 01, 2008, 11:21 (6072 dagar sedan) @ BD

Vad är det för påbyggnade över koltaget på tendern?
Liknar de överbyggnader man hade för tanken på oljeeldade lok.
Fanns det oljeeldade F-lok?
Om, vilka var det och under vilken tid?

Alvesta - Gångbron och ång-F, ca 1930?

av Anders Sandgren, Monday, September 01, 2008, 14:24 (6072 dagar sedan) @ BD

Kan man gissa på ca 1930? Vacuumbroms nertagen, inga spår av elektrifiering förutom "blixten" på loket.
Vilka F hade matarvattenförvärmare? Detta verkar ha något sådant, hade alla det?
Jag kunde inte hitta någon uppgift om oljeeldade F-lok. Något Cc/Cd hade det från ca 1920. Eller är det någon form av skydd över kolboxen?

av Thomas Tell, Monday, September 01, 2008, 21:17 (6072 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Kan man gissa på ca 1930? Vacuumbroms nertagen, inga spår av elektrifiering förutom "blixten" på loket.
Vilka F hade matarvattenförvärmare? Detta verkar ha något sådant, hade alla det?
Jag kunde inte hitta någon uppgift om oljeeldade F-lok. Något Cc/Cd hade det från ca 1920. Eller är det någon form av skydd över kolboxen?

Stig Nyberg anger 1933 men 2 april detta år var det eldrift. Vårarna 1931 eller -32 stämmer bättre då F 1208 fick Friedemans avloppsinjektor 1930. Det är inte matarvattenförvärmare eller oljeeldning på loket.
Kolboxens påbyggnad är för att få med mer kol.

Tåget är snälltåg 8 och första vagnen är DFo1 1360.
Foto O Ekwall.

/tell

av Anders Sandgren, Monday, September 01, 2008, 22:40 (6072 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stig Nyberg anger 1933 men 2 april detta år var det eldrift. Vårarna 1931 eller -32 stämmer bättre då F 1208 fick Friedemans avloppsinjektor 1930. Det är inte matarvattenförvärmare eller oljeeldning på loket.

Tack, det är ju en avloppsinjektor förstås. Har för mig att jag sett en bild på A2 med arrangemanget. SJ provade det under 30-talet efter OKB-förebild.
Fick alla F-loken det? Alla(3) A2'or fick det 32-33 och fick sina nedtagna 1938. Hade månne F-loken den kvar när de såldes?

av Stefan Skoglund, Tuesday, September 02, 2008, 23:41 (6071 dagar sedan) @ Thomas Tell

Togs avloppsinjektorn bort pga för dyrt underhåll för SJ:s del
eller pga nedsmutsning (dvs olja) i pannvattnet ?

Firiedmanns avloppsinjektot

av Anders Sandgren, Wednesday, September 03, 2008, 08:35 (6070 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

För A2/A(3) har jag läst att de togs ner för att besparingarna inte motsvarade de ökade underhållskostnaderna. Detta skedde 1938.
Ett större lok borde innebära bättrte ekonomi.

Vilka lok/loktyper användes Friedmann-injektorn på?

Friedmann

av BD, Wednesday, September 03, 2008, 09:54 (6070 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Togs avloppsinjektorn bort pga för dyrt underhåll för SJ:s del
eller pga nedsmutsning (dvs olja) i pannvattnet ?

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
De lok som hade friedmanninjektorer behöll dem i Sverige ända till dess att danskarna tog hand om dem.

Friedmann

av Anders Sandgren, Wednesday, September 03, 2008, 13:51 (6070 dagar sedan) @ BD

Beslutet att ta ner dem fattades 1938 (åtm för A2/A3-loken), då var f-loken sålda.
Dessutom kan man misstänka att den gjorde mer nytta på dem.
Jag noterar att 14st B/E/Gb-lok fick matarvattenförvärmare nedtagna under 1939. Det kan ju varit så att man efter elektrifieringen ansåg att man ville minimera underhållet för kvarvarande ånglok och då tog bort underhållskrävande och inte nödvändiga attiraljer. För norrlandstrafik kan de ju dessutom varit mer underhållskrävande och otillförlitliga pga kylan.

Friedmann - D&M

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, September 03, 2008, 14:03 (6070 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...Det kan ju varit så att man efter elektrifieringen ansåg att man ville minimera underhållet för kvarvarande ånglok och då tog bort underhållskrävande och inte nödvändiga attiraljer. För norrlandstrafik kan de ju dessutom varit mer underhållskrävande och otillförlitliga pga kylan.

Absolut. Det är därför det är så himla svårt att såhär i efterhand verkligen VÄRDERA nyttan/olägenheten med diverse grunkor o tillbehör - alla har olika åsikter om dem, i världens alla hörn...

Davies & Metcalfe var stora leverantörer av avl-injektorer till North British, alltså gamla Beyer-Peacock, som byggde en hel del maffiga ånglok ganska sent, t ex Garratts och annat till Afrika och Australien. Många av dessa, kanske flertalet, hade minst en avl-injektor (åsså minimum en vanlig, förstås, därtill).

av Ola Almquist, Monday, September 08, 2008, 17:43 (6065 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kolboxens påbyggnad är för att få med mer kol.

Tåget är snälltåg 8 och första vagnen är DFo1 1360.
Foto O Ekwall.

/tell

Kom att tänka på tidigare tråd om datering av bilder m.h.a. varningsskyltar för elektrisk kontaktledning. Tidigast 1931 stämmer säkert.

Åskvigg

M.v.h.
Ola

[x]
[*]