Gardiner i stationshus? (Byggnad)

av Jörgen Bergfors, Sunday, January 27, 2008, 18:12 (6165 dagar sedan)

Någon här som vet ifall man brukade ha gardiner i väntsalar och tågx förr i tiden (30-40 talet sådär) och i så fall vilken sort. Jag tycker mig skönja en kappa upptill i fönstren på en del bilder. Frågan gäller framför allt mindre stationer.

/Jörgen

Gardiner i stationshus?

av Jan Frelin, Sunday, January 27, 2008, 22:39 (6165 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Lilleskogs staion hade definitivt gardiner.

Gardiner i stationshus?

av Ola Almquist, Monday, January 28, 2008, 15:48 (6164 dagar sedan) @ Jan Frelin

På vissa stationer, bl.a. på f.d. ÖCJ, fanns det rullgardiner med stationsnamnet. Jag har för mig att på något forum förekommit en avskrift av en skrivelse om dylika rullgardiner, eventuellt om nedtagande. Någon som minns?

M.v.h.
Ola

1958

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 29, 2008, 11:31 (6163 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

I »Meddelande från organisationsavdelningen« från 1958 om stationers inredning som Smalspåret nyligen har kopierat upp står det att »Gardinerna i expeditionslokalerna bör vara ljusa med diskreta mönster«. Expeditionsdiskens glasrutorna ut mot allmänheten bör inte skärmas av men om det är nödvändigt ska man använda persienner eller en diskret draggardin. Väntsalen bör inte ha gardiner, möjligen persienner...

Gardiner i väntsalar m.m.

av John Thoweman @, Tuesday, January 29, 2008, 14:50 (6163 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Utifrån bilder på olika väntsalar på mindre stationer på SRJ-nätet från 40-50-talen, verkar tendensen snarast luta åt avsaknad av gardiner i själva väntsalen, möjligen då (i linje med direktiven i ovan nämnda SJ-föreskrift), persienner.
Vad gäller tågx förekommer ibland enkla gardiner av det ungefärliga slag som nämns i SJ-föreskriften. Så SRJ (åtm. under 40-50-talen) verkar ha haft en liknande inställning som SJ senare.
(Sedan fanns det säkerligen enstaka undantag på små stationer med glest mellan inspektionsbesöken...)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 29, 2008, 15:18 (6163 dagar sedan) @ John Thoweman

Mina vaga minnen av Sandvikensstation på sent 60-tal/tidigt 70-tal är att det fanns långa tunga gardiner vid de höga fönstern mot gatusidan. Inga i fönstren mot järnvägen men de var vad jag minns lägre/gick längre ned.

av nicke, Tuesday, January 29, 2008, 16:31 (6163 dagar sedan) @ John Thoweman

Precis som du säger så satte säkert stnförest./banvaktens fru upp gardiner på "sin" station, folk ville väl då, precis som nu ha det fint och trevligt omkring sig. Bor man dessutom på stationen så vårdade man det självklart som sitt eget hemman. På småstationerna var det prestige i att ha fin trädgård och stenpartier. Att vara stn-föreståndare var en livstil. Men det vore intressant om det fanns någon "gardinstandard" påbjuden från SJ eller EJ-bolaget, ex att inköp av gardintyg skedde centralt och blev likriktat, för det var väl det trådskaparen var ute efter?

av Daniel Niklasson, Verkebäck, Tuesday, January 29, 2008, 16:59 (6163 dagar sedan) @ nicke

När stationshuset i Mörlunda skulle rivas fick smalspårsjärnvägen möjlighet att överta det som gick att överta från det synnerligen vandaliserade huset.

Förutom lägenhetens kakelugn (som numera återfinns i Jenny station) följde en hel del smått och gott med, däribland en låda gardiner från 1950-talet i tidstypiskt grått och rött mönster (idag helt inne). Vissa var mycket slitna medan ett par längder var helt nya. Dessa verkade vara levererade/rekvirerade från centralt håll.

Gardinerna modifierades och återfinns nu i personalrummet innanför expeditionen i Verkebäck.

Gardiner i stationshus?

av Peter Sjöquist ⌂, Tuesday, January 29, 2008, 23:56 (6163 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Gardiner i fönster och som på bilden nedan - fördragbara gardiner framför biljettluckorna - av ungefär samma färgskala som på bilden har man ju sett på ett antal stationer under årens lopp. Dock mer ovanligt i väntsalar. (Bilden: Virserums stn. Slitna gardiner med samma tyg fanns tidigare även vid fönstren på tåg/biljett/stationsexpeditionen)

[image]

Lite finns att läsa som påpekats i tråden i SH:s nyutgivna häfte om inredning i expeditionslokaler m.m.

<a href="http://www.smalsparet.nu/salj.htm">Här kan du beställa Ta-meddelande nr 5 om expeditionsinredningar m.m. </a>

Ursnyggt!

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 30, 2008, 17:23 (6162 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

[image]

Lite finns att läsa som påpekats i tråden i SH:s nyutgivna häfte om inredning i expeditionslokaler m.m.

Toksnygg interiör!