från en mörk tid... (Fordon: allmänt)

av Morshyttan, Saturday, May 18, 2013, 14:55 (4251 dagar sedan)

I september 1945 var freden återställd i det krigshärjade Europa men dess eftermäle skulle komma att bestå långt fram i tiden :-( .

Den segrande sidan hittade många märkliga maskiner i resterna av det tredje riket, och hos Henschel (vilka väl även tillverkade lokomotiv :-| !? ) hittade man en aldrig fullbordad stridsvagn av gigantiska mått.

Mången kunde nog andas ut av att den här pjäsen inte kom ut, men vad skulle man göra av den :-| !?

[image]

För med sina 140 ton var det definitivt inget man släpade in i bakluckan och drog iväg med men tydligen fick man hjälp från vårt land med en vagnbjörn som inte ryggade för denna last :-) .

Det vi ser på bilden sägs vara den kvarvarande chassi-delen och innan tornet monterades, men totalt sägs lasten (utan motor, transmission och pjäs ha passerat 120 ton vilket inte är fy skam.

Så till frågeställningen; en bekant nere i Tyskland har forskat lite i ämnet och konstaterat att man för transporten fått låna in ett antal vagnbjörnar från Sverige för att antal tyngre transporter bl.a. denna :-) .
Så långt verkar det vara verifierat men hon undrar nu om jag som dess påstådde landsman kan säga vad det är för trailer vi ser och varifrån i Sverige den möjligen kan häröra ifrån !? :-|.

Tydligen ska den även ha en höj och sänkbar ramp monterad på sig (vilket kan antydas framtill och varit avsedd för lokomotivtransporter, även flera olika spårvidder kunde flyttas med hjälp av denna.

Inte en susning var min första tanke men varför ge upp med en gång :-| ;-) ?

Så kära forum, kan någon bispringa vår dam med uppgifter om denna trailer som man under något år fick låna eller....:-) ;-) :-D ;-) :-| :-D

från en mörk tid...

av BD, Saturday, May 18, 2013, 15:23 (4251 dagar sedan) @ Morshyttan

I september 1945 var freden återställd i det krigshärjade Europa men dess eftermäle skulle komma att bestå långt fram i tiden :-( .

Den segrande sidan hittade många märkliga maskiner i resterna av det tredje riket, och hos Henschel (vilka väl även tillverkade lokomotiv :-| !? ) hittade man en aldrig fullbordad stridsvagn av gigantiska mått.

Mången kunde nog andas ut av att den här pjäsen inte kom ut, men vad skulle man göra av den :-| !?

[image]

För med sina 140 ton var det definitivt inget man släpade in i bakluckan och drog iväg med men tydligen fick man hjälp från vårt land med en vagnbjörn som inte ryggade för denna last :-) .

Det vi ser på bilden sägs vara den kvarvarande chassi-delen och innan tornet monterades, men totalt sägs lasten (utan motor, transmission och pjäs ha passerat 120 ton vilket inte är fy skam.

Så till frågeställningen; en bekant nere i Tyskland har forskat lite i ämnet och konstaterat att man för transporten fått låna in ett antal vagnbjörnar från Sverige för att antal tyngre transporter bl.a. denna :-) .
Så långt verkar det vara verifierat men hon undrar nu om jag som dess påstådde landsman kan säga vad det är för trailer vi ser och varifrån i Sverige den möjligen kan häröra ifrån !? :-|.

Tydligen ska den även ha en höj och sänkbar ramp monterad på sig (vilket kan antydas framtill och varit avsedd för lokomotivtransporter, även flera olika spårvidder kunde flyttas med hjälp av denna.

Inte en susning var min första tanke men varför ge upp med en gång :-| ;-) ?

Så kära forum, kan någon bispringa vår dam med uppgifter om denna trailer som man under något år fick låna eller....:-) ;-) :-D ;-) :-| :-D

På bilden visas en vagnbjörn som DR på sin tid tog fram för att kunder utan spåranslutning skulle kunna betjänas med vagnlaster.
Vagnbjörnar har [nog bäst att tillägga] aldrig tillverkats i Sverige. De vi har/har haft har tillverkats i Tyskland och Italien. Den första vagnbjörnen kom nog till Sverige efter kriget och samtidigt köptes engelska AEC som dragare.

från en mörk tid...

av Jonny Saljefeldt, Saturday, May 18, 2013, 15:25 (4251 dagar sedan) @ Morshyttan

I september 1945 var freden återställd i det krigshärjade Europa men dess eftermäle skulle komma att bestå långt fram i tiden :-( .

Den segrande sidan hittade många märkliga maskiner i resterna av det tredje riket, och hos Henschel (vilka väl även tillverkade lokomotiv :-| !? ) hittade man en aldrig fullbordad stridsvagn av gigantiska mått.

Det var prototypen till Panzerkampfwagen E-100.

från en mörk tid...

av Kent A, Saturday, May 18, 2013, 17:56 (4251 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Det var prototypen till Panzerkampfwagen E-100.

Förmodligen (tillsammans med die Mause) de enda stridsfordon som var galnare än Jakt - tigern

Inget av de här monstren gick att transportera på Järnväg (jo, jakt-tigern om man tog av banden.)
Det gick inte att köra dem över en enda bro i hela Tyskland.
Den som var snålast på bensin drog väl 75 liter milen eller något sådant.
Granaterna till pjäsen var så stora att det bara rymdes ett tjugotal i dem...

Listan bara fortsätter, Elefantiasis i kvadrat.

från en mörk tid...

av Micke Carlsson, Saturday, May 18, 2013, 15:36 (4251 dagar sedan) @ Morshyttan

Lite gåggel på ämnet "Culemeyer" ger nog mer kött på benen om vagnbjörnen.

Edit: Den på bilden ser ut som en 80-tonskombination så det är nog liiite överlass. Äsch, än sen?

Stockholm, Göteborg och Bengtsfors är de orter jag på rak arm kommer på som haft vagnbjörnstrafik men det slutar nog inte där.

från en mörk tid...

av Jonny Saljefeldt, Saturday, May 18, 2013, 16:10 (4251 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Stockholm, Göteborg och Bengtsfors är de orter jag på rak arm kommer på som haft vagnbjörnstrafik men det slutar nog inte där.

Malmö.

från en mörk tid...

av Micke Carlsson, Saturday, May 18, 2013, 19:21 (4251 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den italienska typen av björn tycker jag verkat vara den vanligaste i sverige av bilder som visats här i forumet att döma. Sökningen torde kunna förenklas genom att utesluta orter med just dessa italienare.

från en mörk tid...

av Öster/NOR, Saturday, May 18, 2013, 21:06 (4251 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Sandviken, inte att förglömma.
Bengtsfors har v väl sett bilder från?

Karlskronavarvet hade tvenne italienare kvar för ett antal år sen, dock tydligen för transport av tunga saker utan hjul, några ramper såg jag aldrig till.

från en mörk tid... Se

av Kurt G Möller, Saturday, May 18, 2013, 22:09 (4251 dagar sedan) @ Öster/NOR

Samt Södertälje - rentav sista med regelbunden godstrafik? (Från gamla S. Central till Lina Bruk.)

från en mörk tid... Se

av Kent A, Saturday, May 18, 2013, 23:55 (4251 dagar sedan) @ Kurt G Möller

När vi ändå är inne på ämnet...
Jag har läst hållfasthetsberäkningen på den trucktunnel som Sieverts kabelverk hade byggt mellan sina fastigheter på ömse sidor om Allén i Sundbyberg.

I rapporten sägs uttryckligen att den är föranledd av trafik med "släpvagn för landsvägstransport av järnvägsvagnar s.k. vagnbjörn"

Dessa transporter (om de någon gång utfördes) måste ha kommit från något annat företag än Sieverts (som ju hade egna lastspår)
Dessutom kan de inte ha körts över bron vid SBG Norra utan måste ha gått ned på Löfströmsvägen och bort mot bron över Bällstaån (träbron som Sieverts förstärkte och underhöll för sina transporter av kabeltrummor)

Någon som vet mer..
Gjordes det några transporter??
I så fall för vem??
Vadan och varthän??
När??

All info är av intresse...

från en mörk tid... Se

av Ola Almquist, Sunday, May 19, 2013, 00:05 (4251 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Samt Södertälje - rentav sista med regelbunden godstrafik? (Från gamla S. Central till Lina Bruk.)

Det fanns en i Linköping också, se detta inlägg. Hade inte den använts där? En italienare även denna.

M.v.h.
Ola

från en mörk tid... Se

av Öster/NOR, Sunday, May 19, 2013, 00:23 (4251 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tvivlar jag på, Sandvik hade sin lastad jag såg den bara för några år sen.

från en mörk tid...

av Christer Fredriksson, Sunday, May 19, 2013, 07:35 (4251 dagar sedan) @ Öster/NOR

Den i Sandviken användes väl fortfarande? Jag såg den senast i fjol höst uppe vid stationen på brukssidan!

från en mörk tid...

av Bertil Bengtsson, Monday, May 20, 2013, 18:22 (4249 dagar sedan) @ Öster/NOR

Boden hade också en vagnbjörn under en tid, slutet av 50-talet. Det var när man skulle bygga villorna strax norr om/före travbanan (Torpgärdan): Strutsgatan, Ripgatan osv, mitt emot ICA Kvantum och MAX. Dessa hus kom som byggsatser på O-vagnar och drogs genom Boden på en vagnbjörn. Dragbilden var en AEC, om jag inte missminner mig. För att få ut husdelarna till gärdet, där husen skulle stå, fick man köra ut hela vagnbjörnen på gärdet ifråga. Vid ett tillfälle fastnade vagnbjörnen i jorden. Föraren av ekipaget kopplade loss dragbilen och försökte i stället dra loss vagnbjörnen med vinschen. Nej, wiren gick av, gång på gång. Som tur var hade han misstänkt att så skulle ske, wiren gjorde en fantastisk dans i vida svängar när den gick av - men ingen person stod i farlig närhet. Det var bara att ge upp!
Kul att se för en liten parvel som jag. Hur det sedan gick vet jag inte, annat än att man naturligtvis fick bort vagnbjörnen så småningom. Antagligen fick man lasta av huset på plats och på något sätt forsla delarna till den tomt där det skulle stå.
Berra

från en mörk tid...

av Per Ljungberg, Sunday, May 19, 2013, 08:59 (4251 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag har sett en vagnbjörn med vagn i Gislaved. Den var lastad/skulle lastas vid någon fabrik som tillverkade skumplastmadrasser. ISOVER? Jag har glömt vad fabriken hette.
PLj

från en mörk tid...

av Erikgislaved, Monday, September 16, 2013, 21:20 (4130 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Recticel
Nordflex

från en mörk tid...

av Erikgislaved, Monday, September 16, 2013, 21:22 (4130 dagar sedan) @ Per Ljungberg

En vagnslast kostade på mitten av 70 talet 1500:- från Gislaved till Stockholm.

från en mörk tid...

av Olof W, Saturday, May 18, 2013, 15:47 (4251 dagar sedan) @ Morshyttan

Vem lånade vagnbjörnen? Var det det tyska riket eller var det de förenade kungadömena? Mannen på fotot skulle kunna vara en brittisk pansarsoldat.
Olof

från en mörk tid...

av Morshyttan, Saturday, May 18, 2013, 17:14 (4251 dagar sedan) @ Olof W

Vem lånade vagnbjörnen? Var det det tyska riket eller var det de förenade kungadömena? Mannen på fotot skulle kunna vara en brittisk pansarsoldat.
Olof

Uppgifterna är tyvärr som så mycket annat vad gäller denna tid av tumult inte helt klara, men en ungefärlig beskrivning;

-Henschels fabrik Kassel III (Mittelfeldt)där dessa stridsvagnar (skulle) tillverkas ockuperades i krigets slutskede och efter att freden bröt ut hamnade den inom den Brittiska sektorn.
Tydligen var hela området grundligt försåts-minerat så någon större granskning av fabrikerna kunde inte ske försten senare då man säkrat för teknikerna:-P .

När man upptäckte detta nätta fordon hade man en viss känsla av att området kunde hamna inom sovjetisk zon (!?) och ville skyndsamt frakta bort allt för utvärdering till de Brittiska öarna där risken var något lägre ;-) .

Samtidigt hade man uppe vid någon av östersjö-hamnarna lagt beslag på dessa trailers innan man upptäckte att de tillhörde SJ (hade SJ köpt in dessa och de inte levererats eller...)

För formens skull ska tydligen ett "hyresavtal" upprättats mellan engelska militärmyndigheter och statens järnvägar fram till att de kunde levereras till oss.:-)

Som alternativ så kunde det möjligtvis av uppgifterna tolkas som att de kom från Sverige alt. att de överlämnats till SJ på tysk jord men aldrig fraktats över till oss.
det senare kan ju ha varit en bra sak då ju mången last till vårt land hade en tendens att hamna på Östersjöns botten :-P :-( .

Som BD skriver känns det aningen osannolikt att de överhuvudtaget varit i Sverige innan de hyrts till detta ändamål :-) ;-) :-D :-D

Och ja, det är en Brittisk soldat ur ett teknisk (i övrigt okänt) förband som skötte omhändertagandet av krigsmateriel.

En ännu mer uppseendeväckande detalj är att Henschel ska ha fakturerat ockupationsmakterna för fordonet då det aldrig levererats till Tyska armén (eller motsvarande;-) ).
Ännu mer iögonenfallande är att de faktiskt fick betalt :-) :-) , så även ekonomiska transaktioner följde moralen i denna tid av upplösning eljest....;-)

från en mörk tid...

av Jan Frelin, Saturday, May 18, 2013, 17:19 (4251 dagar sedan) @ Olof W

Vem lånade vagnbjörnen? Var det det tyska riket eller var det de förenade kungadömena? Mannen på fotot skulle kunna vara en brittisk pansarsoldat.
Olof

Tror också det är en britt.

från en mörk tid...

av Öster/NOR, Sunday, May 19, 2013, 00:43 (4251 dagar sedan) @ Jan Frelin

Av uniformen att dömma är det en britt.