från en mörk tid... (Fordon: allmänt)
I september 1945 var freden återställd i det krigshärjade Europa men dess eftermäle skulle komma att bestå långt fram i tiden :-( .
Den segrande sidan hittade många märkliga maskiner i resterna av det tredje riket, och hos Henschel (vilka väl även tillverkade lokomotiv :-| !? ) hittade man en aldrig fullbordad stridsvagn av gigantiska mått.
Mången kunde nog andas ut av att den här pjäsen inte kom ut, men vad skulle man göra av den :-| !?
För med sina 140 ton var det definitivt inget man släpade in i bakluckan och drog iväg med men tydligen fick man hjälp från vårt land med en vagnbjörn som inte ryggade för denna last :-) .
Det vi ser på bilden sägs vara den kvarvarande chassi-delen och innan tornet monterades, men totalt sägs lasten (utan motor, transmission och pjäs ha passerat 120 ton vilket inte är fy skam.
Så till frågeställningen; en bekant nere i Tyskland har forskat lite i ämnet och konstaterat att man för transporten fått låna in ett antal vagnbjörnar från Sverige för att antal tyngre transporter bl.a. denna :-) .
Så långt verkar det vara verifierat men hon undrar nu om jag som dess påstådde landsman kan säga vad det är för trailer vi ser och varifrån i Sverige den möjligen kan häröra ifrån !? :-|.Tydligen ska den även ha en höj och sänkbar ramp monterad på sig (vilket kan antydas framtill och varit avsedd för lokomotivtransporter, även flera olika spårvidder kunde flyttas med hjälp av denna.
Inte en susning var min första tanke men varför ge upp med en gång :-| ;-) ?
Så kära forum, kan någon bispringa vår dam med uppgifter om denna trailer som man under något år fick låna eller....:-) ;-) :-D ;-) :-| :-D
På bilden visas en vagnbjörn som DR på sin tid tog fram för att kunder utan spåranslutning skulle kunna betjänas med vagnlaster.
Vagnbjörnar har [nog bäst att tillägga] aldrig tillverkats i Sverige. De vi har/har haft har tillverkats i Tyskland och Italien. Den första vagnbjörnen kom nog till Sverige efter kriget och samtidigt köptes engelska AEC som dragare.