70:tal i färg: NBJ (Järnväg allmänt)
Godståg på Bredsjölinjen.
Foto 1975.
av JöL, Sunday, January 27, 2008, 20:38 (6221 dagar sedan)
Godståg på Bredsjölinjen.
Foto 1975.
av Helge Alared, Nora, Sunday, January 27, 2008, 21:36 (6221 dagar sedan) @ JöL
Mumma säger jag bara!
/Ha
av Ante Svensson, Sunday, January 27, 2008, 21:57 (6221 dagar sedan) @ JöL
Ibland träffar man på bilder som säger allt. Detta är en av dom. För mig som ägnat ett halvt liv åt att bygga Bergslagen i H0 så är detta för bra för att vara sant. Mer sånt!
av Baloo, Sunday, January 27, 2008, 23:01 (6221 dagar sedan) @ JöL
Underbart! Den snirkliga banan har jag följt via bil (antar att riksvägen går på kullen bakom tåget och att vi är vid Bälgsjön strax norr om Striberg) och önskat att man kunde få möjlighet att ta bilder av riktiga godståg som det här. Mera!:-P
av Gunnar Lilienberg, Monday, January 28, 2008, 12:36 (6221 dagar sedan) @ JöL
Jag är imponerad av längden på tåget, med tanke på det glesbefolkade område som banan gick genom. Vad var det för godskunder som fanns längs med denna linje sedan gruvorna hade lagts ner? Eller var en stor del av godset ransitgods som lämnades över till SJ i Bredsjö?
av Gunnar Lilienberg, Monday, January 28, 2008, 12:41 (6221 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Jag menade naturligtvis "transitgods" när jag skrev "ransitgods"!
av Hans Wicklund, Monday, January 28, 2008, 23:57 (6220 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Jag är imponerad av längden på tåget, med tanke på det glesbefolkade område som banan gick genom. Vad var det för godskunder som fanns längs med denna linje sedan gruvorna hade lagts ner? Eller var en stor del av godset transitgods som lämnades över till SJ i Bredsjö?
Det var väl i stort sett bara en kund de sista åren, en stor beredskapsanläggning i ett bergrum alldeles norr om Grängens station. I dag är väl denna typ av anläggning avvecklad så det kan nämnas....
/HW
av Gunnar Lindkvist , Tuesday, January 29, 2008, 23:45 (6219 dagar sedan) @ Hans Wicklund
I dag är väl denna typ av anläggning avvecklad så det kan nämnas....
/HW
Nej hösten 2006 var den inte avvecklad.
/Gunnar
av Hans Keller, Thursday, January 31, 2008, 12:05 (6218 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist
I dag är väl denna typ av anläggning avvecklad så det kan nämnas....
/HW
Nej hösten 2006 var den inte avvecklad./Gunnar
I Grängen fanns ett sidospår som inte fanns utsatt på kartorna.....
I bredvidliggande sjö fanns ett beredskapslager stenkol som avvecklades på 1980-talet. Kol därifrån kom bla veterantågföreningar till godo.
Sista "persontåg" till Grängen var det extratåg som SJK körde senhösten 1979. Långt stålvagnståg med ånglok NBJ 16 i ena änden och en av boggiedislarna i andra.
Godstrafiken norr Grängen torde ha varit minimal redan före banvallsraset./HK
av Ola Almquist, Thursday, January 31, 2008, 16:56 (6218 dagar sedan) @ Hans Keller
Sista "persontåg" till Grängen var det extratåg som SJK körde senhösten 1979. Långt stålvagnståg med ånglok NBJ 16 i ena änden och en av boggiedislarna i andra.
Gjordes det inte en reprisresa året därpå? Det gick i och för sig kanske inte att köra till Grängen den gången. TJF har bilder på NBJ 16 med personvagnar i Bofors då det var snö på marken. Kan någon ge förslag på datum när bilderna kan vara tagna?
Tack på förhand!
Ola
av Fredrik , Monday, January 28, 2008, 16:21 (6221 dagar sedan) @ JöL
Vackert som en saga! Dina bilder är verkligen uppskattade av mig.
Var det runt denna sjön som banken rasade och som innebar dödsdomen för denna linje?
av Baloo, Tuesday, January 29, 2008, 02:02 (6220 dagar sedan) @ Fredrik
Nej, det skedde strax söder om Bredsjö. Kollar du på en karta och följer den skogsväg som går på gamla banvallen söderut så ser du en onaturlig knix där banan svänger mot öster. Det var rasstället och därför fick man dra vägen runt platsen. Vet inte om förklaringen var så lysande men du hittar nog. ;-)
av Fredde, Monday, January 28, 2008, 20:49 (6220 dagar sedan) @ JöL
Ojoj! Vilken härlig bild från en försvunnen epok! Fina bilder du har lagt upp. Det är onekligen en skattgömma med bilder du sitter på. :)