På tal om färger. Det berättades en gång för mig,att en dansk firma ,tror jag det var , tillverkade elskåp.
Man gjorde en provmodell, och då man skulle måla den visade det sig att man hade bara en viss grön kulör tillgänglig, vilket man använde.
När man visade upp den för chefen, som visade sig vara röd/grön färgblind, sade han " Det var en snygg grå färg, den skall vi använda i fortsättningen.
Någon som kan bekräfta detta, eller är det bara påhittat?
De gröna skåpen tror jag mig ha sett för många år sedan, men historien kan ju vara fel ändå.:-) Sune
Jodå, den berättelsen har avhörts och har tillskrivits kapslings-tillverkaren "Lögstrup" .
Företaget har även standarden "Alfred" eller 19 cm i sina moduler, det sägs bero på att de flesta har 19 cm mellan tummen och lill-fingret om man håller handen lätt utspänd :-| ;-) (utom bl.a. Chopin som hade 26 cm på sagda mått, varvid vissa av hans stycken inte kan spelas av bara en pianist då de flesta helt enkelt inte kan greppa det för honom självklara avståndet:-P f-n trot ;-) ).
Men man kan få skåp mm i det klassiska "ASEA-grönt" med vars färg så mången äldre anläggning förskönats med.....:-) ;-) :-D :-D