Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link) (Historiskt material)

av Niels Munch, Friday, July 12, 2013, 13:32 (4203 dagar sedan)

God eftermiddag i forum,

I midsommerugen i år var jeg et smut i Blekinges "hovedstad" Karlskrona. Her fik jeg bl.a. kigget på resterne af Flottans Varvs Järnväg, den markante jernbaneforbindelse mellem Karlskrona C og Örlogsvarvet.

[image]
"Klockstapeln vid Amiralitetsparken, Karlskrona" ca. 1955. Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildnummer: Jvm.KDAA11118:

[image]
Klockstapeln ved Amiralitetsparken, Karlskrona, 18.06.2013 (nm).

Det er der kommet en lille før-og-nu billedreportage ud af, se denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=9253 .

Bedste hilsener fra Dragør
Niels

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Granis, Friday, July 12, 2013, 18:05 (4203 dagar sedan) @ Niels Munch

Det måste gått fort att lägga ner och utplåna "smalspårsskenan" på denna bana efter 1957. Jag har dock aldrig sett några spår; inte ens på slipers eller i asfalt el dyl, efter denna genom åren. Så frågan är väl om inte 1067-tåg slutat trafikera banan flera år innan den officiella (?) nedläggningen i o m breddningen av fd BKB?

Däremot finns det -som vi väl sett på andra inlägg här- bokstavliga spår av treskensspåret inne på örlogsbasens område. Men minnena från 1600-talet kanske är så starka att Flottan inte vågar släppa in en dansk "kunskapare" på området?

/ L G ;-)

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Lennart Petersen, Friday, July 12, 2013, 18:32 (4203 dagar sedan) @ Granis

Det måste gått fort att lägga ner och utplåna "smalspårsskenan" på denna bana efter 1957. Jag har dock aldrig sett några spår; inte ens på slipers eller i asfalt el dyl, efter denna genom åren. Så frågan är väl om inte 1067-tåg slutat trafikera banan flera år innan den officiella (?) nedläggningen i o m breddningen av fd BKB?

Däremot finns det -som vi väl sett på andra inlägg här- bokstavliga spår av treskensspåret inne på örlogsbasens område. Men minnena från 1600-talet kanske är så starka att Flottan inte vågar släppa in en dansk "kunskapare" på området?

/ L G ;-)

Enligt Järnvägsdata så ska treje skenan ha plockats bort 1960.
Trafik på 1067 till varvet torde väl ha upphört senast 1957 för knappast att banan till Torsås-Bergkvara hade något nämnvärt gods till varvet.

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Granis, Friday, July 12, 2013, 19:06 (4203 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Enligt Järnvägsdata så ska treje skenan ha plockats bort 1960.

Man måste gjort ett rejält jobb då, närmast en total upprustning av banan med nya slipers och så, med tanke på att inga spår finns kvar av det spåret (sic!). Ja, utanför örlogsbasens område då.

/ L G

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Öster/NOR, Friday, July 12, 2013, 22:45 (4202 dagar sedan) @ Granis

En vild gissning kan vara att spåret plockades bort just för att man gjorde en spårupprustning. Varvsspåret användes ju in på tidiga 80-tal, jag´minns iaf att jag sett några enstaka vagnar där inne när jag började i marinen.

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Ola Almquist, Friday, July 12, 2013, 23:02 (4202 dagar sedan) @ Granis

Det måste gått fort att lägga ner och utplåna "smalspårsskenan" på denna bana efter 1957. Jag har dock aldrig sett några spår; inte ens på slipers eller i asfalt el dyl, efter denna genom åren. Så frågan är väl om inte 1067-tåg slutat trafikera banan flera år innan den officiella (?) nedläggningen i o m breddningen av fd BKB?

Däremot finns det -som vi väl sett på andra inlägg här- bokstavliga spår av treskensspåret inne på örlogsbasens område. Men minnena från 1600-talet kanske är så starka att Flottan inte vågar släppa in en dansk "kunskapare" på området?

/ L G ;-)

Beträffande bilder på treskensspåret m.m. Kolla i Marinmuseums databas. Där kan man bli sysselsatt ett tag. Sök t.ex. på "järnvägsmateriel" och "SJ tåg".

M.v.h.
Ola

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link) EDIT

av Öster/NOR, Saturday, July 13, 2013, 00:49 (4202 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

Här pågår rampning i infartskurvan till varvet (detta är eg. en del av örlogshamnen), vakten ligger till vänster i bild. Här finns det fortfarande spårrester kvar och bakom fotografens rygg ligger vagnvågen kvar.
för ett tiotal år sen så såg jag två sådana här italienska vagnbjörnar ute på Götaplan, västerut i området.
Å en bild på tvenne (trenne) vagnar;
[image]

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link) EDIT

av Öster/NOR, Saturday, July 13, 2013, 01:03 (4202 dagar sedan) @ Öster/NOR

När vi ändå är på G...
En fordonsparad, se vad som döljs i raden :-P
[image]

(Vakten är till höger om Ekipagehuset. Förra bilden (första) är tagen till vänster i bildens utkant.

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link) EDIT

av Niels Munch, Saturday, July 13, 2013, 09:39 (4202 dagar sedan) @ Öster/NOR

En fordonsparad, se vad som döljs i raden :-P

Ja, men hvilken Bjurströmming er det mon, denne:

F.nr. (29)/1928 1435 mm type 8 SJ Zm 4, 1943 försvarsanläggning i Mellansverige, i början av 1970-talet flyttat till Karlskrona örlogsvarv, 19?? skrot

eller denne:

F.nr. 249/1940 1067 mm bm type 8, Karlskrona Örlogsvarv, 19??s/s

eller evt. en tredie?


Bedste hilsener
Niels

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link) EDIT

av Ola Almquist, Saturday, July 13, 2013, 10:06 (4202 dagar sedan) @ Niels Munch

En fordonsparad, se vad som döljs i raden :-P


Ja, men hvilken Bjurströmming er det mon, denne:

F.nr. (29)/1928 1435 mm type 8 SJ Zm 4, 1943 försvarsanläggning i Mellansverige, i början av 1970-talet flyttat till Karlskrona örlogsvarv, 19?? skrot

eller denne:

F.nr. 249/1940 1067 mm bm type 8, Karlskrona Örlogsvarv, 19??s/s

eller evt. en tredie?


Bedste hilsener
Niels

Sannolikt 249/1940. Hade uppenbarligen normalspårsbuffertar och koppel, liksom denna (som var mindre):

138/1933 1067 bm Fo 30 5 Örlogsvarvet 4, Karlskorna, 1946 SJ Zt 196, 1947
skrot i Vislanda

M.v.h.
Ola

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Niels Munch, Saturday, July 13, 2013, 09:50 (4202 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fint link, mange tak!

[image]
"SJ-tåget gröna demonen på besök i ÖVK". Marinmuseets Samlingar - Foto: V2068. Foto datum: 20/7 1950. Fotograf: Bergqvist, Lennart.

Flere "Gröna Demoner" her: http://www.marinmuseum.se/sv/Samlingar/Sok/?q=Gr%C3%B6na+demonen&x=33&y=14 .

Men hvad kan anledningen være til så fint besøg af spritnye Märsta-rälsbussar på ÔVK?


Bedste hilsener
Niels

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Granis, Saturday, July 13, 2013, 12:50 (4202 dagar sedan) @ Niels Munch

Men hvad kan anledningen være til så fint besøg af spritnye Märsta-rälsbussar på ÔVK?

Mycket trevliga och intressanta bilder. Att man körde in dessa då nya ’Märstabussar’ (YCo4t m fl) på örlogshamnens område hade säkert nåt att göra med nån ’Marinens dag’ el dyl; evenemang man även hade förr, medan värnpliksförsvaret fortfarande fanns och innan man frenetiskt måste rekrytera ’Gruppbefäl, soldater och sjömän’ till dagens yrkesförsvar (det fanns ju faktiskt yrkesmilitärer och reservofficerare redan då)

Men för att återgå till det 1067-järnvägsmässiga så passade säkert SJ på att visa upp sina nya och moderna fordon vid ett sånt tillfälle. De första av dessa hade levererats 1949, och kanske skedde detta i samband med att de sattes i reguljär trafik på fd BKB? Bilderna ska vara tagna i juli 1950, och de första nio motorvagnarna hade levererats detta år (ytterligare fem levererades året efter).

Uttrycket ’Gröna demoner’ har jag aldrig hört förut, kanske var det elaka flottisters benämning på de gul(!)gröna fordonen? Och är nån förvånad om jag säger att jag skulle göra (nästan) vad som helst för att fått vara med på turen genom tunnlarna, så den förening som uppfinner en tidsmaskin ska jag utan tvivel gå med i. Jag kan t o m fundera på att bli aktiv medlem då! :-P

Nåja. Den som vill se en ’Grön demon’ i verkligheten idag får nog än så länge* bege sig till norra Småland och till en lite smalare spårvidd. Där finns ju en (då) UCFo3yp i den omtalade färgsättningen som även den första leveransen ’Stålhildingar’ hade (se bild nedan från TJF hemsida). Sedan blev ju allihopa med tiden (genomfört 1958, har jag läst nånstans) guloranga, såväl på 891 som 1067 mm spårvidd.

/ L G

*= Det finns ju en till ’förstaårsprodukt’ bevarad i Faringe, eller snarare två om man tar med ’reservdelsbussen’ 797, i väntan på revision och ommålning: Motorvagnen YCo5p 796. Så en vacker dag kanske... :-)
[image]

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (+ 1 foto)

av Niels Munch, Sunday, July 14, 2013, 14:03 (4201 dagar sedan) @ Granis

Mange tak for supplerende oplysninger!

[image]

Dette foto af Högvakten set fra tunnellen under Klockstapeln findes i Digitalt Museum med følgende tekst:

"Carlskrona. Tunneln 23/9 07." Fotografering: 1907. Fotograf: Hallgren (sterbhus), (Oskar) Hugo. Identifikationsnr: UMFA53278:2274. Bohusläns museum.

Bedste hilsener fra Dragør
Niels

Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link)

av Ola Almquist, Sunday, July 14, 2013, 22:32 (4201 dagar sedan) @ Granis

Men hvad kan anledningen være til så fint besøg af spritnye Märsta-rälsbussar på ÔVK?


Mycket trevliga och intressanta bilder. Att man körde in dessa då nya ’Märstabussar’ (YCo4t m fl) på örlogshamnens område hade säkert nåt att göra med nån ’Marinens dag’ el dyl; evenemang man även hade förr, medan värnpliksförsvaret fortfarande fanns och innan man frenetiskt måste rekrytera ’Gruppbefäl, soldater och sjömän’ till dagens yrkesförsvar (det fanns ju faktiskt yrkesmilitärer och reservofficerare redan då)

Jag gör ett försök att kolla upp detta i någon lokaltidning (finns nog bara en tillgänglig) när Kurs- och Tidningsbiblioteket öppnar igen efter ombyggnad.


Men för att återgå till det 1067-järnvägsmässiga så passade säkert SJ på att visa upp sina nya och moderna fordon vid ett sånt tillfälle. De första av dessa hade levererats 1949, och kanske skedde detta i samband med att de sattes i reguljär trafik på fd BKB? Bilderna ska vara tagna i juli 1950, och de första nio motorvagnarna hade levererats detta år (ytterligare fem levererades året efter).

Uttrycket ’Gröna demoner’ har jag aldrig hört förut, kanske var det elaka flottisters benämning på de gul(!)gröna fordonen? Och är nån förvånad om jag säger att jag skulle göra (nästan) vad som helst för att fått vara med på turen genom tunnlarna, så den förening som uppfinner en tidsmaskin ska jag utan tvivel gå med i. Jag kan t o m fundera på att bli aktiv medlem då! :-P

Återkommer med några tidningsartiklar när jag laddat upp dem, men det får bli i en separat tråd.


Nåja. Den som vill se en ’Grön demon’ i verkligheten idag får nog än så länge* bege sig till norra Småland och till en lite smalare spårvidd. Där finns ju en (då) UCFo3yp i den omtalade färgsättningen som även den första leveransen ’Stålhildingar’ hade (se bild nedan från TJF hemsida). Sedan blev ju allihopa med tiden (genomfört 1958, har jag läst nånstans) guloranga, såväl på 891 som 1067 mm spårvidd.

Sant. Jag har revisionsdatum från 2 ms om det är av intresse. Sedan kan jag förstås inte garantera att det var då de lackerades om, de kan ju ha råkat ut för skador m.m. och gjort verkstadsbesök tidigare.

M.v.h.
Ola