Flottans Varvs Järnväg - Karlskrona (2 fotos & link) (Historiskt material)

av Granis, Saturday, July 13, 2013, 12:50 (4202 dagar sedan) @ Niels Munch

Men hvad kan anledningen være til så fint besøg af spritnye Märsta-rälsbussar på ÔVK?

Mycket trevliga och intressanta bilder. Att man körde in dessa då nya ’Märstabussar’ (YCo4t m fl) på örlogshamnens område hade säkert nåt att göra med nån ’Marinens dag’ el dyl; evenemang man även hade förr, medan värnpliksförsvaret fortfarande fanns och innan man frenetiskt måste rekrytera ’Gruppbefäl, soldater och sjömän’ till dagens yrkesförsvar (det fanns ju faktiskt yrkesmilitärer och reservofficerare redan då)

Men för att återgå till det 1067-järnvägsmässiga så passade säkert SJ på att visa upp sina nya och moderna fordon vid ett sånt tillfälle. De första av dessa hade levererats 1949, och kanske skedde detta i samband med att de sattes i reguljär trafik på fd BKB? Bilderna ska vara tagna i juli 1950, och de första nio motorvagnarna hade levererats detta år (ytterligare fem levererades året efter).

Uttrycket ’Gröna demoner’ har jag aldrig hört förut, kanske var det elaka flottisters benämning på de gul(!)gröna fordonen? Och är nån förvånad om jag säger att jag skulle göra (nästan) vad som helst för att fått vara med på turen genom tunnlarna, så den förening som uppfinner en tidsmaskin ska jag utan tvivel gå med i. Jag kan t o m fundera på att bli aktiv medlem då! :-P

Nåja. Den som vill se en ’Grön demon’ i verkligheten idag får nog än så länge* bege sig till norra Småland och till en lite smalare spårvidd. Där finns ju en (då) UCFo3yp i den omtalade färgsättningen som även den första leveransen ’Stålhildingar’ hade (se bild nedan från TJF hemsida). Sedan blev ju allihopa med tiden (genomfört 1958, har jag läst nånstans) guloranga, såväl på 891 som 1067 mm spårvidd.

/ L G

*= Det finns ju en till ’förstaårsprodukt’ bevarad i Faringe, eller snarare två om man tar med ’reservdelsbussen’ 797, i väntan på revision och ommålning: Motorvagnen YCo5p 796. Så en vacker dag kanske... :-)
[image]

Hela tråden: