Märstavagnar i pressen (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Friday, July 19, 2013, 12:26 (4196 dagar sedan)

Några tidningsartiklar om YCo4p och YCo4t.

Barometern 1949-06-01:

[image]

[image]

Karlshamns Allehanda 1950-06-03:

[image]

Sydsvenska Dagbladet Snällposten 1950-06-28:

[image]

Norrköpings Tidningar 1950-06-28:

[image]

M.v.h.
Ola

Märstavagnar i pressen

av jhje, Friday, July 19, 2013, 13:24 (4196 dagar sedan) @ Ola Almquist

Undrar om Gustav Olsson reste i tjänsten med dessa moderniteter?

Märstavagnar i pressen

av Granis, Friday, July 19, 2013, 14:08 (4196 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och här, i artikeln om YBo4t i Blekinge, har vi förklaringen till/ bekräftelsen på de tidigare här publicerade fotona på "gröna faror"/ "gröna delfiner" (!!? samtliga smek/öknamn nya för mig -fordonen är ju dessutom mest gula!) inne på örlogsvarvets område.

Vad gäller 891-kusinerna YBo4p och ett annat tidigare inlägg här så var det väl så att dessa även provkördes på fd EÖJ? Eller var det bara vissa av dom? Eftersom de tillverkades i Eksjö låg ju annars den banan rimligen bäst till (bättre än fd KBJ i varje fall), eller gjordes några (avslutande) jobb på KVAB också? Hur som helst blev väl provkörningarna i Eksjö de enda rälsbussfärderna på fd EÖJ, och då aldrig med passagerare. Eller gjordes det några provturer till Österbymo för allmänheten?

/ L G

Märstavagnar i pressen

av Niels Munch, Friday, July 19, 2013, 16:27 (4196 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej Ola,

Mange tak, fordi du gravede disse avisartikler frem!

Interessant, at 3 personer fra Scandia A/S, Randers, deltog i præsentationen (men ingen fra danske privatbaner eller Privatbanetilsynet .....).

Og så lærte vi formentlig også, at "Gröna Demonen" måske flere gange har været inde på Örlogsvarvet i Karlskrona.

Bedste hilsener & tak
Niels

Märstavagnar i pressen

av Herbert Paalberg, Friday, July 19, 2013, 18:53 (4196 dagar sedan) @ Ola Almquist

De första Yb04p/t var ju försedda med trumbromsar vilket orsakade en hel del problem med överhettning och utebliven bromsförmåga, efter flertal incidenter
byggdes vagnarna om till vanlig blockbromsning och problemen uteblev därefter.
Palle i Vika som hört om dessa historier av gamla kollegor på SJ.

Märstavagnar i pressen

av Bekon, Friday, July 19, 2013, 19:08 (4196 dagar sedan) @ Ola Almquist

Varför kallades fordonen för "Märstavagnar"?

Bernt K

Märstavagnar i pressen

av Christer Fredriksson, Friday, July 19, 2013, 19:10 (4196 dagar sedan) @ Bekon

Märsta-verken i Eksjö!

Märstavagnar i pressen

av Bekon, Friday, July 19, 2013, 19:15 (4196 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Alltså stolpe-ut. Jag trodde (hoppades/?/) det hade att göra med Märsta mellan Uppsala och Stockholm.

Tack för snabbt svar!

Bernt

Märstavagnar i pressen

av Ola Almquist, Friday, July 19, 2013, 19:20 (4196 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Märsta-verken i Eksjö!

Historien bakom företaget är ganska komplicerad men kan nog redas ut av Anders Jansson. Som kommentar till Granis inlägg kan jag säga att jag tror att ett antal vagnar slutmonterades av ANA i Nyköping, alltså inte av KVAB, men mycket riktigt på annan ort än i Eksjö.

På Eksjö museums hemsida kan man hitta bilder, om än i låg upplösning. Just nu kom jag dock inte in i databasen.

M.v.h.
Ola

Märstavagnar i pressen

av Ola Almquist, Friday, July 19, 2013, 19:22 (4196 dagar sedan) @ Bekon

Alltså stolpe-ut. Jag trodde (hoppades/?/) det hade att göra med Märsta mellan Uppsala och Stockholm.

Tack för snabbt svar!

Bernt

Man hade tänkt lokalisera företaget till en lokal där men det gick i stöpet och i stället hittade man lediga lokaler i Eksjö. Det tog dock ett antal år innan företaget ändrade namn till Eksjöverken (det var visst en rekonstruktion inblandad).

EDIT. Lite grann står på Eksjöverkens hemsida. Man fusionerade visst med Eksjö Mekaniska Verkstad vilket var en nyhet för mig.

M.v.h.
Ola

Märstavagnar i pressen

av Kurt G Möller, Friday, July 19, 2013, 20:41 (4196 dagar sedan) @ Ola Almquist

Trevliga bilder - men lite ledsamt att inte rälsbussarna fick lite fler detaljer i bild.

Lastbilen som drog en gammal bred kiosk på landsvägen, var det en Diamond? Eller annan ovanlig jänkare...?

Märstavagnar i pressen

av Ola Almquist, Friday, July 19, 2013, 22:09 (4195 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Trevliga bilder - men lite ledsamt att inte rälsbussarna fick lite fler detaljer i bild.

Lastbilen som drog en gammal bred kiosk på landsvägen, var det en Diamond? Eller annan ovanlig jänkare...?

Jag tror att det är en White, möjligen en WC22. Såldes dessa nya i Sverige?

M.v.h.
Ola

Märstavagnar i pressen

av Granis, Friday, July 19, 2013, 22:56 (4195 dagar sedan) @ Ola Almquist

I korthet: Man hade tänkt etablera sig i Märsta, därav namnet. Men av nån anledning jag glömt (inte hittat lämplig lokal?) blev det Eksjö i stället. Och då kunde/ ville man inte byta namn.

/ L G

Märstavagnar i pressen

av Daniel Niklasson, Friday, July 19, 2013, 22:59 (4195 dagar sedan) @ Ola Almquist

Märsta-verken i Eksjö!


Historien bakom företaget är ganska komplicerad men kan nog redas ut av Anders Jansson. Som kommentar till Granis inlägg kan jag säga att jag tror att ett antal vagnar slutmonterades av ANA i Nyköping, alltså inte av KVAB, men mycket riktigt på annan ort än i Eksjö.

Finns bilder på detta i en minnesskrift om ANA. / D

Märstavagnar i pressen

av jhje, Friday, July 19, 2013, 23:06 (4195 dagar sedan) @ jhje

Gustav Olsson var konduktör på KBJ och författare till Tåg ut, en Tågklassiker

Märstavagnar i pressen

av Pelle Björkman, Friday, July 19, 2013, 23:55 (4195 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Märsta-verken i Eksjö!


Historien bakom företaget är ganska komplicerad men kan nog redas ut av Anders Jansson. Som kommentar till Granis inlägg kan jag säga att jag tror att ett antal vagnar slutmonterades av ANA i Nyköping, alltså inte av KVAB, men mycket riktigt på annan ort än i Eksjö.


Finns bilder på detta i en minnesskrift om ANA. / D

Finns drygt 13 minuter rörliga bilder från Märstaverken och ANA + provkörningar på DVD skivan HBJ+KVBJ=1067 från Rimbo Grande.


Pelle Björkman

Märstavagnar i pressen

av Morshyttan, Saturday, July 20, 2013, 04:20 (4195 dagar sedan) @ Bekon

Alltså stolpe-ut. Jag trodde (hoppades/?/) det hade att göra med Märsta mellan Uppsala och Stockholm.

Tack för snabbt svar!

Bernt

I "Smalspår" av allas vår Anders Jansson kan den intresserade läsa om bakgrunden till Märsta-verkens namn :-) http://891mm.files.wordpress.com/2010/03/mv1946.pdf.
Mera specifikt om namnet på sid tre, högra spalten men hela artikeln anser jag vara högst läsvärd :-) ;-) .

Hoppas att denna artikel bereder större insikt i det för ett i Småland placerat företag oväntade namn ;-) .

Se detta inlägg som ett komplement till övriga skribenters beredvilliga svar :-| ;-) :-) :-D.

Märstavagnar i pressen - OT

av Kurt G Möller, Saturday, July 20, 2013, 19:02 (4195 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror att det är en White, möjligen en WC22.

Tack.

Såldes dessa nya i Sverige?

Jag tror inte det. Möjligen för längelängesen - den avbildade vagnen kan ju ha kommit hit via ngt av grannländerna. Jag fick höra talas om märket White först då jag kom till farsan i Los Angeles 1961. Bl a hade lokala fire departmenten /!/ ett antal White-brandbilar, som dito freaken KM diggade - 40-talare, ännu med gott om både krom och mässing...

Märstavagnar i pressen

av L-G Hamberg, Sunday, July 21, 2013, 22:37 (4193 dagar sedan) @ Ola Almquist

General Motors tillverkning i Hammarby av motorvagnar till VGJ och personer bakom denna ledde fram till vagnarna i Yc04p och t familjen.

Ang. White. Banankompaniet i Stockholm hade minst en White Super Power under 40/50 talet. En annan litet mindre White kunde ses i Nacka under 80 talet.

LG