Provlok1925 (Elektrifiering/elektrisk drift)
Jag hade några frågor om D-loken.
I en artikel i ’Ny Teknik’ med titeln:
’D-loket satte fart på Sverige’ hittade jag detta stycke.
’De två första loken levererades i maj 1925, men eftersom Västra stambanan ännu inte var elektrifierad forslades loken upp till Malmbanan, där de första proven genomfördes i juni mellan Luleå och Narvik. Dessa två var D-lok i snälltågsutförande och man kunde konstatera att konstruktionen med löpaxlar i stället för löphjulsboggier var en utmärkt lösning. Inga anmärkningar riktades mot loken. Senare togs även D-lok i godstågsutförande upp till Malmbanan. Proven med 950 ton vagnvikt gick utan problem. Snälltågslok betecknades Ds och godstågslok Dg’
Vilka var dessa två första Ds-lok?
Jag hittade ett svar I Lennart Wretmans bok ’Boken om D-lokens historia’ som anger att det var 101 och 105 (vilket var det första D-lok som levererades, några dagar före 101an).
Men... Vilka Dg-lok provkördes på malmbanan 1925?
Mvg