Söndagsmorgon vid Hosäter (Fordon: motorvagnar / dressiner)
I helgen gjordes tillsyn på Yo1s 626. På väg tillbaka till utställningshallen gjordes ett kort fotostopp vid Hosäter.
I helgen gjordes tillsyn på Yo1s 626. På väg tillbaka till utställningshallen gjordes ett kort fotostopp vid Hosäter.
Inomhus i vintras:
Vad hade Hilding Carlson sagt om han sett denna rälsbuss så fint renoverad, gläder sig givetvis i sin grav.
Vad hade Hilding Carlson sagt om han sett denna rälsbuss så fint renoverad, gläder sig givetvis i sin grav.
Detta är en religiös händelse :-), en Hildings återuppstående.
Vissa firar påskdagen, vi andra Y 626 (å snart 318;-) )
Vissa firar påskdagen, vi andra Y 626 (å snart 318;-) )
****
318? Förtydliga gärna det.
HJP
Vissa firar påskdagen, vi andra Y 626 (å snart 318;-) )
****
318? Förtydliga gärna det.HJP
26 juni och 18 mars, våra nya helgdagar :-D
Nej, men är det inte numret på skribentens egen Hilding?
Vissa firar påskdagen, vi andra Y 626 (å snart 318;-) )
****
318? Förtydliga gärna det.HJP
26 juni och 18 mars, våra nya helgdagar :-D
****
??? :-|
Nej, men är det inte numret på skribentens egen Hilding?
****
Jag vet inte. Det var ju det jag frågade efter.
HJP
Vissa firar påskdagen, vi andra Y 626 (å snart 318;-) )
****
318? Förtydliga gärna det.HJP
26 juni och 18 mars, våra nya helgdagar :-D
****
??? :-|
Nej, men är det inte numret på skribentens egen Hilding?
****
Jag vet inte. Det var ju det jag frågade efter.HJP
Och svar fick du. 6-26 och 3-18 var ett skämt. Inte ett så värst lyckat kanske. "Nej, men..." osv var en övergång från ett skämtsamt tilltal till ett mer faktabaserat.
Vissa firar påskdagen, vi andra Y 626 (å snart 318;-) )
****
318? Förtydliga gärna det.HJP
26 juni och 18 mars, våra nya helgdagar :-D
****
??? :-|
Nej, men är det inte numret på skribentens egen Hilding?
****
Jag vet inte. Det var ju det jag frågade efter.HJP
Och svar fick du. 6-26 och 3-18 var ett skämt. Inte ett så värst lyckat kanske. "Nej, men..." osv var en övergång från ett skämtsamt tilltal till ett mer faktabaserat.
****
Okej, det första var ett skämt :-)
Det "faktabaserade", var en fråga, som jag inte har svaret på.... :-|
Det kanske visar sig, tids nog.
HJP
Inte helt aktuell status, men en bakgrund...:-)
Inte helt aktuell status, men en bakgrund...:-)
****
Tack, då blev jag lite klokare ;-)
HJP
Inte helt aktuell status, men en bakgrund...:-)
****
Tack, då blev jag lite klokare ;-)HJP
Förlåt lite dröjande svar, och tack för intresset :-) .
Jovisst är det gamle Yd 318 som jag avsåg men borde ha bibringat lite exempel för den allmänhet som händelserna på bygden gått förbi ;-) .
Sina första färder i det sena trettiotalets förkrigs-Sverige, Östersund....
På färd längs inlandsbanan sent 1970-tal :-)
en senare färd 2009, Jädraås station 2009
Och nuvarande placering ;-)
För den religiöst intresserade (liturgiskt, inte tåg mm asså;-) ) så handlar psalm 318 även den om återkomst, om än inte 318,s i direkt mening...:-) ;-)
Och bilder från framtiden fylls på vart efter.......:-) ;-) :-D :-D
Jovisst är det gamle Yd 318 som jag avsåg men borde ha bibringat lite exempel för den allmänhet som händelserna på bygden gått förbi ;-) .
Sina första färder i det sena trettiotalets förkrigs-Sverige, Östersund....
På färd längs inlandsbanan sent 1970-tal :-)
en senare färd 2009, Jädraås station 2009
Och nuvarande placering ;-)
För den religiöst intresserade (liturgiskt, inte tåg mm asså;-) ) så handlar psalm 318 även den om återkomst, om än inte 318:s i direkt mening...:-) ;-)
Och bilder från framtiden fylls på vart efter.......:-) ;-) :-D :-D
På bilden från Östersund syns inget koppel alls, men resgodssläpet lär ju vara kopplat med något primitivt koppel ändå. Hur kan detta ha sett ut?
På senare bilder av denna busstyp i trafik verkar de ha försetts med Albertkoppel, dvs en tidigare vanligt förekommande koppeltyp på spårvagnar, där kopplen från de båda fordon som kopplas ihop låses med två sprintar.
I tjänstefordonsutförande verkar de däremot ha fått ramverket förstärkt och försett med någon typ av modernare Scharfenbergskoppel, möjligen av arbetsmiljöskäl, då Albertkoppel inte är helt riskfria att hantera om man inte gör på rätt sätt.
Någon som vet när de olika koppelmodellerna infördes efterhand på dessa uppenbarligen långlivade och mångsidigt användbara fordon?
/fortsatt fundering från CEO
Kan någon lägga ut en förstoring på den översta bussens nedre frontdel, så kan koppelanordningen ses.
På bilden från Östersund syns inget koppel alls, men resgodssläpet lär ju vara kopplat med något primitivt koppel ändå. Hur kan detta ha sett ut?
Jag satsar en liten peng på nåt, typ, Albertkoppel som då (till en början?) bara fanns i en ända. Man kan då ana problemen med det, så det fixades väl "sen"?
/ L G
Jag satsar en liten peng på nåt, typ, Albertkoppel som då (till en början?) bara fanns i en ända. Man kan då ana problemen med det, så det fixades väl "sen"?
/ L G
Albertkopplet börja införas på SJ först 1942. Fram till dess använde man ett enkelt stångkopplel som satt nere under båda fronterna.
Ritning är avfotograferad från boken Hilding Carlsson och hans rälsbussar.
Jag satsar en liten peng på nåt, typ, Albertkoppel som då (till en början?) bara fanns i en ända. Man kan då ana problemen med det, så det fixades väl "sen"?
/ L G
Albertkopplet börja införas på SJ först 1942. Fram till dess använde man ett enkelt stångkopplel som satt nere under båda fronterna.
Ritning är avfotograferad från boken Hilding Carlsson och hans rälsbussar.
Aha, tack för upplysande svar!
Kan man misstänka att man började med Albertkoppel när man hade behov av att köra rälsbussar i koppling? De enkla stångkopplen kan väl förmodas vara alltför klena för dylika arrangemang?
Men när kom de större boggisläpen egentligen? De bör väl också ha använt stabilare koppel, dvs Albertkopplen i detta fall?
/CEO igen
Någonstans 45-46 infördes Scharfkopplen.
Man kan se vilka beställningar som har vilka koppel i
HCs leveransarkiv, och t ex GJ beställde Scharf.
Kan någon lägga ut en förstoring på den översta bussens nedre frontdel, så kan koppelanordningen ses.
Din önskan är min lag!:-) .
Tyvärr var historien inte nådig då denna bild blott visar skyddskåpan som dolde uttaget för den på annan tråd visade kopplingsgaffeln :-P :-( .
Noteras bör att man enligt en svag uppgift öppnade kylarens frontdörr och där bakom utförde fordons-föreningen/separering, f-n trot men verkar rimligt :-) ;-)
I övrigt så ska nämnas att kopplingen på nedanstående bild kan ha monterats kring mitten av sextiotalet och avsåg tydligen att plogbussen kunde köras ihop med andra lika-kopplade fordon (någon multning stod icke i möjlighetens hägn:-P utan separat förare fick medfölja;-) )
(Ska bara påpeka att rubriken till trots skedde bara fordons-mekaniska kopplingar på denna dygdens fordon, något annat koppleri vågar jag inte dryfta om.....;-) :-| :-D )
Sedan har orten en del scharffenbergs-koppel som i en framtid skall pryda bl.a.318 och dess släp, om än historie-vidrigt så må säkerheten stå före detta ty några kvarglömda fordon efter koppelhaveri är en styggelse på våra banor :-P ;-) :-| :-(
Och Roslagsbanan ett delvis liknande, trol. även det tillverkat av Scharfenberg. Se RB 100 År, kap. om rullande mtrl...
en senare färd 2009, Jädraås station 2009
****
Tack för detta svar, med fina bilder.
Riktigt kul att se bussen på väg tillbaka till järnvägen :-)
HJP
Kan man misstänka att man började med Albertkoppel när man hade behov av att köra rälsbussar i koppling? De enkla stångkopplen kan väl förmodas vara alltför klena för dylika arrangemang?
Men när kom de större boggisläpen egentligen?
Den första HC-boggiesläpvagnen levererades till HBJ juni 1938 enligt Hällqvist.