Bildidentifieringsfråga vidarebefordrad ...

av Anders C, Tuesday, September 09, 2008, 21:53 (5996 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hällevadsholm är det jag tycker ser ut mest så på kartan. Men det är bara en gissning.

av Thomas Tell, Tuesday, September 09, 2008, 22:02 (5996 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag tror mera på en godflyttnigstralla på normalspår.
/tell

av Micke Carlsson., Wednesday, September 10, 2008, 15:07 (5996 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Kramfors?

Inte Kramfors

av Bertil Bengtsson, Wednesday, September 10, 2008, 16:48 (5996 dagar sedan) @ BD

Det SER ut som västkusten!
Strömstad?
Berra

av Klas Blomberg, Wednesday, September 10, 2008, 17:54 (5996 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag tycker att den mittersta av de öppna vagnarna verkar treaxlig.
För övrigt är det påfallande många, 4 av 10, vagnar som är bromsade.
Godsflyttningtrallan (?) verkat stå på ett spår som slutar utan stoppbock.

Det var väl inte precis något svar på frågan...

av LYR, Wednesday, September 10, 2008, 19:11 (5995 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Total avsaknad av granskog! Kan nog utesluta Norrland - känner nog för något mer vindhärjat kustnära landskap - varför inte västkustskt? Inte heller detta ett svar! / LYR

Tveklöst Bohuslän, men var

av A.Svenson, Blg, Thursday, September 11, 2008, 10:44 (5995 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Husen och terrängen skriker Bohuslän, jämför de sydliga norrlandshusens snickarglädje på annan plats i tråden med den mer påvra stilen i det schartauanska Bohuslän.

Formen på bergen i kombination med det inbäddade odlingslandskapet finner vi nog ingen annan stans i riket.

I Hällevadsholm låg godsmagasinet norr om stnhuset och här förefaller det med hänsyn till bangården utformning ligga till vänster utanför bild och vi bör blicka öster ut om det är Bohusbanan och inte LJ. I Hällevadsholm ligger det dessutom en liten sjö på motsvarande plats där berget som fotografen står på torde vara.

Mängden godsvagnar pekar väl på ort med relativt stor industriell eller jordbruksverksamhet? En ledtråd kan kanske vara den treaxliga vagnen och utlastning av huggen sten, gatsten t.ex.

Kvarnen som inte ligger vid något vattendrag förefaller vara en elektrokvarn så det är förmodligen ingen ort med större vattenföring vilket man kanske fortfarande utnyttjat vid denna tid eller i vart fall elektifierat den tidigare vattenkvarnen så som i Anten t.ex.

Mycket spekulationer förståss men hoppas det kan vara till någon hjälp.

Anders S

av K-G Ryberg @, Thursday, September 18, 2008, 17:59 (5988 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hej
Jag tog hjälp av Hembyggsföreningen på orten och fick besked i dag att det är Ytterby, som jag tyckte mig känna igen.
Fotot finns i flera upplagor och om du är intresserad kan jag förmedla kontakten till personen som vet mer att berätta.

Bildidentifieringsfråga Ytterby 1922

av K-G Ryberg @, Friday, September 19, 2008, 15:05 (5987 dagar sedan) @ K-G Ryberg

I går, efter det att jag la in mitt första inlägg om fotot, blev jag uppringd av personen i Ytterby Hembygds- och Fornminnesförening, som har en mängd gamla foton på Ytterby.
Han talade om för mig att fotot är från 1922. Av de byggnader som finns på bilden är endast två kvar i dag.
Den ena är byggnaden som finns bakom lagårdsbyggnaden till vänster. Det är Kyrkskolan. Den andra är huset i mitten, som i dag är rött. Alla andra byggnader har på ett eller annat tätt försvunnit sedan fotot togs. På platsen för huset längst till höger, byggs just nu ett hyreshus med fyra våningar, intill City Gross stormarknad.
Bakom berget ligger Kastellegården och vägen som syns bakom Kyrkskolan leder dit. Kastellegårdens ägor går ner till Nordeälv, den norra armen av Götaälv. Mellan dessa båda älvar finns ön Hisingen.