Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal (Järnväg allmänt)

av Hans T. Møller, Monday, August 19, 2013, 10:15 (4144 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hej

Håber, at mit dansk kan forstås og at tråden kan tages op igen.

Det var sådan, at Traktionsudvalget knyttede en svensk konsulent til sig, statsråd Thorsten Thelander, civ. ing., L.I.V.A. Han var ivrig tilhænger af en elektrificering af hovedbanerne på Sjælland og skrev en meget grundig rapport herom til Traktionsudvalget. Det var ham, som anbefalede anskaffelse af 1-C-1-koblede ellok, da de var billige, driftsikre og økonomiske. Ganske vist var de ikke egnede til hastigheder over 100 km/t, men denne grænse kunne forskydes opad ved at forfine konstruktionen.

Traktionsudvalget ønskede imidlertid bogielok.

(Hele Thelanders rapport er trykt i: Traktionsudvalgets Betænkning 1956, udgivet af Akademiet for de tekniske Videnskaber.)


Hela tråden: