Hej hej
Jag minns vinjetten till Tekniskt magasin mycket bra. Det har med åldern att göra - jag var med! :-)
De som funderat lite kan ju notera att ett hjul går med konstant hastighet, övriga kuggisar gör det inte. Alltså - där på det kugghjulet som går med konstant fart sitter den även rätt så linjära motorn.
Att kolla på tuben
Egentligen borde Tekniskt magasin återuppstå i TV - men som en modern produktion, varför är det inte möjligt? Måns Zelmerlöw borde ju funka, han är ledig.
Enda stället idag som har en lite innovativ teknisk skjuts i rapporteringen är ju tidningen Ny Teknik.
Vi tekniker är en aning misshandlade idag - det är väl mer lönsamt vara med i Idol.
För eventuella nytillkomna tittare så vill jag berätta att fullt så ovala var hjulen inte i verkligheten, och programledare i TV förr var inte så tjocka som de förefaller idag. På den tiden så var det nämligen noga med bildens proportioner, så att TV-bilden alltid visade en skalenlig avbildning av motivet.
Idag brukar man i stället dra ut bilden i sidled, olika mycket beroende på hur bred bildskärmen är i förhållande till höjden, så att TV-bilden blir kraftigt förvrängd. På så vis antar jag att vi kan känna oss smala och lyckliga eftersom vi ser så många tjocka människor på TV, eller nåt.
Anders, något sarkastisk