Ovala kugghjul Tekniskt Magasin Extra (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sven-Erik Björklund, Wednesday, August 21, 2013, 18:24 (4123 dagar sedan)

I kvällens Minnenas Television deltar Eric Bergsten med olika modeller av ovala kugghjul. En av dessa modeller borde överensstämma med den mekanik som används vid uppsidesreglering på ellok. Som på Ma och F-loken.

Ovala kugghjul Tekniskt Magasin Extra

av cgn1954, Thursday, August 22, 2013, 00:00 (4123 dagar sedan) @ Sven-Erik Björklund

Hej hej

Jag minns vinjetten till Tekniskt magasin mycket bra. Det har med åldern att göra - jag var med! :-)

De som funderat lite kan ju notera att ett hjul går med konstant hastighet, övriga kuggisar gör det inte. Alltså - där på det kugghjulet som går med konstant fart sitter den även rätt så linjära motorn.

Att kolla på tuben

Egentligen borde Tekniskt magasin återuppstå i TV - men som en modern produktion, varför är det inte möjligt? Måns Zelmerlöw borde ju funka, han är ledig.

Enda stället idag som har en lite innovativ teknisk skjuts i rapporteringen är ju tidningen Ny Teknik.

Vi tekniker är en aning misshandlade idag - det är väl mer lönsamt vara med i Idol.

av Nicke nyfiken, Thursday, August 22, 2013, 07:38 (4122 dagar sedan) @ cgn1954

Erik Bergsten hörde ihop med Tekniskt magasin, synd att jag missade programmet, satt ute på altanen och läste en av mina fina födelsedagsböcker(Mötesplatser i Stockholm).

av Morshyttan, Thursday, August 22, 2013, 08:17 (4122 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Erik Bergsten hörde ihop med Tekniskt magasin, synd att jag missade programmet, satt ute på altanen och läste en av mina fina födelsedagsböcker(Mötesplatser i Stockholm).

Hav förtröstan :-) ty Svrtplay har den tillgänglig några tidsenheter framåt ; Tekniskt magasins kuggväxlar-vinjett mm..

Varsogod och avnjut med såväl inslaget som boken :-) ;-) :-D :-D ;-)

av Anders Norén, Thursday, August 22, 2013, 10:09 (4122 dagar sedan) @ cgn1954

Hej hej

Jag minns vinjetten till Tekniskt magasin mycket bra. Det har med åldern att göra - jag var med! :-)

De som funderat lite kan ju notera att ett hjul går med konstant hastighet, övriga kuggisar gör det inte. Alltså - där på det kugghjulet som går med konstant fart sitter den även rätt så linjära motorn.

Att kolla på tuben

Egentligen borde Tekniskt magasin återuppstå i TV - men som en modern produktion, varför är det inte möjligt? Måns Zelmerlöw borde ju funka, han är ledig.

Enda stället idag som har en lite innovativ teknisk skjuts i rapporteringen är ju tidningen Ny Teknik.

Vi tekniker är en aning misshandlade idag - det är väl mer lönsamt vara med i Idol.

För eventuella nytillkomna tittare så vill jag berätta att fullt så ovala var hjulen inte i verkligheten, och programledare i TV förr var inte så tjocka som de förefaller idag. På den tiden så var det nämligen noga med bildens proportioner, så att TV-bilden alltid visade en skalenlig avbildning av motivet.

Idag brukar man i stället dra ut bilden i sidled, olika mycket beroende på hur bred bildskärmen är i förhållande till höjden, så att TV-bilden blir kraftigt förvrängd. På så vis antar jag att vi kan känna oss smala och lyckliga eftersom vi ser så många tjocka människor på TV, eller nåt.

Anders, något sarkastisk

av Kjell Friberg, Thursday, August 22, 2013, 11:32 (4122 dagar sedan) @ Anders Norén

Det beror helt på hur du ställt in bildpresentationen på din egen TV. Är inställningen riktig blir också proportionerna riktiga men istället blir det svarta kanter på sidorna.

Rättat skrivfel

av Elling S. Rudaasen, Friday, August 23, 2013, 00:15 (4122 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det beror helt på hur du ställt in bildpresentationen på din egen TV. Är inställningen riktig blir också proportionerna riktiga men istället blir det svarta kanter på sidorna.

Rättat skrivfel

Nja, nu gällde det ju ett Youtube-klipp och det ÄR fel proportioner i klippet men det var nog inte TV:s fel utan mest sannolikt den som lade upp klippet som gjorde fel någonstans i processen (t ex hade fel inställning på sin TV eller en dålig TV).

Det förekommer dock även att programmen i TV sänds med fel proportioner. Men det vanligaste är nog att mottagaren är felinställd. Tyvärr kan man ju inte alltid påverka det som tittare (man kanske t ex är hemma hos någon som tillhör de 75% av befolkningen som inte kan hålla reda på någonting).

av Ingwar Åfeldt, Friday, August 23, 2013, 03:52 (4121 dagar sedan) @ Anders Norén

För eventuella nytillkomna tittare så vill jag berätta att fullt så ovala var hjulen inte i verkligheten, och programledare i TV förr var inte så tjocka som de förefaller idag. På den tiden så var det nämligen noga med bildens proportioner, så att TV-bilden alltid visade en skalenlig avbildning av motivet.

Idag brukar man i stället dra ut bilden i sidled, olika mycket beroende på hur bred bildskärmen är i förhållande till höjden, så att TV-bilden blir kraftigt förvrängd. På så vis antar jag att vi kan känna oss smala och lyckliga eftersom vi ser så många tjocka människor på TV, eller nåt.

Anders, något sarkastisk

Bilden är något missformad, lite bredare än vad den skulle vara, vilket kan ses på klockan i inledningen. Man kan också titta på de små ordentligt ovala kugghjulen och se att de verkar lite mer "tillplattade" när de intar ett horisontellt läge jämfört med vertikalt läge. Men i stort är skillnaden mellan deras ovala form på TV-skärmen jämfört med verkligheten försumbar. Jag har sett dem i verkligheten i F- respektive Ma-lok.

M v h
Ingwar