Järnvägskarta 1861 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Alf Ödlund, Monday, August 26, 2013, 18:41 (4115 dagar sedan)

I kalendern Svea från 1861 finns denna karta med som bilaga till en artikel om Nils Ericson. Den visar befintliga järnvägar, järnvägar under byggnad, projekterade järnvägar samt telegraflinjer. Kan kanske intressera någon.

[image]

Järnvägskarta 1861

av Dan Ingvar, Monday, August 26, 2013, 21:27 (4114 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Intressant med namnen på länen.

/Ingvar, född i Älvsborgs län nästan 100 år efter Sveakalendern 1861

Järnvägskarta 1861

av Jan Frelin, Friday, August 30, 2013, 18:12 (4111 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Intressant med namnen på länen.

/Ingvar, född i Älvsborgs län nästan 100 år efter Sveakalendern 1861

Alla län verkar vara namngivna efter residensstaden på just den här kartan. Märkligt. Även om det inte gör nån skillnad i just mitt fall.

Järnvägskarta 1861

av Anders Olsson, Monday, August 26, 2013, 22:25 (4114 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Alla län har namn efter residensstaden. Tvivkar på att detta var de vedertagna benämningarna.

Järnvägskarta 1861

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, August 27, 2013, 09:37 (4114 dagar sedan) @ Anders Olsson

Alla län har namn efter residensstaden. Tvivkar på att detta var de vedertagna benämningarna.

Enligt Wikipedia så bytte exempelvis Linköpings län namn till Östergötlands län år 1719. Jag har dock en bok med titeln "Vägvisare" från första halvan av 1800-talet som är en förteckning över alla diligenslinjer i Sverige med värdshus och avstånd mellan dessa. Där benämns länen på samma sätt som i kartan.

Järnvägskarta 1861

av Anders Olsson, Tuesday, August 27, 2013, 09:48 (4114 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det finns en finess att använda residensstaden istället för landskapsnamn eftersom det fanns en del skillnade mellan landskaps och länsgränser redan då - dessa har ju sedan blivit fler. På kartan saknas Gävle (Gävleborgs län). De län som fick annat namn än landskap eller residensstad fick ju historiska namn som Kopparberg, Kronoberg, Älvsborg och Malmöhus. Det sistnämnda efter slottet i Malmö. Det gav namn till ett lok på Malmö-Ystadsbanan som passerade slottet. Finns det fler loknamn uppkallade efter slott?

Järnvägskarta 1861

av Kjell Aghult, Tuesday, August 27, 2013, 16:55 (4114 dagar sedan) @ Anders Olsson

... Malmö-Ystadsbanan som passerade slottet. Finns det fler loknamn uppkallade efter slott?

Det finns ett antal. På MYJ nr 17 MARSVINSHOLM och nr 33 SKABERSJÖ. Och - om man så vill - nr 34 NÄSBYHOLM (Av Näsby) och 6/16/26 BÖRRINGE (Av Börringekloster). Det hette ju "Grevebanan".

Järnvägskarta 1861

av Anders Olsson, Tuesday, August 27, 2013, 22:44 (4113 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja det är en vinkling av saken. Namnen kan ju även ses som stationsnamn. Oxie fungerade både för härad och station men inte slott.

Järnvägskarta 1861

av Kjell Aghult, Wednesday, August 28, 2013, 07:50 (4113 dagar sedan) @ Anders Olsson

Ja det är en vinkling av saken. Namnen kan ju även ses som stationsnamn. Oxie fungerade både för härad och station men inte slott.

Frikopplar vi från stationsnamnen fanns SHJ 5 och 6, ENGELTOFTA resp. STJERNARP.

Järnvägskarta 1861

av Anders Sandgren, Thursday, August 29, 2013, 21:44 (4111 dagar sedan) @ Kjell Aghult

NOJ hade ju Munktell-loken Sjögle, Skedhult och Arnanäs som nog inte var uppkallade efter slott men väl gårdar där betydande aktieägare i NOJ bodde.