70-tal i färg: NBJ (3) (Järnväg allmänt)
Avgång efter bomfällning.
Foto i Striberg 1975.
av JöL, Monday, January 28, 2008, 18:38 (6214 dagar sedan)
Avgång efter bomfällning.
Foto i Striberg 1975.
av Fredrik S, Monday, January 28, 2008, 20:46 (6214 dagar sedan) @ JöL
Vilken bild! Det är en riktig skatt du sitter på som jag uppskattar mycket att du delar med dig av till oss.
Vilken ödslig stämning och känsla av övergiven plats. Vad har mannen på bilden gjort innan han springande återvänder till loket? Häftigt stationshus, är det sedan 802mm-tiden? Vad finns egentligen kvar av byggnader och andra rester av linjen till Bredsjö?
Finns det någon bra bok om NBJ-nätet att läsa i?
av Jörgen Bergfors, Monday, January 28, 2008, 21:16 (6214 dagar sedan) @ Fredrik S
Här är några bilder på vad som fanns kvar år 2001:
Grängen
Striberg normalspårsstationen
Timansberg
Timansberg
Järnboås
Järnboås
Hjulsjö
/Jörgen
av Ante Svensson, Tuesday, January 29, 2008, 00:39 (6214 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Fantastiskt! Stribergs station är den där BDJ och NKJ möttes, rätt? Har sett ett antal bilder från platsen med både NKJ- och BDJ-tåg inne. Sedan måste man ju säga att Timansberg är en pärla! Det finns bilder från platsen i Sundströms bok som visar hur litet som förändrats sedan 802-tiden. Värt att notera är att Järnboås och Timansberg var snarlika hus från början men att det förstnämnda byggdes om med tiden. Snygga bilder, Jörgen!
av Ola Almquist, Tuesday, January 29, 2008, 12:51 (6213 dagar sedan) @ Ante Svensson
Var det Yngve Rasmussen som hade ett finger med i spelet även när det gäller detta hus? Hans stationshus har det skrivits om tidigare. Finns huset kvar idag?
M.v.h.
Ola
av Jörgen Bergfors, Tuesday, January 29, 2008, 13:13 (6213 dagar sedan) @ Ola Almquist
Det fanns ju två stationshus i Striberg: "breda stationen" (på min bild) och den smalspåriga. Jag minns inte hur smalpåret och normalspåret anslöt på smalspårstiden men någon av stationerna bör väl ha haft båda spårvidderna. Är det "breda stationen" som är på den historiska bilden i ovanstående inlägg? I så fall måste den vara kraftigt ombyggd nu.
/Jörgen
av Ante Svensson, Tuesday, January 29, 2008, 13:56 (6213 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Få se nu om jag minns rätt: På JöL:s bild och i Olas inlägg är det NBJ:s station som är byggd efter breddningen av BDJ. Den station som finns i Jörgens inlägg är den som fanns FÖRE 1907 och var den där BDJ och NKJ möttes. Den sistnämnda hette f ö Stribergs Nedre, jag vill minnas att BDJ (WMJ) hade ytterligare en station som hette Övre. Spårsystemet runt Striberg är rätt komplext. NBJ:s station och Nedre låg i alla fall en bit ifrån varandra, den förstnämnda ligger vid huvudlinjen Gyttorp - Bredsjö intill Ringshyttan och hamnar därmed en bit längre österut.
På bilder jag sett från Nedre har BDJ och NKJ gemensam bangård med spår 1 och 3 som treskenspår och spår två som rent normalspår. Det finns en snygg paradbild i Sundström/Erikssons bok "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" med 802-tåg på spår 1 och 3 medan ett NKJ-tåg mot Gytorp står på spår 2. I samma bok finns en karta över hur banorna gick i området. Den är nödvändig för att man ska kunna reda ut begreppen...
av Ola Almquist, Tuesday, January 29, 2008, 14:04 (6213 dagar sedan) @ Ante Svensson
Jag passar, har aldrig varit där. Har för mig att det var en artikel om Striberg i Förstlingen för ett par år sedan.
Hittade ett inlägg till med bild på stationshus och smalt tåg:
M.v.h.
Ola
av Ante Svensson, Tuesday, January 29, 2008, 14:42 (6213 dagar sedan) @ Ola Almquist
Hittade ett inlägg till med bild på stationshus och smalt tåg:
Stämmer. Det har varit artiklar om Striberg i Förstlingen, ja. Dessutom har ovanstående bild förekommit dels i artiklar om IR-vagnen från NKJ i förgrunden, dels om boggivagnen från BDJ som syns i tåget framför stationen. Detta är alltså Stribergs Nedre som är den station Jörgen fotade 2001. Från 1894 utgick även smalspårets tåg härifrån.
av Kurt Möller, Tuesday, January 29, 2008, 19:18 (6213 dagar sedan) @ Ante Svensson
Just denna vagn är rätt kul. Obs. kupévagn m sidodörrar, lanternin och BOGGIER! Enda vagnen av denna typ? På hela smalspårsnätet, alla spv.? Nånsin?? Ungefär som nån av dom första, tidiga kungavagnarna på SJ...
Var det denna som hade byggts ihop av två småvagnar?
av Ante Svensson, Tuesday, January 29, 2008, 20:53 (6213 dagar sedan) @ Kurt Möller
Nix! Den hade en systervagn. BDJ BCFo 1-2 byggdes 1894 av NKJ verkstad och var de första "modernare" vagnarna på BDJ. Ytterligare tre passvagnar byggdes för BDJ 1899-1902, de övriga, BDJ 3-5, dock tvåaxliga. Alla dessa vagnar hade samma stuk, lanternin, sidodörrar och gavelfönster. Tydligen slog det där med öppna plattformar aldrig igenom. 1 och 2 såldes vidare efter breddningen, nr 1 till HvSJ där den gradvis försågs med gaveldörrar, postkupé och högvälvt tak, nr 2 till SVJ där den levde vidare som nr 8 till 1938. HFJ inköpte senare ytterligare två boggivagnar från VB och HFJ, BCo 9 och 10, men de var ju av ett modernare slag. BDJ 1 och 2 var väl de enda nybyggda personboggivagnarna för 802 mm.
av Kurt Möller, Tuesday, January 29, 2008, 23:53 (6213 dagar sedan) @ Ante Svensson
Tack, Ante. Fick inte Voxnabanan ngn enstaka nybyggd vagn oxå...? Konventionell, 2-axlig, m välvt tak och öpl. Jag vill minnas att Göran E. har med foton och skiss på en sån i sin bok...
av Ante Svensson, Wednesday, January 30, 2008, 00:16 (6213 dagar sedan) @ Kurt Möller
WLJ köpte en begagnad BC-vagn av BDJ (har inte BDJ-numret nu, men det var 3 eller 4) som blev WLJ 1. Dessutom beställde de två stycken moderna vagnar, BC 2 resp BCD 3, byggda av ASJ-L. De vagnarna byggdes enligt 891-normer och var rätt stora jämfört med övriga 802-fordon. Alla tre vagnarna hamnade hos HFJ efter WLJ:s nedläggning. Slite - Roma Jvg var på jakt efter fler vagnar i mitten av 30-talet då WLJ slog igen och var på vippen att köpa WLJ 2 och 3 men därav blev intet. Så, de kunde ha hamnat på Gotland... Jag har för mig detta var i samband med att SlRJ BCo 2 hade brunnit. Foton på vagnarna, både i WLJ- och HFJ-mundering samt ritning finns i Görans bok.
av Hans Keller, Wednesday, January 30, 2008, 17:44 (6212 dagar sedan) @ Kurt Möller
Tack, Ante. Fick inte Voxnabanan ngn enstaka nybyggd vagn oxå...? Konventionell, 2-axlig, m välvt tak och öpl. Jag vill minnas att Göran E. har med foton och skiss på en sån i sin bok...
UHB/NKlJ hade två liknande boggievagnar som BDJ, UHB BCo 09 och 010. Tillverkade av Ljunggren 1892 (tvno 513 0ch 514). Första 0 i vagnsnumret angav att det var boggievagnar./HK
av Klas Blomberg, Wednesday, January 30, 2008, 17:28 (6212 dagar sedan) @ Kurt Möller
Nja, går vi till normalspåret så finns en vagn byggd efter i stort sett samma principer.
FLJ:s ACFo från 1877, Sverige första boggievagn som gick på Bånghammar-Kloten, numera bevarad på järnvägsmuseum.
Däremot tvivlar jag på att det fanns något sådant utanför Bergslagen, någon som säger emot?
av Jakob Ehrensvärd, Tuesday, January 29, 2008, 18:09 (6213 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Stationen på din bild är NKJ-stationen och på JöLs NBJ-stationen.
NKJ-stationen är det som kallas Stribergs Nedre och ligger mellan Striberg/NBJ och utlastningen vid gruvan.
BDJ/WMJ hade väl en egen station - Stribergs Övre.
av Anders Nordebring, Tuesday, January 29, 2008, 19:02 (6213 dagar sedan) @ Jakob Ehrensvärd
Alla tre stationshusen i Striberg finns kvar - det nyaste dessutom i betydligt bättre skick än 1975. Vågkuren invid detta stationshus finns också kvar, även om den nog snart kommer att riva sig själv. Vid själva vågen ligger rälerna kvar. Bilderna i detta inlägg är från slutet av oktober ifjol.
[img]http://fc1.parsimony.net/user1126/802a.jpg[/img]
[img]http://fc1.parsimony.net/user1126/802b.jpg[/img]
[img]http://fc1.parsimony.net/user1126/802c.jpg[/img]
[img]http://fc1.parsimony.net/user1126/802d.jpg[/img]
av Kurt Möller, Wednesday, January 30, 2008, 00:49 (6213 dagar sedan) @ Anders Nordebring
...vingslag (OT):
Är det en Peugeot 403 i mitten? Den blå? Alldeles utmärkt ångtåg-jagningsbil. Samt övernattningskrypin för tåg- & loksökare. Kan intygas av f d sådan person. / KM
av Tommy K , Örebro, Wednesday, January 30, 2008, 12:14 (6212 dagar sedan) @ Kurt Möller
Visst är det en Peugeout - två till och med. Åker ofta förbi där på väg till våran banvaktsstuga i Klacka Lerberg. Jag tror att någon i det gamla stationshuset samlar veteran-peggor.
av Christina och Håkan , Striberg, Tuesday, June 24, 2008, 18:37 (6066 dagar sedan) @ Tommy K
Vad som inte syns är att det står en svart 404:a inne i garaget till Stribergs station :-) Så nog är vi glada i gamla peugeoter. 403:orna utanför stationen är från -61 och -60. Vi har en var.
Fotot på stationen från 1975 har vi aldrig sett förut, det var verkligen en intressant bild. Vi har flera bilder som föreställer stationen i sin glans dagar, t ex från 1914, 30-talet och 50-talet. Att stationen har befunnit sig i ett mycket dåligt yttre skick på 70-talet har vi bara hört talas om, men nu fick vi se det på bild. Vilken tur att stadsarkitekten i Nora köpte stationen när den las ner, för annars hade den troligtvis varit riven vid det här laget. På den tiden stod inte såna här hus högt i kurs.
Bilden från 1975, finns den högupplöst? Vi skulle verkligen vara tacksamma att få ta del av den bilden.
Synd att man inte kan ladda upp bilder direkt från hårddisken, för i så fall hade vi kunnat lägga ut de bilder vi har på stationen från förr.
/Christina och Håkan
av pekka vikman , nora, Wednesday, June 03, 2009, 21:06 (5722 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Hej jag bor i huset med den ljusblåa passaten och vita pick-uppen
om du letar bilder från nora trakten så ta kontakt med åke mossberg (foto centralen i nora)han har sten koll på dessa trakter. Mvh Pekka Vikman bredastation där breda o smalspåret mottes,har jag hört.
av Kurt Möller, Tuesday, January 29, 2008, 18:15 (6213 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors
Första bilden = stallet i Grängen, är fascinerande. Kommer ni ihåg hur små loken var? Men ändå, varför i hela friden göra stallet så in i bängen litet? Den eventuella arbetsbänken kan knappt ha varit mer än 40 cm djup - fick man vika skruvstycket i den åt sidan, tro, då man skulle ut med loket...?
Förlåt, inte så in i bängen utan så in i Grängen.
av Jakob Ehrensvärd, Monday, January 28, 2008, 21:00 (6214 dagar sedan) @ JöL
Vilka bilder... Suktar efter fler om det finns
Jag försöker orientera mig... Är tåget på väg ner mot Gyttorp och spåret till vänster är in till gruvans utlastning... ? Eller är jag helborta ?
av Markus F, Tuesday, February 05, 2008, 11:13 (6206 dagar sedan) @ Jakob Ehrensvärd
Gruvspåret kan jag inte säga nåt säkert om, men tåget är på väg mot gyttorp.
av Peter Lindskog , Sollentuna, Saturday, May 03, 2008, 07:56 (6118 dagar sedan) @ JöL
Hej!
Jag tror att bilden vÕsar Breda Station i Striberg. Jag var bosatt i detta hus som barn mellan åren 1958 - 1963. Jag minns ångloken som stannade och pustade ut vid vårt hus.
MVH
Peter Lindskog
Sollentuna
av pekka vikman , nora, Wednesday, June 03, 2009, 21:12 (5722 dagar sedan) @ Peter Lindskog
Hej har du några foton från den tiden.
Mvh Pekka Vikman Bredastation.
av Christina och Håkan , Striberg, Tuesday, June 24, 2008, 20:01 (6066 dagar sedan) @ JöL
Vi har svarat längre ner i denna tråd, men vi lägger en kommentar här också. Det är en fantastisk bild som skakade om oss ordentligt. Sedan 2 1/2 år bor vi i detta fantastiska hus, och är så glada att det fick leva vidare. I Striberg finns tre stationer som alla är bostadshus nuförtiden, och denna bild från 1975 föreställer Stribergs station som byggdes 1907 och blev färdig 1908.
Breda station, som någon här tydligen hade vuxit upp i, ligger ett stenkast bort.
av David , Thursday, March 12, 2009, 17:29 (5805 dagar sedan) @ Christina och Håkan
Om så önskas kan en rundtur av järnvägar, gruvor eller annat ordnas i Striberg av mej en infödd Stribergare med kontakter och lokalkännedom!
av Christina och Håkan, Striberg, Sunday, March 15, 2009, 16:07 (5802 dagar sedan) @ David
Hej David!
Håkan och jag skulle vara väldigt intresserade av en sån rundtur! Verkligen!