I järnvägens barndom hade semaforerna tre signalbilder:
Vågrät vinge/rött sken = stopp
Vinge i 45 graders vinkel/grönt sken = Varsamhet
Lodrät vinge/vitt sken = Allt väl.
Jag har alltid undrat i vilka sammanhang som signalen allt väl användes.
Att den var ovanlig kan tas för givet - signalen slopades 1877 även om man kan hävda att den återupplivades cirka 10 år senare då försignalerna introducerades.
Men åter till semaforerna. Om jag förstått SJ 50 år rätt så användes signalen varsamhet för infart på station och även vid bankorsningar. Vid rörliga broar tycks det inte signalerats alls förrän på 1880-talet.
Så vad återstår? Var kan signalen allt väl visats?
Någon som vet?
SI
Jag vet inte och undrar också. I tjänstgöringsreglementets upplagor från 1858 till 1874 finns signalbeskedet "allt väl" från semafor beskrivet, men inte någonstans står det när "allt väl" från semafor användes. Tvärtom anges att "allt väl" inte användes vid [i]"stationer och banföreningar"[/i]:
Citat ur 1858 års Tjr: [i]Vid stationer och banföreningar skall signalen ständigt vara uppe till "Stopp", och föres endast till "Varsamhet" vid lokomotivers eller tågs ankomst, såvida banan är klar och tåget får passera.[/i] Samt: [i]Vid banföreningar är 2:ne signalstolpar, en för hvarje bana, och äro signalerna å dem lika med öfriga signaler, utom att signal till "Allt-väl" aldrig der användes, emedan banförening alltid måste passeras långsamt.[/i]
Emellertid beskrivs i samma kapitel signaler (signalgivning) både från [i]semaphore-signaler[/i] och från [i]hand-signaler[/i]. Där finns också följande stycke: [i]Vid vägöfvergångar skall "Stopp-signalen" visas åt båda hållen, så länge grind är stängd öfver banan.[/i] Detta kan ju antyda att en vägövergång kunde vara försedd med en semafor (och inte bara skyddas av handsignaler), och att således där semaforen ställdes till "allt väl" när grindarna var öppna för banan (och stängda för vägen).
I 1863 års Tjr är formuleringarna i princip desamma. Man har dock där lagt till skif-signal, som bara kan visa "stopp" och "allt väl", inte "varsamhet". Därför finns följande text tillagd: [i]Är platsen försedd med skif-signal, hvarmed varsamhets-signalen ej vid dagljus kan gifvas, visas i stället allt-väl-signalen vid sådane tillfällen.[/i]
Som du skriver, slopades i 1887 års Tjr "allt väl" som signalbesked från semaforer och skivsignaler. Semaforer visade därefter utöver "stopp" bara "varsamhet" (vingen snett nedåt). För skivsignal användes signalbeskedet "varsamhet" för signalbild "skivan längs banan". Detta gällde till 1907 på SJ, och till 1921 på EJ, varefter signalbeskedet "kör" infördes för det som dittills var "varsamhet".
/up