Visning av Dm3 i Luleå på fredag (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, September 25, 2013, 20:10 (4079 dagar sedan)

Hej!
På fredag 27/9 övertar Trafikverket, Sveriges Järnvägsmuseum Dm3 1246-1247-1248 Oskar, från LKAB. Detta sker vid en liten enkel ceremoni vid Luleå central klockan 13.00. Om någon finns i krokarna så är ni välkomna förbi att titta och säga hej.

Transporten söderut påbörjas sedan på lördag morgon 28/9.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av Granis, Wednesday, September 25, 2013, 20:18 (4079 dagar sedan) @ HP

Kan Ni säga nåt om planerna för loket? "Befintligt skick", "moderniserat brunlokskick" eller "så nära originalet det går"? Och kommer det att samordnas med MBv så att loken inte sparas i samma skick?

/ L G

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av HP, Wednesday, September 25, 2013, 20:32 (4079 dagar sedan) @ Granis

Kan Ni säga nåt om planerna för loket? "Befintligt skick", "moderniserat brunlokskick" eller "så nära originalet det går"? Och kommer det att samordnas med MBv så att loken inte sparas i samma skick?

/ L G

Vi har haft en dialog med MBv från början, så fort möjligheten att bevara en blå Dm3 dök upp. Både vi och MBv tyckte det räckte att bevara ett lok, och MBv avböjde att ta hand om ett lok eftersom man redan har ett lok, och det är ju inte lite plats detta tar...

Avsikten är att Oskar ska vara precis som den är. Den ska visas upp just som den sista utvecklingen av koppelstångsloken som den är, eftersom det är ganska hårt moderniserat, mot hur ett koppelstångslok på 60-talet såg ut.

Skillnaden blir därför intressant mot MBv:s lok 976-977-978 som inte är ombyggd mer än med nya strålkastare och flyttade dörrar (väl?).

MBv har alltså en brun i äldre skick, och vi en i sistaskick. Känns bra. Tror inte ens vi ska tvätta bort sligen.

Med vänlig hälsning Henrik R

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av Anders Sandgren, Wednesday, September 25, 2013, 20:53 (4079 dagar sedan) @ HP

Jag tycker det är en god ambition att bevara loket i sitt sista driftsskick.
Att återställa till något sorts fejkat originalskick resulterar bara i historiska misstag. Detta är ett representativt skick för typen.
Något för pendeln i Gävle med koppelvagn, blandade pass-vagnar och Za i andra änden?

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av tubrik, Wednesday, September 25, 2013, 21:57 (4079 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilken väg tar ni till Gävle? Via Ljusdal-Bollnäs eller Söderhamn?

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av J-EE, Wednesday, September 25, 2013, 22:52 (4079 dagar sedan) @ tubrik

Via Mellerud, kanske...:-D

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av HP, Thursday, September 26, 2013, 06:04 (4079 dagar sedan) @ tubrik

Vilken väg tar ni till Gävle? Via Ljusdal-Bollnäs eller Söderhamn?

Via Bollnäs. Natt mellan måndag-tisdag nästa vecka. Om du mailar mig kan du få tider.

Mvh Henrik R

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av tubrik, Thursday, September 26, 2013, 19:22 (4078 dagar sedan) @ HP

Ja tack :) ^^ Skulle va häftigt, för ja har int långt till station från där ja bor :) ^^

Pm mej tiden så :)

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av HP, Thursday, September 26, 2013, 06:05 (4079 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tycker det är en god ambition att bevara loket i sitt sista driftsskick.
Att återställa till något sorts fejkat originalskick resulterar bara i historiska misstag. Detta är ett representativt skick för typen.
Något för pendeln i Gävle med koppelvagn, blandade pass-vagnar och Za i andra änden?

Det vore ju trevligt! Men koppelvagn behövs inte, SA3-länk går bra mellan lok och fordon med skruvkoppel. Däremot inte mellan en malmvagn och ett fordon med skruvkoppel, eftersom malmvagnen saknar buffertar.

Mvh Henrik R

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av Nicke nyfiken, Thursday, September 26, 2013, 07:39 (4079 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bevara maskinen i nuvarande skick med undantag för nymålning i brunt om ekonomin tillåter(kostar en del att måla om). Kul att muséet lyckats bevara en Dm3, snygga mskiner, tillhöriga familjen Da.

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av HJP, Thursday, September 26, 2013, 10:07 (4079 dagar sedan) @ HP


Avsikten är att Oskar ska vara precis som den är. Den ska visas upp just som den sista utvecklingen av koppelstångsloken som den är, eftersom det är ganska hårt moderniserat, mot hur ett koppelstångslok på 60-talet såg ut.

Skillnaden blir därför intressant mot MBv:s lok 976-977-978 som inte är ombyggd mer än med nya strålkastare och flyttade dörrar (väl?).

MBv har alltså en brun i äldre skick, och vi en i sistaskick. Känns bra. Tror inte ens vi ska tvätta bort sligen.

Med vänlig hälsning Henrik R

****
Grattis till Dm3:an!
Om jag inte tar fel, så är loket kraftigt ombyggt i hytten/förarplatsen. Det omöjliggör en trovärdig "föråldring" av loket. Dessutom bör ett museum återspegla så många tidsperioder som möjligt. Även om jag och andra, bäst gillar leveransutförandet, så vill troligen framtidens museibesökare se olika utförande på loken.
Jag anser därför att ni fattat rätt beslut :-)

HJP

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av Kent Lillfors, Saturday, September 28, 2013, 03:31 (4077 dagar sedan) @ HP

Kan Ni säga nåt om planerna för loket? "Befintligt skick", "moderniserat brunlokskick" eller "så nära originalet det går"? Och kommer det att samordnas med MBv så att loken inte sparas i samma skick?

/ L G


Vi har haft en dialog med MBv från början, så fort möjligheten att bevara en blå Dm3 dök upp. Både vi och MBv tyckte det räckte att bevara ett lok, och MBv avböjde att ta hand om ett lok eftersom man redan har ett lok, och det är ju inte lite plats detta tar...

Avsikten är att Oskar ska vara precis som den är. Den ska visas upp just som den sista utvecklingen av koppelstångsloken som den är, eftersom det är ganska hårt moderniserat, mot hur ett koppelstångslok på 60-talet såg ut.

Skillnaden blir därför intressant mot MBv:s lok 976-977-978 som inte är ombyggd mer än med nya strålkastare och flyttade dörrar (väl?).

MBv har alltså en brun i äldre skick, och vi en i sistaskick. Känns bra. Tror inte ens vi ska tvätta bort sligen.

Med vänlig hälsning Henrik R

Jag håller HP, att Oskar bevaras i nuvarande skick -Ruff men tuff :-P

Oskar är även den "nyaste" Dm3 tillverkade 1970 och vad jag vet är det endast Oskar som
levererades i sin kombination 1246-1247-1248, är unikt ;-) för de "modenare" Dm3

Iofs leveredades 1249-1250 senare, 1971, men skrotades 1992 efter en olycka samma år :-(

Individ nr 1201 - 1250 levererades 1963 till 1971.
Ifrån 1967 tillverkades 15 lokenheter utan hytt, egentlig Dm3 lokindivid 1231 - 1245

MBv:s har ju namnet "Bruno", 976-977-978, det passar ju bra att det är brunt ;) levererat 1960.
Bruno kan väl kalla 2:a generationens Dm (Dm3) levererade ifrån 1956 till 1961, individ nr 942 - 957, 968 - 986

De tidigaste Dm/Dm2 leverades ifrån 1953 individnr 834 - 845; 1:a generationen?

Största utskrotning är sannolikt 1990 - 92! Omkring 35 enheter!

Rätta gärna mina felaktigheter :-P

Kenta på väg in igen och nästan :-D

Visning av Dm3 i Luleå på fredag

av Olof W, Saturday, September 28, 2013, 07:30 (4077 dagar sedan) @ Kent Lillfors

MBv har alltså en brun i äldre skick, och vi en i sistaskick. Känns bra. Tror inte ens vi ska tvätta bort sligen.

Låter bra men tvätta bort sligen. Det blir mindre autentiskt men elektriskt ledande damm och museal elektroteknik har aldrig varit någon bra kombination.

Eventuellt kan ni göra som modellrallarna, fejka sligen med färg :-)

/Olof