Elstolparna? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av jesper s, Sunday, September 14, 2008, 15:55 (5926 dagar sedan)

Hej!
Ytterligare en fråga.
Är det originalstolparna som står kvar utmed landets järnvägsbanor?
De som man slog upp när man elektrifierade banorna en gång i tiden.
Är t ex stolparna utmed stambanorna original från 1926?

JS

Elstolparna?

av Överkörmästaren, Sunday, September 14, 2008, 16:07 (5926 dagar sedan) @ jesper s

Hej!
Ytterligare en fråga.
Är det originalstolparna som står kvar utmed landets järnvägsbanor?
De som man slog upp när man elektrifierade banorna en gång i tiden.
Är t ex stolparna utmed stambanorna original från 1926?

JS

Det skiljer nog inte bara från bana till bana utan även från sträcka till sträcka eller till och med från stolpe till stolpe. På malmbanan verkar man vara i färd med att byta ut originalstolparna nu, dock inte alla (?). På Saltsjöbanan finns originalstolparna i huvudsak kvar, dock kompletterade med nya lite här och var.

[image]

Elstolparna?

av Per Ljungberg, Sunday, September 14, 2008, 18:17 (5925 dagar sedan) @ Överkörmästaren

De ursprungliga stolparna från de tidiga elektrifieringarna var nitade och av "svartjärn". De måste således målas för att inte rosta. Senare stolpar var svetsade och galvaniserade. De höll därför längre innan de måste ytbehandlas. Den svagaste punkten är vid gränsen mellan betongen och järnstolpen.
Vid ombyggnader av linjer, olyckor o dyl kan man behöva byta stolpar och då sätter man nog nya stolpar. De nyaste har också en annan befästning i fundamentet med bultar istället för de tidigare ingjutna fundamenten.
PLj

Elstolparna?

av jesper s, Sunday, September 14, 2008, 18:54 (5925 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Tack, finns det någon sträcka där de tidigaste stolparna i "svartjärn" fortfarande står kvar?

Elstolparna?

av Överkörmästaren, Sunday, September 14, 2008, 19:38 (5925 dagar sedan) @ jesper s

Tack, finns det någon sträcka där de tidigaste stolparna i "svartjärn" fortfarande står kvar?

Som sagt, Malmbanan och Saltsjöbanan. Finns säkert flera men då är det som regel "raka" fackverk.

Elstolparna?

av Staffan Granath, Sunday, September 14, 2008, 20:59 (5925 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Som sagt, Malmbanan och Saltsjöbanan. Finns säkert flera men då är det som regel "raka" fackverk.

Kan bara hålla med om de i stort intakta stolparna från elektrifieringen av s-banan.
utan att det skall tas som kritik måste jag nog säga att el-stolpar och spann utgör en ett elmuseum med sin orörda tidstypiska helhet.

en i sig stor anledning till att bevara banan, men det torde vara för stora summor i omlopp för den ideèn.

att banan har fått en så kraftig typ av stolpar etc. kan ju ha berott på att det vid elektrifierings-perioden fortfarande fanns planer på en utbyggnad ut till värmdö, med en ofrånkomlig ombyggnad som följd/möjlighet.
det vart dock aldrig av men matrialvalet kanske höll banan vid liv så att den inte försvann på 70-talet.

ack, ljuva tid för en fd. saltsjöbadsbo ;-)

Elstolparna?

av Överkörmästaren, Sunday, September 14, 2008, 22:07 (5925 dagar sedan) @ Staffan Granath

Som sagt, Malmbanan och Saltsjöbanan. Finns säkert flera men då är det som regel "raka" fackverk.


Kan bara hålla med om de i stort intakta stolparna från elektrifieringen av s-banan.
utan att det skall tas som kritik måste jag nog säga att el-stolpar och spann utgör en ett elmuseum med sin orörda tidstypiska helhet.


Inte bara ett elmuseum för övrigt; Saltsjöbanan är ett helt kulturmuseum och kanske Sveriges mest autentiska arbetslivsmuseum. Visste du att man på SB fortfarande säger "bänsel" om de små bärtrådarna mellan bärlina och kontakttråd? Jag hoppas verkligen att berörda kommuner och SL skärper sig nu och tänker om, för om inte så går denna utmärkta plantskola för "helhetstänkande inom järnvägsdrift" i graven.

Elstolparna?

av Staffan Granath, Sunday, September 14, 2008, 22:31 (5925 dagar sedan) @ Överkörmästaren

jovisst känner jag bla det utrycket och har ett antal bekanta på verkstan i neglinge (en "anka" mm) så vi har måhända träffats:-)

Elstolparna? (Urspårat)

av Överkörmästaren, Tuesday, September 16, 2008, 15:57 (5924 dagar sedan) @ Staffan Granath

Vi har i alla fall talats vid på telefon en gång, i ett helt annat ärende! :-)

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar

av Gunnar Ekeving, Monday, September 15, 2008, 21:29 (5924 dagar sedan) @ Staffan Granath

att banan har fått en så kraftig typ av stolpar etc. kan ju ha berott på att det vid elektrifierings-perioden fortfarande fanns planer på en utbyggnad ut till värmdö, med en ofrånkomlig ombyggnad som följd/möjlighet.

Enligt någon artikel från tiden för elektrifieringen skall SSnJ ha "kopierat" Malmbanans stolp- och bryggkonstruktioner. Elektrifieringarna skedde ju ungefär samtidigt, och antagligen kunde SSnJ, genom att använda såpass hög spänning som 1200 V, klara sig med ungefär samma dimensioner på kontakt- och bärlinor som vid Malmbanan

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar

av Staffan Granath, Monday, September 15, 2008, 22:12 (5924 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


Enligt någon artikel från tiden för elektrifieringen skall SSnJ ha "kopierat" Malmbanans stolp- och bryggkonstruktioner. Elektrifieringarna skedde ju ungefär samtidigt, och antagligen kunde SSnJ, genom att använda såpass hög spänning som 1200 V, klara sig med ungefär samma dimensioner på kontakt- och bärlinor som vid Malmbanan

det fanns ett kommunalråd i s-baden som hette malmström, kanske förde han tankarna till malmbanan :-D

detta var ju i elektrifieringens barndom så det fanns inte många exempel att följa förutom malmbanan (i denna skala).
tydligen valde man rätt, det finns ju kvar än idag!:-)
övriga banor var väl rätt lokalt betonade, djursholmsbanan exempelvis.

däremot har jag ett grusigt minne att domnarvet hade en mycket tidig el-bana med rätt lång längd, visserligen för transporter av gods men ändock järnväg

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad?

av Leif B, Monday, September 15, 2008, 22:51 (5924 dagar sedan) @ Staffan Granath

detta var ju i elektrifieringens barndom så det fanns inte många exempel att följa förutom malmbanan (i denna skala).
tydligen valde man rätt, det finns ju kvar än idag!:-)
övriga banor var väl rätt lokalt betonade, djursholmsbanan exempelvis.

Tja, Saltsjöbanan var hela 16 km mot Djursholmsbanan futtiga 12 km, så visst var Djursholmsbanan lokalare. :-)

Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.

Elektrifiering på NklJ med bl a en bild från Hagfors station där batesstolparna syns


/Leif

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad?

av Överkörmästaren, Monday, September 15, 2008, 23:08 (5924 dagar sedan) @ Leif B

I Oslo sätter man upp sprillans nya galvade fackverksstolpar. Attans snyggt!

[image]

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad?

av Staffan Granath, Monday, September 15, 2008, 23:10 (5924 dagar sedan) @ Leif B


Tja, Saltsjöbanan var hela 16 km mot Djursholmsbanan futtiga 12 km, så visst var Djursholmsbanan lokalare. :-)

som född i s-baden kanske jag drabbades av hybris:-D
längden som den kanske planerades för skulle dock ha varit 62 km (stockholm-värmdö-stavsnäs med sidolinjer s-baden och kummelnäs)


Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.

intressanta stolpar, har jag rätt att spårvagnarna i stockholm hade denna typ i förorter etc :-|


/Leif

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad?

av Leif B, Tuesday, September 16, 2008, 00:00 (5924 dagar sedan) @ Staffan Granath

Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.

intressanta stolpar, har jag rätt att spårvagnarna i stockholm hade denna typ i förorter etc :-|

Var inte det "vanliga" zick-zack-stolpar, d v s ett veckat plattjärn osm är nittat mellan två U-balkar? Bates-stolpar består av en I-balk där man slitsar stolpen i I:et omväxlande på vänster och höger sida och sedan drar isär flänsar från varandra.

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad?

av Överkörmästaren, Tuesday, September 16, 2008, 00:27 (5924 dagar sedan) @ Leif B

Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.

intressanta stolpar, har jag rätt att spårvagnarna i stockholm hade denna typ i förorter etc :-|


Var inte det "vanliga" zick-zack-stolpar, d v s ett veckat plattjärn osm är nittat mellan två U-balkar? Bates-stolpar består av en I-balk där man slitsar stolpen i I:et omväxlande på vänster och höger sida och sedan drar isär flänsar från varandra.

Efter en snabb titt i några böcker påstår jag att Stockholms förortsbanor i huvudsak hade nitade stolpar, utom Ängbybanan som hade betongstolpar (av allt att döma identiska med den ungefär samtidigt elektrifierade Bergslagsbanan).

Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad?

av Staffan Granath, Tuesday, September 16, 2008, 06:25 (5924 dagar sedan) @ Leif B

Bates-stolpar består av en I-balk där man slitsar stolpen i I:et omväxlande på vänster och höger sida och sedan drar isär flänsar från varandra.

bra beskrivning ! bilden på historiskt är inte så detaljerad.
nej, den konstruktionen har inte spårvägen utan de är möjligen mindre än sj,s ;-)

Elstolparna?

av jesper s, Sunday, September 14, 2008, 21:20 (5925 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Stolparna som står innan sävenäs rangerbangård i Göteborg ser mycket risiga ut, kan de vara från begynnelsen 1926?

Elstolparna?

av skogshans, Sunday, September 14, 2008, 23:36 (5925 dagar sedan) @ jesper s

På VSB, delen Södertälje - Katrineholm bl a, har jag sett att kontaktledningsstolparna är nitade och ser rätt museala (och ofta rostiga) ut. Förbanden är, som sagt, nitade och godset i konstruktionen verkar något klenare än i dagens moderna och galvade. Tag en biltur längs länsväg 57 mellan Flen och Sparreholm, där banan bitvis går parallellt med vägen. Vinkla sätet bakåt, gör det bekvämt för dig och kör i lagom fart och njut av de smått museala och rostiga stolparna. Jag vet inte de facto om de är original från banans elektrifiering men de ser så ut i alla fall.

Elstolparna - hållbarhet

av Richard Loe, Monday, September 15, 2008, 10:54 (5925 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Generellt så räknar man med att en galvaniserad stolpe i stål/järn varar ungefär 80 år, och en stolpe i trä (med behandling typ kreosot) ungefär 40 år. Så det börjar nog bli dags för stolpbyte utmed en del av våra järnvägar på samma sätt som Svenska Kraftnät nu börjar riva och bygga om de äldsta delarna av stamnätet (som är nu lite över 70 år).

Elstolparna - hållbarhet

av Jan Helger, Monday, September 15, 2008, 12:43 (5925 dagar sedan) @ Richard Loe

Som tillägg kan det väl påminnas om betongstolparna på Bergslagsbanan, som fortfarande står kvar mellan Hällefors och Ställdalen (resta omkring 1945) och (tror jag) även i enstaka fall på bangårdar längre norrut på banan.

Elstolparna - hållbarhet

av Staffan Granath, Monday, September 15, 2008, 15:30 (5925 dagar sedan) @ Richard Loe

Så det börjar nog bli dags för stolpbyte utmed en del av våra järnvägar på samma sätt som Svenska Kraftnät nu börjar riva och bygga om de äldsta delarna av stamnätet (som är nu lite över 70 år).

med lite menas 35 år, den första linjen som byggdes med tillnamnet "stam" anses vara untra (i dalälven)-edsviken 1903 då det var den första med statlig koncession och med nationell standard för att kunna ingå i det riksnät som skisserats
(100 kV 210A).
stolparna bytes vad jag hittat i arkiven 1957-60 och blev alltså lite mer än 50 år, inte illa för en så pass ny företeelse:-)
Snittåldern på fackverksstolpar idag är runt 45 år, så sj leder rejält.;-)

Elstolparna - hållbarhet

av Per Wirback, Monday, September 15, 2008, 16:02 (5925 dagar sedan) @ Staffan Granath

Så det börjar nog bli dags för stolpbyte utmed en del av våra järnvägar på samma sätt som Svenska Kraftnät nu börjar riva och bygga om de äldsta delarna av stamnätet (som är nu lite över 70 år).

med lite menas 35 år, den första linjen som byggdes med tillnamnet "stam" anses vara untra (i dalälven)-edsviken 1903 då det var den första med statlig koncession och med nationell standard för att kunna ingå i det riksnät som skisserats
(100 kV 210A).
stolparna bytes vad jag hittat i arkiven 1957-60 och blev alltså lite mer än 50 år, inte illa för en så pass ny företeelse:-)
Snittåldern på fackverksstolpar idag är runt 45 år, så sj leder rejält.;-)

kreftledningen Uppsala Enköping som är en del av den ursprungliga 70 Kv ledningen från Älvkarleby har kvar uråldriga nitade målade fackverksstolpar med dubbla 3-fas ledningar, ledningarna på var sida av stolpen har svarta respektive vita isolatorer, sannolikt för att målarna ska gå upp på rätt sida... Jag vet dock inte om detta är det ursprungliga stolparna från 1916-18, eller om de är utbytta någon gång.

/Per

Elstolparna - hållbarhet

av Staffan Granath, Monday, September 15, 2008, 16:15 (5925 dagar sedan) @ Per Wirback


kreftledningen Uppsala Enköping som är en del av den ursprungliga 70 Kv ledningen från Älvkarleby har kvar uråldriga nitade målade fackverksstolpar med dubbla 3-fas ledningar, ledningarna på var sida av stolpen har svarta respektive vita isolatorer, sannolikt för att målarna ska gå upp på rätt sida... Jag vet dock inte om detta är det ursprungliga stolparna från 1916-18, eller om de är utbytta någon gång.

/Per

De urprungliga stolparna skall ha varit i trä, troligen i brist på mtrl under världskriget men ersatta av de nuvarande i stål redan kring 1923.

stolparna bär tillnamnet "predikantstolpar" pga att sido-armarna peka snett uppåt som armar och därför liknar den ställningen.
de är de i dag äldsta i drift varande stolparna och kommer vid byte (planerat till 2015) troligen delvis bevaras som musei-objekt.
ingen vet dock var och av vem som vanligt.:-D

Elstolparna - hållbarhet

av Gunnar Lindkvist @, Uppsala, Tuesday, April 14, 2009, 19:53 (5713 dagar sedan) @ Staffan Granath

stolparna bär tillnamnet "predikantstolpar" pga att sido-armarna peka snett uppåt som armar och därför liknar den ställningen.
de är de i dag äldsta i drift varande stolparna och kommer vid byte (planerat till 2015) troligen delvis bevaras som musei-objekt.
ingen vet dock var och av vem som vanligt.:-D

Är det sådana här stolpar?

[image]

/Gunnar

Elstolparna - fällbarhet

av Morshyttan, Tuesday, April 14, 2009, 21:44 (5713 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist

stolparna bär tillnamnet "predikantstolpar" pga att sido-armarna peka snett uppåt som armar och därför liknar den ställningen.
de är de i dag äldsta i drift varande stolparna och kommer vid byte (planerat till 2015) troligen delvis bevaras som musei-objekt.
ingen vet dock var och av vem som vanligt.:-D


Är det sådana här stolpar?

[image]

/Gunnar

japp:-) !
det finns åsså en modell utan den övre isolatorbäraren som är urspunget till tillmälet, om det finns någon sådan kvar är jag dock inte säker på:-|

linjen som finns kvar NV uppsala är det uppstigningsförbud i , så demonteringen sker med fällning = spektakulär föreställning :-)

skall lägga ut det på youtube om inte vattenfall tar copyright på det ;-) :-D

applåderar staffan g från horndal :-| :-) :-D

Elstolparna - fällbarhet

av Gunnar Lindkvist @, Uppsala, Wednesday, April 15, 2009, 18:45 (5712 dagar sedan) @ Morshyttan

Vilken linje NV ut från Uppsala? Mellan vilka platser? Är den tagen ur bruk? Från Dannemora sekundärstation gick det sådana här åt mer än ett håll.

/Gunnar

Elstolparna - hållbarhet

av Richard Loe, Monday, September 15, 2008, 20:28 (5924 dagar sedan) @ Staffan Granath

Så det börjar nog bli dags för stolpbyte utmed en del av våra järnvägar på samma sätt som Svenska Kraftnät nu börjar riva och bygga om de äldsta delarna av stamnätet (som är nu lite över 70 år).

med lite menas 35 år, den första linjen som byggdes med tillnamnet "stam" anses vara untra (i dalälven)-edsviken 1903 då det var den första med statlig koncession och med nationell standard för att kunna ingå i det riksnät som skisserats
(100 kV 210A).
stolparna bytes vad jag hittat i arkiven 1957-60 och blev alltså lite mer än 50 år, inte illa för en så pass ny företeelse:-)
Snittåldern på fackverksstolpar idag är runt 45 år, så sj leder rejält.;-)

Stamnätet anses generellt ha påbörjats med konstruktionen av 220kV ledningen Krångede-Horndal-Hallsberg-Nässjö-Malmö, vilket byggdes 1936-7 av dåvarande Sydkraft. Stockholms Elverk byggde samtidigt en 220kV ledning Krångede-Horndal-Hamra-Stockholm, och senare en ledning Horndal-Untra-Uppsala-Stockholm. En del av dessa ledningar är kvar i sina ursprungliga stolpar, då särskilt sträckan Horndal-Hamra-Stockholm och (just nu) Horndal-Untra-Uppsala-Stockholm. Första 400kV ledningen var Harsprångsledningen som byggdes 1950-52, och den är kvar i sina urspsungliga stolpar (till största del, vissa ledningsdragningar har ändrats).

För att återvända till järnvägsrelaterade ledningar, så används en del av den nu avvecklade 220kV ledningssträckan Horndal-Lindbacka av Banverket för sin 130kV matning. Stoplarna är original från 1936-7.

Elstolparna - hållbarhet

av Staffan Granath, Monday, September 15, 2008, 20:48 (5924 dagar sedan) @ Richard Loe


Stamnätet anses generellt ha påbörjats med konstruktionen av 220kV ledningen Krångede-Horndal-Hallsberg-Nässjö-Malmö, vilket byggdes 1936-7 av dåvarande Sydkraft. Stockholms Elverk byggde samtidigt en 220kV ledning Krångede-Horndal-Hamra-Stockholm, och senare en ledning Horndal-Untra-Uppsala-Stockholm. En del av dessa ledningar är kvar i sina ursprungliga stolpar, då särskilt sträckan Horndal-Hamra-Stockholm och (just nu) Horndal-Untra-Uppsala-Stockholm. Första 400kV ledningen var Harsprångsledningen som byggdes 1950-52, och den är kvar i sina urspsungliga stolpar (till största del, vissa ledningsdragningar har ändrats).

För att återvända till järnvägsrelaterade ledningar, så används en del av den nu avvecklade 220kV ledningssträckan Horndal-Lindbacka av Banverket för sin 130kV matning. Stoplarna är original från 1936-7.

på den nivån är vi helt överens, jag läste stamlinje :-)
1903 års stamnätsdirektiv blev aldrig någon höjdare, första konkreta var som du säger linjen utanför mig.

när stockholm anslöt sig till riksnätet i.o.m "stockholmsringen" 1986-93 blev flera linjer inaktuella men fick andra användningsområden.

i övrigt mycket intressant!:-) , för att inte störa forumet kanske lite kollegial kontakt på staffan.granath@glocalnet.net?

Untraverket

av BD, Monday, September 15, 2008, 20:57 (5924 dagar sedan) @ Staffan Granath

med lite menas 35 år, den första linjen som byggdes med tillnamnet "stam" anses vara untra (i dalälven)-edsviken 1903 då det var den första med statlig koncession och med nationell standard för att kunna ingå i det riksnät som skisserats

Men, Untraverket byggdes väl färdigt först under 1:a världskriget och dessutom producerades kraften i 25 Hz.

Värtaverket

av Gunnar Ekeving, Monday, September 15, 2008, 21:38 (5924 dagar sedan) @ BD

med lite menas 35 år, den första linjen som byggdes med tillnamnet "stam" anses vara untra (i dalälven)-edsviken 1903 då det var den första med statlig koncession och med nationell standard för att kunna ingå i det riksnät som skisserats


Men, Untraverket byggdes väl färdigt först under 1:a världskriget och dessutom producerades kraften i 25 Hz.

Ångkraftverket vid Värtan var däremot klart 1903, och kompletterades sedermera med Untraverket. Båda producerade med 25 Hz. Innan Untraverket var klart tvingades Stockholms Elektricitetsverk använda omformning av 50 Hz-kraft från bl a Hallstavik till 25 Hz. Värtaverket räckte inte till. Järnvägsanknytningen är bl a att 25 Hz-systemet användes för att mata Saltsjöbanans omformarstation.

Värtaverket

av Staffan Granath, Monday, September 15, 2008, 21:55 (5924 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


Men, Untraverket byggdes väl färdigt först under 1:a världskriget och dessutom producerades kraften i 25 Hz.


Ångkraftverket vid Värtan var däremot klart 1903, och kompletterades sedermera med Untraverket. Båda producerade med 25 Hz. Innan Untraverket var klart tvingades Stockholms Elektricitetsverk använda omformning av 50 Hz-kraft från bl a Hallstavik till 25 Hz. Värtaverket räckte inte till. Järnvägsanknytningen är bl a att 25 Hz-systemet användes för att mata Saltsjöbanans omformarstation.

väl beskrivet!, 1903 års linje hade flera inmatningar och det var väl måhända upprinnelsen till benämningen "stam"
för att få lite järnvägs-anknytning så tar vi ångmaskinerna;
från begynnelsen drevs lågspännings-generatorena (440V =) med ångmaskiner, den första låg ungefär där china-teatern ligger idag.
senare byggdes brunkebergs, ludvigsbergs och kungsholms kraftstationer till.
det var inget kul med ångmaskiner i innerstaden (obegripligt:-P ) så man beslöt sig för att bygga en stor kraftstation i Värtan utmatande 6kV, 25 hz och med för då ansenliga effekten 5 MW tills untra-verket stod klart.
från den stationen + inmatad effekt fördes kraften ut till befintliga stationer som ersättning för ångmaskinerna (tårar:-( ).
i stället sattes elmotorer in, således var det ursprungliga nätet helt avsett för motordrift med den då lämpliga frekvensen 25 hz.

lågspänningsnåtet fortsatte att vara 220V liksp lång tid fram över.

generatorerna i untra var omkopplingsbara till 50 hz och snurrar än i dag!

en annan jvg-anknytning är också untra, dess vatten regleras från gysinge som behandlades förra veckan;-)


hälsar en i horndal, helt nära kraftstolparna:-)

Elstolparna - hållbarhet

av Jan Frelin, Tuesday, September 16, 2008, 22:20 (5923 dagar sedan) @ Richard Loe

Generellt så räknar man med att en galvaniserad stolpe i stål/järn varar ungefär 80 år, och en stolpe i trä (med behandling typ kreosot) ungefär 40 år. Så det börjar nog bli dags för stolpbyte utmed en del av våra järnvägar på samma sätt som Svenska Kraftnät nu börjar riva och bygga om de äldsta delarna av stamnätet (som är nu lite över 70 år).

Det väcker omedelbart den viktiga frågan om bevarande av aäldre kraftledningsstolpar! :-P Finn nån utanför Örsundsbro, t.ex.

Elstolparna - hållbarhet

av Staffan Granath, Wednesday, September 17, 2008, 06:32 (5923 dagar sedan) @ Jan Frelin


Det väcker omedelbart den viktiga frågan om bevarande av aäldre kraftledningsstolpar! :-P Finn nån utanför Örsundsbro, t.ex.

stolparna ingår i den linje Per W nämner i sitt inlägg.

det förs diskussioner inom kraftbolagen, eller åtminstände fördes tidigare om att skapa ett friluftsmuseum i älvkarleö, även faringe har nämnts.
tyvärr verkar det inte finnas något uppriktigt intresse idag:-(