Men, Untraverket byggdes väl färdigt först under 1:a världskriget och dessutom producerades kraften i 25 Hz.
Ångkraftverket vid Värtan var däremot klart 1903, och kompletterades sedermera med Untraverket. Båda producerade med 25 Hz. Innan Untraverket var klart tvingades Stockholms Elektricitetsverk använda omformning av 50 Hz-kraft från bl a Hallstavik till 25 Hz. Värtaverket räckte inte till. Järnvägsanknytningen är bl a att 25 Hz-systemet användes för att mata Saltsjöbanans omformarstation.
väl beskrivet!, 1903 års linje hade flera inmatningar och det var väl måhända upprinnelsen till benämningen "stam"
för att få lite järnvägs-anknytning så tar vi ångmaskinerna;
från begynnelsen drevs lågspännings-generatorena (440V =) med ångmaskiner, den första låg ungefär där china-teatern ligger idag.
senare byggdes brunkebergs, ludvigsbergs och kungsholms kraftstationer till.
det var inget kul med ångmaskiner i innerstaden (obegripligt:-P ) så man beslöt sig för att bygga en stor kraftstation i Värtan utmatande 6kV, 25 hz och med för då ansenliga effekten 5 MW tills untra-verket stod klart.
från den stationen + inmatad effekt fördes kraften ut till befintliga stationer som ersättning för ångmaskinerna (tårar:-( ).
i stället sattes elmotorer in, således var det ursprungliga nätet helt avsett för motordrift med den då lämpliga frekvensen 25 hz.
lågspänningsnåtet fortsatte att vara 220V liksp lång tid fram över.
generatorerna i untra var omkopplingsbara till 50 hz och snurrar än i dag!
en annan jvg-anknytning är också untra, dess vatten regleras från gysinge som behandlades förra veckan;-)
hälsar en i horndal, helt nära kraftstolparna:-)