Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ?? (Fotografier/bildfrågor)

av Niels Munch, Sunday, October 06, 2013, 22:56 (4099 dagar sedan)

God aften,

Her http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10881 findes en række fotos, om hvilke der mangler oplysninger om tid og sted etc.

Kan I hjælpe?

På forhånd tak
Niels

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Ola Almquist, Sunday, October 06, 2013, 23:18 (4099 dagar sedan) @ Niels Munch

God aften,

Her http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10881 findes en række fotos, om hvilke der mangler oplysninger om tid og sted etc.

Kan I hjælpe?

På forhånd tak
Niels

Det var trevliga bilder.
Bild 5 kan vara från Skara-trakten, men eftersom det ser ut att vara tidig vår kan det vara från SJK:s resor på Växjö - Västervik i maj 1978. Platsen ser bekant ut...
Bild 6 bör vara tagen i Malmö.
Bild 7 (km 111) är tagen i Limmared.

M.v.h.
Ola

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Lennart Petersen, Sunday, October 06, 2013, 23:34 (4099 dagar sedan) @ Ola Almquist

God aften,

Her http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10881 findes en række fotos, om hvilke der mangler oplysninger om tid og sted etc.

Kan I hjælpe?

På forhånd tak
Niels


Det var trevliga bilder.
Bild 5 kan vara från Skara-trakten, men eftersom det ser ut att vara tidig vår kan det vara från SJK:s resor på Växjö - Västervik i maj 1978. Platsen ser bekant ut...

Det kördes då en resa för SJK 4-6 Maj och en repris en vecka senare för DJK.
Det dubblerade arrangemanget var för att få ekonomi i det hela (det kostade att få över tågsättet från Skara) och det var ett stort intresse från Danmark.
Så tja varför inte Växjö-Västervik

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Nicke nyfiken, Monday, October 07, 2013, 07:04 (4099 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bild 6 är mycket riktigt tagen i Malmö.

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Bengt H, Sunday, October 06, 2013, 23:36 (4099 dagar sedan) @ Niels Munch

Bild 1 känns som Boden C

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Kurt G Möller, Monday, October 07, 2013, 01:42 (4099 dagar sedan) @ Bengt H

Bild 6 måste vara Malmö, ja - kan omöjligt vara någon annanstans:

- Y3-motorvagnar isärkopplade från sina tågsätt.

- Y6-vagnar

- Ellok och

- samtidigt något ånglok.

Anno 1970? Eller -72, innan ångloken släcktes ner? M var bland de absolut sista att köra ånga...

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av lokf, Monday, October 07, 2013, 10:30 (4099 dagar sedan) @ Niels Munch

Bild 1 är som tidigare Bengt H antagit Boden C.
BGB

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ?? - kolbryggan

av Thomas Tell, Monday, October 07, 2013, 21:53 (4098 dagar sedan) @ Niels Munch

Men var hade man en sån kolbrygga, som på bild 3, fortfarande 1970. Karungi?
/tell

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ?? - kolbryggan

av LYR, Monday, October 07, 2013, 22:48 (4098 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Angående kolningsanläggningen på bild 3, ser jag inget annat än att det måste vara Vitvattnet.
/LYR

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Christian, Monday, October 07, 2013, 22:30 (4098 dagar sedan) @ Niels Munch

Bild 4 skulle kunna vara Kristianstad C

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Thomas Tell, Monday, October 07, 2013, 23:43 (4098 dagar sedan) @ Christian

Bild 4 skulle kunna vara Kristianstad C

Säger du det så blev jag ganska säker på det.
/tell

Svenska bilder på Jernbanehistorisk Forum - med ??

av Anders Olsson, Tuesday, October 08, 2013, 08:01 (4098 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bild 4 är Kristianstad C - syns på tunnelhuset. Plattformen är stensatt vilket de var in på 80-talet utom närmast stationshuset. Endast spår 1 7 och 8 användes normalt. Ett tunnelhus finns bevarat på Kristianstads järnvägsmuseum.