Vinghjulet som järnvägssymbol - igen (fr g:la forumet) - ? (Järnväg allmänt)

av Kurt Möller, Saturday, December 29, 2007, 16:22 (6244 dagar sedan)

Jag ser just i nya boken "Järnvägen 150 År", sid 347, att det påstås att vinghjulet som (nästan) universell tågsymbol skulle vara urgammalt - 1835-40 eller sådär. Må dä...??

Jag har i många år hävdat att vissa länder/många länder väldigt länge höll fast vid loksilhuetten i stället - t ex Sverige.

Hmm... Åsikter om detta??? / KM

Vinghjulet som järnvägssymbol - igen (fr g:la forumet) - ?

av -ch-, Saturday, December 29, 2007, 19:06 (6244 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag ser just i nya boken "Järnvägen 150 År", sid 347, att det påstås att vinghjulet som (nästan) universell tågsymbol skulle vara urgammalt - 1835-40 eller sådär. Må dä...??

Jag har i många år hävdat att vissa länder/många länder väldigt länge höll fast vid loksilhuetten i stället - t ex Sverige.

Hmm... Åsikter om detta??? / KM

1: Måste höra ihop med att lokförarna en gång i tiden ville jämföra sig med piloter (aviatörer)
2: Gamla järnvägare blir väl också änglar då de dör, så symbolen är egentligen en symbol för de som passerat den yttersta växeln...
;-) :-) :-|

Pilot vs lokf

av Rasmus Axelsson, Sunday, December 30, 2007, 12:04 (6243 dagar sedan) @ -ch-

1: Måste höra ihop med att lokförarna en gång i tiden ville jämföra sig med piloter (aviatörer)

Jou, jou... och hur mycket är yrket lokförare än piloter? Jag räknar inte "ballongförare" som piloter i detta fall...

Det bevingade hjulets ursprung

av Harald, Sunday, December 30, 2007, 13:52 (6243 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

1: Måste höra ihop med att lokförarna en gång i tiden ville jämföra sig med piloter (aviatörer)


Jou, jou... och hur mycket är yrket lokförare än piloter? Jag räknar inte "ballongförare" som piloter i detta fall...

Inspirationen till det bevingade hjulet kom från gudarnas budbärare i de grekiska mytologin, tillika köpmännens och tjuvarnas gud, Hermes. Han avbildas ofta med bevingade skor. Här är en länk för de språkkunniga:
Das Eisenbahn-Flügelrad - Herkunft und Verbreitung

Vinghjulet som järnvägssymbol - igen (fr g:la forumet) - ?

av Stefan Isaksson @, Uppsala, Sunday, December 30, 2007, 13:50 (6243 dagar sedan) @ -ch-

Jag ser just i nya boken "Järnvägen 150 År", sid 347, att det påstås att vinghjulet som (nästan) universell tågsymbol skulle vara urgammalt - 1835-40 eller sådär. Må dä...??

Jag har i många år hävdat att vissa länder/många länder väldigt länge höll fast vid loksilhuetten i stället - t ex Sverige.

Hmm... Åsikter om detta??? / KM

Bara åsikter:

1. En bra symbol ska ju vara tidlös. Ett stiliserat lok duger väl för det så snart som allmänheten har en uppfattning om hur ett typiskt lok borde se ut. Och då får loket problem, speciellt precis i järnvägens början: ska pannan vara stående eller liggande? hur ska skorstenen se ut - lång utanpåliggande historia som för The Rocket, eller den stora trattformade skorstenen för vedeldade american-lokomotiv eller? tender eller tanklok? ska hytten vara öppen eller täckt?

Precis i början var ju det enda som var karaktäristiskt för ett lok att det hade hjul och att det hade ångmaskin (vars form kunde variera högst betydligt). Inget bra grundmaterial för en stilisering. :-P

2. Är loket särskilt bra symbol för järnvägen? För lokpersonal - givetvis, men järnvägen är ju så mycket mer och lokpersonalen är ju trots allt inte en personalkategori som allmänheten har alltför mycket kontakt med; annat är det med stations- och konduktörspersonal.

Vinghjulet är en inte alltför långsökt symbol - hjul eftersom tåget var ett landfordon och hade hjul, vingarna för att symbolisera snabbheten. Jämför vingarna som attribut för guden Hermes/Mercurius. I en tid när kunskaper i latin och grekiska var självklara för den bildade överklassen, så måste just associationen till grekiska och romerska gudavärden ligga nära till hands.

3. Jag slog som hastigast upp försättsbladet på SJ 50 år. Jovisst där fanns ett vinghjul under en krona. Något stiliserat lok på lika prominent plats har jag inte hittat. Så även Sverige har använt vinghjulet länge, jag skulle tro redan från början.


1: Måste höra ihop med att lokförarna en gång i tiden ville jämföra sig med piloter (aviatörer)

Varför då? Så sent som 1929 kunde en spårvagn köra ifrån ett flygplan.
Det var väl för katten tvärtom. :-D :-D :-D

SI

Vinghjulet som järnvägssymbol - igen (fr g:la forumet) - ?

av Sune Nylén @, Monday, December 31, 2007, 10:41 (6242 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

I boken GDJ 1855 1908 finns på sid. 240 en bild av det vinghjul ,som användes vid GDJ på 1870 talet..Det saknar monogram och består av ett åttaekrigt vagnshjul,sett direkt framifrån ,och ej som 1899 års modell,snett från sidan, med korta ,tjocka ( breda ) uppåtsvängda vingar fästade i hjulringen,och ej som de senare modellerna, fästade vid navet.Om detta var kvar till 1900 låter jag vara osagt. Visserligen står det att det användes 1876,men är troligen äldre.De flesta andra banor hade i slutet på 1800 talet ett liknande hjul ,men med vingarna "slokande nedåt,och med banans monogram eller signatur över medan det på 1899 års modell var rakt i överkanten med ett snedställt hjul.Jag skall se om jag inte efter helgerna kan visa i bild vad jag här beskrivit.Till dess vill jag önska alla mina jvg vänner ett gott slut på det gamla året,och ett GOTT NYTT ÅR 2008
Sune :-)