Statens modelljärnvägar (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Saturday, October 12, 2013, 12:47 (4071 dagar sedan)

som vi sett i en tidigare tråd var affärsverket Statens Järnvägar från 1920-talet och framåt ofta representerat på utställningar. Då var ett diorama med modelltåg vanligen en centralpunkt i utställningen.

I flera fall tycks man ha haft en modell av tågfärja; denna ritning från Sveriges Järnvägsmuseum visar kopplingsschema till ett lok på en sådan modellanläggning:

[image]

I Göteborg 1923 var det en tämligen enkel dubbelspårig rundbana

1927 hade man kompletterat med buss, bil, tågvissla och ringklocka. Klockan användes antagligen i vägskyddsanläggningen vid plankorsningen. Jag har inte studerat kopplingsschemat i detalj, men det tycks ha funnits någon anordning som hindrade gummihjulsfordon från att passera plankorsningen när signalerna visade stopp mot vägen. Det ansågs väl olämpligt att alltför påtagligt demonstrera riskerna med att inte stanna sin bil eller buss när det blinkar rött och klockorna ljuder :-) Denna anläggning hade bara ett tåg.

1928 hade man två tåg, bil och buss, vissla och klocka. Mycket aktion på liten yta!

I Bukarest fick man dock klara sig med ett tåg, buss och bil saknades. Kanske hade det ena tåget trots säkerhetsanordningarna kolliderat med bussen och bilen och därmed decimerat fordonsparken?

Samtliga ritningar från Sveriges Järnvägsmuseum

Fler ritnngar, sök t ex på modell

Statens modelljärnvägar

av Nicke nyfiken, Sunday, October 13, 2013, 09:01 (4070 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vart tog den fina modelljärnvägen vägen som på 1950 och 60.talet fanns i Bonnierhusets källare på Torsgatan, den minns jag mycket väl.
Banan gick från Stockholm C till Årsta om jag inte minns fel.

Statens modelljärnvägar - nostalgiska minnen från Torsgatan 19!

av Arne, Sunday, October 13, 2013, 17:53 (4070 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Vart tog den fina modelljärnvägen vägen som på 1950 och 60.talet fanns i Bonnierhusets källare på Torsgatan, den minns jag mycket väl.
Banan gick från Stockholm C till Årsta om jag inte minns fel.

Det var ju dåtida Järnvägsmuseet som låg i en av källarvåningarna på Torsgatan 19. Så den mj-anläggningen du nämner med sträckan söderut över Årstabron till Älvsjö flyttades väl med till Gävle när Sveriges järnvägsmuseum omlokaliserades dit?! :-)

Årstabron

av Gunnar Ekeving, Monday, October 14, 2013, 19:05 (4069 dagar sedan) @ Arne

Vart tog den fina modelljärnvägen vägen som på 1950 och 60.talet fanns i Bonnierhusets källare på Torsgatan, den minns jag mycket väl.
Banan gick från Stockholm C till Årsta om jag inte minns fel.


Det var ju dåtida Järnvägsmuseet som låg i en av källarvåningarna på Torsgatan 19. Så den mj-anläggningen du nämner med sträckan söderut över Årstabron till Älvsjö flyttades väl med till Gävle när Sveriges järnvägsmuseum omlokaliserades dit?! :-)

Modelljärnvägen i Bonnierhuset var en ganska stor anläggning och följde om jag minns rätt inte med till muséets nya modellhall på Stockholm C. Antagligen revs anläggningen. Däremot bevarades nog modellen av Årstabron och finns numera i Gävle, men inte i utställningen? Dessutom finns kanske ytterligare en modell av Årstabron, men i annan skala?

Statens modelljärnvägar - nostalgiska minnen från Torsgatan 19!

av Nicke nyfiken, Monday, October 14, 2013, 19:19 (4069 dagar sedan) @ Arne

Fin modellanläggning som man gärna tåg 4:an ner till S:t Eriksplan och promenarade till muséet på Torsgatan för att bese, fina samlingar där nere.

Statens modelljärnvägar

av Lars-Henrik Eriksson, Sunday, October 13, 2013, 15:53 (4070 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

som vi sett i en tidigare tråd var affärsverket Statens Järnvägar från 1920-talet och framåt ofta representerat på utställningar. Då var ett diorama med modelltåg vanligen en centralpunkt i utställningen.

I flera fall tycks man ha haft en modell av tågfärja; denna ritning från Sveriges Järnvägsmuseum visar kopplingsschema till ett lok på en sådan modellanläggning:

Jag fattar inte den där ritningen alls. Ett lok som har flera fasta anslutningar till räls och signaler??

Statens modelljärnvägar

av Micke Carlsson, Sunday, October 13, 2013, 16:27 (4070 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Det är nog inget lok utan en blocksträcka.

Statens modelljärnvägar

av Nicke nyfiken, Monday, October 14, 2013, 19:24 (4069 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Modellhallen flyttades till södra änden av centralhallen på Cst som numera innehåller MC donalds, innan dess låg där Centralens pub(dit nattågsresänärerna begav sig för ett par glas starkt innan nattågsresan anträddes).

Statens modelljärnvägar

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, October 15, 2013, 19:36 (4068 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är nog inget lok utan en blocksträcka.

Med signalhorn och motor? Någon är mycket skumt här...

Statens modelljärnvägar

av Gunnar Ekeving, Tuesday, October 15, 2013, 20:38 (4068 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Det är nog inget lok utan en blocksträcka.


Med signalhorn och motor? Någon är mycket skumt här...

Det är förvirrande att ritningen benämns "kopplingsschema för loket", men visst ser det mer ut som ett kopplingsschema för strömmatning till ett kort spår där ett lok pendlar fram och tillbaka.

Trappautomaterna och omkastaren kanske är avsedda att se till att strömförsörjningen på de yttre delarna av spårsträckan kopplas in bara när loket/tåget stått still på spårsektionen under viss tid? Signalhornet behöver antagligen inte sitta i loket, även på de större modellanläggningar som några av de andra ritningarna visar tycks signalhornet/"tågvisslan" vara fast monterad och inte sitta på loket. Gröna och röda signaler brukar heller inte finnas ombord på lok. Motorn, om det nu är en sådan, är däremot mer svårförklarlig.

Tydligare version av ritningen

Statens modelljärnvägar

av NerdBoy, Wednesday, October 16, 2013, 13:02 (4067 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan det vara färjan som har fast ansluten motor, signalhorn och signaler?

När tåget har kört ombord kopplas strömmen om så att färjan åker ut en bit från kajen, sedan vänder den tillbaka och slutligen körs tåget av igen?