Härliga bilder från Ffestiniog (Järnväg allmänt)
Nytagna foton i samband med att FR firade sitt 150-årsjubileum som ångloksbana... Specialtåg, "gravity trains" etc etc.
http://www.flickr.com/photos/train-pix/10310039783/in/photostream/
av Kurt G Möller, Wednesday, November 06, 2013, 16:12 (4077 dagar sedan)
Nytagna foton i samband med att FR firade sitt 150-årsjubileum som ångloksbana... Specialtåg, "gravity trains" etc etc.
http://www.flickr.com/photos/train-pix/10310039783/in/photostream/
av Dag Bonnedal, Wednesday, November 06, 2013, 18:10 (4076 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Googlar man efter järnvägsbilder så hamnar man ofta på Ron Fishers bilder, han är flitig och bra.
Och jag måste säga att jag är klart imponerad av Ffestiniogs långsiktiga satsning på att bli historisk igen. Detta efter den våldsamma moderniseringen på 70-talet med stålvagnar med gummiinfattade fönster, ljussignaler och [link=http://micktick.smugmug.com/Trains/Miscellaneous-Locations/16886276_nGsbNN/1315413080_rwzmD6H#!i=1315413080&k=rwzmD6H&lb=1&s=A]skokartongslok[/link].
Denna historiska satsning har nog kommit lite i skuggan av mastodontsatsningen på Welsh Highland (som är minst av allt historisk).
Man har renoverat de historiska loken [link=http://www.penmorfa.com/Slate/loco-prince.jpg]Prince[/link], Palmerston och [link=http://www.flickr.com/photos/14581588@N05/8035745626/in/photostream/]Merddin Emrys[/link] snyggt. Nybyggt [link=http://www.penmorfa.com/Slate/loco-dlg.jpg]Lloyd George[/link] och [link=http://www.trainzone.co.nz/Taliesin%20at%20Porthmadog-800.jpg]Taliesin [/link]i samma snygga stil. Renoverat exteriört i ej körbart skick de historiska loken [link=http://www.attractionsofsnowdonia.com/news/restored-princess-locomotive-to-be-unveiled]Princess [/link]och [link=http://farm9.staticflickr.com/8374/8520455723_953ae6a6f0_b.jpg]Livingston Tompson[/link]. Sedan har man gjort en massiv satsning på att renovera ett större antal historiska vagnar till historiskt korrekt skick.
Och sedan kör man ganska ofta loklösa skiffertåg med renoverade godsvagnar och [link=http://www.flickr.com/photos/train-pix/10298901825/]Båten [/link]med sin båtstäv (för att kunna öppna grindar) samt segel som man hissar när man skall över Cobben är klart kul.
Och nu senast har man bestämt sig för att renovera ytterligare ett av de ursprungliga Englandsloken [link=http://festrail.co.uk/welshpony/]Welsh Pony[/link] till körbart skick.
Totalt sett så är det satsningar på många tiotals miljoner över ett antal decennier. Allt är ju inte gjort av järnvägsbolaget, men sammantaget så är det klart imponerande.
Kunde man bara bygga tillbaka signalsystemet med semaforer så skulle mycket vara vunnet.
Dag B
av Ulf Diehl, Thursday, November 07, 2013, 10:59 (4076 dagar sedan) @ Dag Bonnedal
Ja men dagens verklighet kommer du inte undan. Observera killen med kommunikationsradion för tågsäkerhet i fören på segeldressinen.
Ulf Diehl
av Dag Bonnedal, Thursday, November 07, 2013, 11:55 (4076 dagar sedan) @ Ulf Diehl
Ja men dagens verklighet kommer du inte undan. Observera killen med kommunikationsradion för tågsäkerhet i fören på segeldressinen.
Ulf Diehl
Naturligtvis, det är jag fullt medveten om. Just museijärnvägsdrift är per definition full av kompromisser.
Men en av de bättre just i norra Wales tycker jag är införandet av [link=http://www.railsigns.co.uk/info/etoken1/etoken1.html]Tyer's key token instrument[/link]. Man ville alltså installera de klassiska tågstavsapparaterna på nybyggda Welsh Highland Railway. Man lyckades köpa ett större parti apparater från Irland. Men sedan skulle de kopplas ihop via någon form av trådförbindelse mellan stationerna. Kabel saknades, att lägga en ny skulle bli hiskeligt dyrt, att hyra fysisk förbindelse via telefonnätet skulle inte bli billigare.
Så vad gjorde man? Ett litet elektronikföretag tog fram ett [link=http://www.whrsoc.org.uk/WHRProject/microETS.html]internetinterface [/link]till de gamla gjutjärnsburkarna, där elektronikdosan skickar krypterade meddelanden via en säker server för att låsa in och frigöra nycklar. Och denna internetaccess kan sedan ske via modem, ADSL, LAN eller mobilnät.
Systemet är f.n. under utprovning.
Dag B
av 45669, Thursday, November 07, 2013, 13:20 (4076 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Hello Kurt,
Thanks for putting a link to my Ffestiniog pictures on this Forum.
I have now finished putting the Sunday pictures on Flickr and this is the first one in the Photostream :
[url=http://www.flickr.com/photos/train-pix/10723961653/][img]http://farm6.staticflickr.com/5513/10723961653_3d3ef95f55_m.jpg[/img][/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/train-pix/10723961653/]RD8622. Gravity Train departing from Tan y Bwlch.[/url] by [url=http://www.flickr.com/people/train-pix/]Ron Fisher[/url], on Flickr
They can also be found in this collection :
http://www.flickr.com/photos/train-pix/sets/72157637204300296/with/10723961653/
I am now looking forward to next year when the Ffestiniog Railway will be celebrating 60 years of preservation.
Ron Fisher.