Resor med F 1200 år 2014 (Anslagstavla, resor mm)

av HP, Saturday, November 09, 2013, 12:05 (4171 dagar sedan)

Hej!
Inför 2014 planerar vi att fira att ångloket F 1200 fyller 100 år. Detta kommer att gå av stapeln vid tre tillfällen.

Lö-Sö 9-10 augusti planerar vi att tillsammans med Järnvägens museum i Ängelholm köra ångtåg över Hallandsåsen med F 1200. Prel upplägg varje dag ser ut så här:
-Backgående lok Ängelholm-Laholm V.
-Rättvänt lok Laholm V-Ängelholm-Åstorp-Kattarp-Ängelholm-Laholm V.
-Backgående lok åter till Ängelholm.
Anledningen till vår fundering på att åka till Laholm V istället för Båstad N är att det är en plats med åtkomst för resenärer, till skillnad från Båstad N, samt att vi kan ha farten med oss upp över åsen i riktning söderut (nej, inga stopp vid Båstad S).

6-7 september avser vi fira att man kunnat åka tåg mellan Malmö och Stockholm i 150 år. Vi kommer att kalla det Södra Stambanan 150 år, men det kan ju förstås diskuteras...
Lördag 6 september kommer vi på morgonen att lämna Malmö för att ta oss till Nässjö. Längre uppehåll sker i Hässleholm och Alvesta, och Nässjö nås ca 15.00. I Nässjö ansluter tåget till Nässjö stads 100-årsjubileum som sker samma dag. Flera andra tågaktiviteter planeras i Nässjö denna dag, men det är det andra som sköter, och får kommentera.
Söndag 7 september kör vi Nässjö-Stockholm via Nyköping-Södertälje hamn. Avresa kring 08, längre lunchuppehåll i Norrköping samt ankomst Stockholm kring 19.
Denna resa kräver dispens från Transportstyrelsen eftersom vi avser köra mer än 20 mil utan ATC. Denna process har vi nu dragit igång. Under delar av sträckan räknar vi med att ha ytterligare ett aktivt ånglok med i tåget.

Lördag 20 september är det museidag i Gävle. Vi kör då årgångståget med F 1200 hela vägen från Stockholm C till Gävle, och ellok tillbaka.

Alla dessa tre tillfällen kommer vara till för allmänhet och er som är intresserade. Biljettbokning och detaljerad annonsering kommer att påbörjas strax efter årsskiftet, och inget finns än på vår hemsida, men jag vill redan nu berätta detta så att dels ni som vill vara med kan hålla kalendern ren inför nästa års planering, men det kan även vara bra för er som planerar andra arrangemang att veta.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Saturday, November 09, 2013, 13:41 (4171 dagar sedan) @ HP

Se för guds skull rill att ko så att kontakta Willy Forsström på spårvägen här i Norrköping att kunna köra ner gamla ETTAN till stationen för en eventuell tur.
Bägge fordonen ettan och F-maaskinen har kört samtidigt på varsin sida om centralen.

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Saturday, November 09, 2013, 17:00 (4171 dagar sedan) @ HP

Har precis pratat med Willy Forsström på spårvägen, W var direkt med på noterna och nappade direkt på idén med gamla ETTAN.

Resplanen på södra stambanan verkar trevligt upplagd:-)

Resor med F 1200 år 2014

av Gusse, Saturday, November 09, 2013, 17:19 (4171 dagar sedan) @ HP

Ååå såååå trevligt, jag kommer att kommer att delta, frågan är vid vilket/vilka evenemang.

/Gusse

Resor med F 1200 år 2014

av Öster/NOR, Sunday, November 10, 2013, 00:14 (4171 dagar sedan) @ HP

Dispansen ser vi framemot:-)

Jag har svårt att förstå de facto argumentet 20 mil och åter men inte 20+20mil ur ett säkerhetsperspektiv. Mina kunskaper i systemsäkerhet kan inte logiskt försvara ett sådant förhållningssätt.

Resor med F 1200 år 2014

av Micke Carlsson, Sunday, November 10, 2013, 08:26 (4170 dagar sedan) @ Öster/NOR

Det är bara principtrams och inte underbyggda skäl. Någon läser innantill och tolkar 20+20 som 40 utan att väga in att 20 T o R är 40 det med. Det är skönt och enkelt att läsa innantill, hjärnan kan ligga kvar i glasskålen med löständer, glasögon och pungkulor då.

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Sunday, November 10, 2013, 09:27 (4170 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Självklart skall denna trevliga resa genomföras, väldigt kul idé, Låt inte bröderna "FYRKANT"(byråkraterna) sätta käppar i hjulet för projektet.
Som det låter nu kommer gamla ETTAN spårvagn att ställas upp invid centralstationen här i Norrköping.

Resor med F 1200 år 2014

av Öster/NOR, Sunday, November 10, 2013, 10:52 (4170 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är bara principtrams och inte underbyggda skäl. Någon läser innantill och tolkar 20+20 som 40 utan att väga in att 20 T o R är 40 det med. Det är skönt och enkelt att läsa innantill, hjärnan kan ligga kvar i glasskålen med löständer, glasögon och pungkulor då.

Exakt min åsikt... ja utom att ha glasögonen i skålen ;-)

Så länge nödiga kriterier såsom linjekännedom, rast/vila mm uppfylles så är det ingen skillnad i riskhänseende med att köra 20 mil ToR i två dagar eller 20+20 mil en dag å 20+20 mil tillbaka dag 2.
Anledningen till denna stupiditet är väl att i begynnelsen utgick alltid ett tåg från en utgångsstation och skulle tebax dit, det var så det gjordes ibörjan av SJF 690-tiden och detta synsätt följde sen med.
Idag kan jag, som jag har tolkat det, åka 20 mil ToR på en sträcka sen åka 20mil ToR en annan sträcka under samma dag (men vem f-n orkar bemanna den serviceorganisationen, som jag påstår är den svaga punkten idag)

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Sunday, November 10, 2013, 11:04 (4170 dagar sedan) @ Öster/NOR

Håll med om att upplägget är mycket trevligt, Nässjö stads 100-årsjubiléum, samt ev spårvagnsåkning i Norrköping med gammal vagn. Skall höra med Willy om vi kan åka hit ut på den 2 år gamla linjen hit ut till Navestad(Kvarnberget).
Grädden på moset vore givetvis avgång av Tkl i banhallen på Malmö C.

Resor med F 1200 år 2014

av Kristoffer Johansson, Sunday, November 10, 2013, 19:06 (4170 dagar sedan) @ Öster/NOR

I JTF står det "tågfärder vars tågsätt består av fordon som används vid ett musei- tågsarrangemang om avståndet för förflyttning av tågsättet inte överstiger 200 kilometer." Det kan man ju tolka på olika vis, man skulle alltså kunna byta ut en vagn eller byta plats på två vagnar så blir det ett nytt tågsätt, eller så kan man tolka det så att tågsättet till tåg 1 är ett helt annat tågsätt än till tåg 2 för att man har bytt tågnummer.

Men ja instämmer i resonemanget att man borde istället ha reglerad tjästgörningstid för personalen, loket i sig kan ju gå från Ystad till Haparanda i ett svep bara det får kol, vatten, smörjning och blir slaggat då och då.

Resor med F 1200 år 2014

av Öster/NOR, Sunday, November 10, 2013, 21:37 (4170 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Exaktemente...det är ju inte loket som blir en större säkerhetsrisk efter 20 mil (underförutsättning att nödig service utförs) utan personalen....
Under 690-flaggan var det 24mil men icke under mörka timmarna !, sen minskades det till 20 mil men hela dygnet. jag har alltid undrat hur den risk- eller säkerhetsanalysen såg ut :-P

Resor med F 1200 år 2014

av Micke Carlsson, Monday, November 11, 2013, 05:28 (4170 dagar sedan) @ Öster/NOR

Kraven på begränsning vid körning utan ATC kom från fackligt håll. När vi körde på SJF 690 med personal som "ansågs beordrade i tjänst" så måste SJ-kulturen gälla även dem, men som ideellt järnvägsföretag står vi allihop utanför den delen. Vad som sedan hände var att Järnvägsinspektionen plockade upp den röda tråden om begränsning som en etablerad sanning utan att ta ställning till eller kunna argumentera för skälen till den. Nu är det så länge sedan att ingen ens tänker på varför det är som det är.

Självklart är det ju så att all körning utan ATC på sträcka där ATC finns är en säkerhetsbelastning för den sträckan och alla andra tåg på den, jämfört med hur det kunde vara om ATC fanns hos museitåget. Men det är inte därför det finns en begränsning i hur långt man får köra.

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Monday, November 11, 2013, 10:16 (4169 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Glädjedödaren "HERR FYRKANT" har ordat:-(

Resor med F 1200 år 2014

av Öster/NOR, Monday, November 11, 2013, 22:04 (4169 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Du fattar inte vad du läser va?
MC skriver inget som hindrar våran våta dröm annat än bakgrunden till hur föreskriften uppkommit och hur det ser ut med den idag. Vänligen tänk innan du skriver nedsättande inlägg.

Resor med F 1200 år 2014

av maxpowers, Tuesday, November 12, 2013, 11:48 (4168 dagar sedan) @ Öster/NOR

Det där var under bältet Nicke Nyfiken. Tycker inte Micke C Är spec fyrkantig och om man nu har något emot någon kanske man inte skall skriva om det öppet på ett internetforum? Tex skulle jag ha något emot Anders (vilket jag definitivt inte har) Skulle jag ta det mellan 4 ögon och inte inför publik på järnvägsistoriskt...speciellt som man är med i samma förening dvs NJM. Blir lätt en väldigt dålig stämning. Att ha olika åsikter och "ryka i hop" är ok men att kalla någon för herr fyrkantig tycker jag är dåligt..faktiskt! Hälsningar Henrik

Resor med F 1200 år 2014

av Öster/NOR, Monday, November 11, 2013, 22:02 (4169 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Kraven på begränsning vid körning utan ATC kom från fackligt håll. När vi körde på SJF 690 med personal som "ansågs beordrade i tjänst" så måste SJ-kulturen gälla även dem, men som ideellt järnvägsföretag står vi allihop utanför den delen. Vad som sedan hände var att Järnvägsinspektionen plockade upp den röda tråden om begränsning som en etablerad sanning utan att ta ställning till eller kunna argumentera för skälen till den. Nu är det så länge sedan att ingen ens tänker på varför det är som det är.

Ja nästan, de omformulerade den så som jag beskrev tidigare, så nått gjorde de iaf ;-) (om inte det var redan innan J bildades).

Självklart är det ju så att all körning utan ATC på sträcka där ATC finns är en säkerhetsbelastning för den sträckan och alla andra tåg på den, jämfört med hur det kunde vara om ATC fanns hos museitåget. Men det är inte därför det finns en begränsning i hur långt man får köra.

så sant, sträckbegränsningen är inte kommen ur en säkerhetsanalys av riskerna utan ett godtyckligt taget tal ursprunget ur en föreskrift utan någon djupare analys i sin tur.

Resor med F 1200 år 2014

av KS, Sunday, November 10, 2013, 12:17 (4170 dagar sedan) @ HP

Varför inte ett kort stopp i Vislanda, det kunde ju blivit slutstation även för det loket en gång?

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Sunday, November 10, 2013, 13:27 (4170 dagar sedan) @ KS

Ring och fråga förste verkmästare Ekholm 1411-30011:-D

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Sunday, November 10, 2013, 13:28 (4170 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

0411 skall riktnumret vara.

Resor med F 1200 år 2014

av KS, Sunday, November 10, 2013, 13:32 (4170 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Varför skulle jag ringa till någon i Ystad?

Resor med F 1200 år 2014

av HP, Sunday, November 10, 2013, 13:42 (4170 dagar sedan) @ KS

Varför inte ett kort stopp i Vislanda, det kunde ju blivit slutstation även för det loket en gång?

Där kanske loket hamnat om det inte såldes till Danmark. Oavsett så vill vi att detta ska vara ett snälltåg, och dels lär loket må bäst om det får rulla på lite längre sträckor, än stopp både här och där, så vi väljer att passera denna gång.

Med vänlig hälsning Henrik R

Resor med F 1200 år 2014

av Urban Åkesson, Sunday, November 10, 2013, 15:50 (4170 dagar sedan) @ HP

Om loket tjurar så kan man ju alltid hota med ett stopp i Vislanda, det ska ha fungerat på KJ 17 under någon resa har jag hört.

Resor med F 1200 år 2014

av Ulf Landin, Monday, November 11, 2013, 21:52 (4169 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Kommer ni att ha en påeldad reserv strategiskt utplacerad om utifall att?
/Uffe Landin

Resor med F 1200 år 2014

av HP, Tuesday, November 12, 2013, 09:11 (4168 dagar sedan) @ Ulf Landin

Kommer ni att ha en påeldad reserv strategiskt utplacerad om utifall att?
/Uffe Landin

Nej, men ett annat ånglok finns med i koppel större delen av sträckan. Dessutom följetåg med dubbla Da-lok.

Mvh Henrik R

Resor med F 1200 år 2014

av Nicke nyfiken, Tuesday, November 12, 2013, 09:44 (4168 dagar sedan) @ HP

Utifall att!, men det får vi hoppas att allt går väl på resan:-) :-)

[x]
[*]