Siemens första elektrolok (Elektrifiering/elektrisk drift)
När tillverkades detta?
Motoreffekt?
Bild?
När tillverkades detta?
Motoreffekt?
Bild?
När tillverkades detta?
Motoreffekt?
Bild?
Det här brukar tyskarna räkna som det första.
Men det vara bara typ parkbana på en utställning i Berlin 1879.
Första kommersiell kom från samma firma några år senare.
Dag B
För många år sedan uppgavs i en artikel i Lok-Magazin att en svensk byggt Siemens första ellok.
Mycket tidigt, kanske samtidigt som Siemens, visades och kördes ett ellok i Göteborg i samband med någon utställning där Tekniska samfundet i Göteborg var inblandat.
Tacksam om "någon" orkar leta fram artikeln i Lok-Magazin och ytterligare "någon" kan forska i föregångarna till Teknisk Tidskrift om utställningen i Göteborg.
För många år sedan uppgavs i en artikel i Lok-Magazin att en svensk byggt Siemens första ellok.
Mycket tidigt, kanske samtidigt som Siemens, visades och kördes ett ellok i Göteborg i samband med någon utställning där Tekniska samfundet i Göteborg var inblandat.
Tacksam om "någon" orkar leta fram artikeln i Lok-Magazin och ytterligare "någon" kan forska i föregångarna till Teknisk Tidskrift om utställningen i Göteborg.
Svensken hette Bror Hemming Wesslau och det finns en artikel i Spårläget 1/2010. Det nämns ingenting om någon utställningen i Göteborg. Det första loket var beställt av Senftenberg Braunkohlenrevier, Cottbus men var för klent och återtogs av Siemens & Halske och användes på en kort rundbana på industriutställningen i Berlin 1879. En snarlik anläggning leverades till Tivoli i Köpenhamn 1881.
M.v.h.
Ola
En snarlik anläggning leverades till Tivoli i Köpenhamn 1881.
Om den elektriske bane i Tivoli, se: http://img.kb.dk/iti/23/pdf/iti_23_0413.pdf .
M.v.h.
Niels
En snarlik anläggning leverades till Tivoli i Köpenhamn 1881.
Om den elektriske bane i Tivoli, se: http://img.kb.dk/iti/23/pdf/iti_23_0413.pdf .M.v.h.
Niels
Tackar. Det var en av källorna till artikeln i Spårläget. Här är en till. Redaktören hade dock lyckats stava Jens Mertes namn fel...
Bilder på loken finns här, inklusive det som användes på utställningen i Paris 1881.
Lok 1 finns på Deutsches Museum i München. Sedan började jag undra vad det var som står på Deutsches Technikmuseum i Berlin. Det visade sig vara en av två kopior (replikor). Se denna sida.
Wesslau finns för övrigt på Wikipedia.
M.v.h.
Ola