Avd. kuriosa - Tyskland (Fordon: lok)

av Kurt G Möller, Friday, November 29, 2013, 15:17 (3978 dagar sedan)

Lok-Magazin för sept/okt 1978 har en bild av en Baldwin-byggd Atlantic, system Vauclain Compound, som levererades till Bayerische Staatsbahn omkr. år 1900. Senare = lok BR 14 nr 132 på DRG!

Var detta det enda USA-ånglok som nånsin köptes till Tyskland?

Hur länge överlevde loket som kompoundlok...?

Avd. kuriosa - Tyskland

av el_vikingo, Friday, November 29, 2013, 15:35 (3978 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Även två Baldwin 1'D n4v, littera E1 2085-2086.
//Håkan

Avd. kuriosa - Tyskland. Norris förebild för Henschel

av BD, Friday, November 29, 2013, 20:14 (3978 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Lok-Magazin för sept/okt 1978 har en bild av en Baldwin-byggd Atlantic, system Vauclain Compound, som levererades till Bayerische Staatsbahn omkr. år 1900. Senare = lok BR 14 nr 132 på DRG!

Var detta det enda USA-ånglok som nånsin köptes till Tyskland?

Hur länge överlevde loket som kompoundlok...?

Nejdå, till Tyskland importerades många lok från Amerika. Bl a Henschels första lok var en trogen kopia av ett lok från Norris. Det loket var f ö mycket likt det norrislok, byggt 1847, jag såg i Copiapo i Chile 2012.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Chile/6308.jpg~original[/IMG]

Avd. kuriosa - Tyskland

av Niels Munch, Friday, November 29, 2013, 22:11 (3978 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Lok-Magazin för sept/okt 1978 har en bild av en Baldwin-byggd Atlantic, system Vauclain Compound, som levererades till Bayerische Staatsbahn omkr. år 1900. Senare = lok BR 14 nr 132 på DRG!

DRG BR 14 foto: http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/9085.jpg .

Billedtekst:

[i]"Bayr. S 2/5 in München
Um die damals in Deutschland weitgehend unbekannten Baugrundsätze amerikanischer Lokomotiven kennenzulernen, importierte die Bayerische Staatsbahn 1900 zwei Atlantic-Schnellzuglokomotiven (Achsfolge 2'B1) des Herstellers Baldwin mit Vauclain-Triebwerk. Die beiden Baldwin-Lokomotiven blieben mit den Betriebsnummern 2398 und 2399 bis nach dem Ersten Weltkrieg im Einsatz. Im vorläufigen Umzeichnungsplan der Deutschen Reichsbahn Anfang der 1920er Jahre waren die beiden Lokomotiven noch als 14 131 und 14 132 enthalten, wurden vorher aber ausgemustert.
(1910) Foto: Rudolf Kallmünzer."[/i]

Ref.: http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .

Se endv.: http://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische_S_2/5_%28Vauclain%29 .

Edit fandt en skitse: http://www.kbaystb.de/kbaystb-kbaystb/kbaystb-lokomotiven/gattung_s2-5/Gattung_S2-5_%28... .

Ref.: http://www.kbaystb.de/kbaystb-kbaystb/kbaystb-lokomotiven/gattung_s2-5/kbaystb-lokomoti... .


M.v.h.
Niels