Emigrerade järnvägare (Järnvägspersonal)
Känner någon till exempel på svenska järnvägare (järnvägsanställda) som emigrerade till Nordamerika under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet som som tog upp sin yrkesbana på andra sidan Atlanten?
Känner någon till exempel på svenska järnvägare (järnvägsanställda) som emigrerade till Nordamerika under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet som som tog upp sin yrkesbana på andra sidan Atlanten?
Känner någon till exempel på svenska järnvägare (järnvägsanställda) som emigrerade till Nordamerika under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet som som tog upp sin yrkesbana på andra sidan Atlanten?
Inte riktigt ett svar på din fråga, men från Mullsjö/Ryfors emigrerade folk som sedan byggde vagnar hos Pullman. Om detta har utgivits en bok.
Mvh Henrik R
Känner någon till exempel på svenska järnvägare (järnvägsanställda) som emigrerade till Nordamerika under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet som som tog upp sin yrkesbana på andra sidan Atlanten?
Inte riktigt ett svar på din fråga, men från Mullsjö/Ryfors emigrerade folk som sedan byggde vagnar hos Pullman. Om detta har utgivits en bok.Mvh Henrik R
Ett annat inte heller riktigt svar: Undertecknads farfars far (död 1941) ska ha varit sjöman och påstås ha rymt i USA och jobbat som rallare i Texas innan han återvände till NV Skåne (Viken). Ett vanligt fenomen kanske på den tiden?
Undrar hur det skulle kunna gå via några officiella källor att få veta mer om detta, som borde ha tilldragit sig före eller omkring förra sekelskiftet?
/CEO
Känner någon till exempel på svenska järnvägare (järnvägsanställda) som emigrerade till Nordamerika under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet som sen tog upp sin yrkesbana på andra sidan Atlanten?
Javisst - varför skulle detta ha varit ngt unikt...? En av förarna på NKlJ flyttade till Staterna på 30-talet (varför vet jag inte) och fick sen kontakt med mej via en polis i Chicago, som jag hade bytt lokskyltar med. Värmlänningen ville nämligen SÅÅÅ gärna ha ett foto på sin gamla älskling loket LOVISA TRANAEA, vilket jag fixade åt honom...
Jag TROR han hette Axel Lekström.
Känner någon till exempel på svenska järnvägare (järnvägsanställda) som emigrerade till Nordamerika under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet som sen tog upp sin yrkesbana på andra sidan Atlanten?
Javisst - varför skulle detta ha varit ngt unikt...?
Jag menade inte att det skulle vara något unikt med järnvägare, jag tänkte mest om någon fick nytta av sina gamla yrkeskunskaper »over there«. För mig känns tanken lite fascinerande eftersom det idag krävs en del utbildning bara för att i tjänsten få passera den svenska gränsen som bl.a. lokförare. Jag vet inte hur många långväga utländska lokförare som arbetar i Sverige, men SJ nytt hade ett reportage för en tid sen om en herre som arbetat vid de jugoslaviska järnvägarna och som nu körde för SJ i Göteborg.
En av förarna på NKlJ flyttade till Staterna på 30-talet (varför vet jag inte) och fick sen kontakt med mej via en polis i Chicago, som jag hade bytt lokskyltar med. Värmlänningen ville nämligen SÅÅÅ gärna ha ett foto på sin gamla älskling loket LOVISA TRANAEA, vilket jag fixade åt honom...
Arbetade denne vid järnvägen i USA alltså?
Inte järnvägsfolk, men väl spårvägare. Under storstejken (jag tror den var 1909) så strejkade även personalen inom Stockholms spårvagnsbolag. När strejken väl var över, så gick de flesta tillbaka till sina jobb, dock blev alla spårvägare som deltagit i strejken avskedade. Många av dessa emigrerade då till Amerika.
N.B. Vi denna tid fanns det två bolag som körde spårvagnar, ett på söder och ett på norr.
Inte järnvägsfolk, men väl spårvägare. Under storstejken (jag tror den var 1909) så strejkade även personalen inom Stockholms spårvagnsbolag. När strejken väl var över, så gick de flesta tillbaka till sina jobb, dock blev alla spårvägare som deltagit i strejken avskedade. Många av dessa emigrerade då till Amerika.
Jodå, storstrejken var 1909... just spårvägsstrejken i Stockholm har ett eget rätt omfattande kapitel i en samtida statlig utredning om storstrejkens effekter. Fortsatte de som emigrerade att köra spårvagn i Amerika?
Arbetade denne vid järnvägen i USA alltså?
Yes, lokförare. Minns inte på vilken bana - nån mindre. Kommer inte heller ihåg var han bodde; då var han pensionerad sen ett antal år.
Vad heter boken?
Vad heter boken?
Minns inte, men jag tror Frank Stenvall har den. Fråga honom!