Ångloksidentifiering (Fotografier/bildfrågor)

av Uno P ⌂ @, Saturday, September 20, 2008, 16:05 (5942 dagar sedan)

[image]
Vilket ånglok är detta?

Ångloksidentifiering

av Victor S, Saturday, September 20, 2008, 16:20 (5942 dagar sedan) @ Uno P

Efter att ha zoomat lite på din bild, kan jag se att det antingen står 6487FF, 64525F, eller 54525F. Vet ej om detta kan hjälpa dig i identifieringsfrågan, men jag har försökt.

Men jag kan ju ha fel också, då bilden blir ganska prickig när man zoomar.

Victor S

Ångloksidentifiering

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, September 20, 2008, 21:08 (5941 dagar sedan) @ Victor S

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.

Det är ngt lurt med detta - skylten kan ju även vara ngn sorts ombyggnadsskylt!!

Röret på sidan av loket säjer ingenting hit eller dit - det är bara en enkel, hemmagjord vattensug, trol. från medföljande tankvagn... Detta KAN dock vara en indikation på att loket gått på en torvmosse, vars sura vatten behövde undvikas!

Loket har regulator utanpå domen, här monterad framför denna - alla varianter av dessa arrangemang fanns.

Ångloksidentifiering

av Niklas Biedermann ⌂ @, Saturday, September 20, 2008, 22:07 (5941 dagar sedan) @ Kurt Möller

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.

Antagligen Krauss, passar bra med skyltens utseende och de levererade kring ett dussin lok (600+891) till bla skånska cement kring sekelskiftet. Tillv-nr kring 3-4000.

O&K levererade sitt 1000:e lok 1903 (preussisk T 9.3) och redan 1906 levererades lok nr 2000, ett 600 mm lok levererat till Valparaiso (Och 1908 var det dags för nr. 3000). Vid den tiden tror jag ändå O&K hade dessa runda tillverkarskyltar med "fnuttar" på sidorna...

Ångloksidentifiering

av Niklas Biedermann, Saturday, September 20, 2008, 22:14 (5941 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.


Antagligen Krauss, passar bra med skyltens utseende och de levererade kring ett dussin lok (600+891) till bla skånska cement kring sekelskiftet. Tillv-nr kring 3-4000.

3000-6000 ska det stå! Eller kanske 2000-6000 (1888-1908) De levererade 760-lok till höganäs också.

Ångloksidentifiering

av Uno P ⌂ @, Saturday, September 20, 2008, 22:50 (5941 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.


Antagligen Krauss, passar bra med skyltens utseende och de levererade kring ett dussin lok (600+891) till bla skånska cement kring sekelskiftet. Tillv-nr kring 3-4000.


3000-6000 ska det stå! Eller kanske 2000-6000 (1888-1908) De levererade 760-lok till höganäs också.

Tillverkningsnumret är fyrsiffrigt, kan vara 3159. Sista siffran extra osäker 6,8 eller 9.

Ångloksidentifiering

av Ola Almquist, Monday, September 22, 2008, 11:40 (5940 dagar sedan) @ Uno P

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.


Antagligen Krauss, passar bra med skyltens utseende och de levererade kring ett dussin lok (600+891) till bla skånska cement kring sekelskiftet. Tillv-nr kring 3-4000.


3000-6000 ska det stå! Eller kanske 2000-6000 (1888-1908) De levererade 760-lok till höganäs också.


Tillverkningsnumret är fyrsiffrigt, kan vara 3159. Sista siffran extra osäker 6,8 eller 9.

Med ledning av ovanstående uppgifter sökte jag lite på Industribaneföreningens listsidor och hittade loket Krauss 5158/1904. Det var köpt begagnat från Danmark och användes på den s.k. grisabanan mellan Lönsboda och stenbrotten i Hägghult och Björkeröd (A.K. Fernströms Granitindustrier). Denna bana hade spårvidden 802 mm (loket hade ursprungligen spårvidd 785 mm). Kan det vara detta eller är spårvidden på bilden för smal?

Skåneleden

M.v.h.
Ola

Ångloksidentifiering

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, September 22, 2008, 12:08 (5940 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stämmer trol. utmärkt, Ola - loktekniskt sett. Krauss byggde rätt gammaldags smålok rätt länge. Denna maskin har även K:s karakteristiska cylindrar - jfr dom första Höganäsloken t ex.

Ångloksidentifiering

av Anders Ö/NJM, Monday, September 22, 2008, 13:48 (5940 dagar sedan) @ Kurt Möller

Enligt bilderna i industriloksboka, är loken förvillande lika men små detaljer skiljer sig åt fast de kan ju vara ändrade med tiden.
Skorsten, rak i boken utan tratten, luckan på hytten är fyrkantig, visslan sitter på hyttaket, saknar skylten. Säkerhetsventilerna ser lite annordlunda ut med.

Ångloksidentifiering

av Christoffer Frostensson, Sunday, September 21, 2008, 13:30 (5941 dagar sedan) @ Kurt Möller

Detta är inte helt lätt. Loket är av ålderdomlig typ; man hade ännu inte börjat med Walschaerts slidstyrning på fältbaneloken! Flera olika tyska verkstäder hade ca 1895-1900 tillv.skyltar av ungefär detta utseende - men SÅÅ höga tillv.nummer? Jag tvivlar... Orenstein & Koppel t ex hade just passerat nr 1 000 år 1903 eller -04.

Det är ngt lurt med detta - skylten kan ju även vara ngn sorts ombyggnadsskylt!!

Röret på sidan av loket säjer ingenting hit eller dit - det är bara en enkel, hemmagjord vattensug, trol. från medföljande tankvagn... Detta KAN dock vara en indikation på att loket gått på en torvmosse, vars sura vatten behövde undvikas!

Loket har regulator utanpå domen, här monterad framför denna - alla varianter av dessa arrangemang fanns.

Intressant bild!
Om man tittar lite mer på bilden så tycks det vara normalspår bakom loket.
Var kan man isåfall tänka sig att det kan vara? Kommer bilden från Skåne med omnejd?

MVH
Christoffer Frostensson

Ångloksidentifiering

av Uno P ⌂ @, Sunday, September 21, 2008, 15:30 (5941 dagar sedan) @ Christoffer Frostensson

Intressant bild!
Om man tittar lite mer på bilden så tycks det vara normalspår bakom loket.
Var kan man isåfall tänka sig att det kan vara? Kommer bilden från Skåne med omnejd?

MVH
Christoffer Frostensson

Det ser ut som två normalspår bakom loket. Ser även ut som ett lokstall eller magasin till vänster. Vet tyvärr inte något om var bilderna är tagna.