(Meddelandet delat p g a teckengränsen på 5000 tecken)
Det första är alltså att undanröja dessa ideologiska brister, orsakade främst av att ideologin i allt för stor utsträckning är en död och kall fråga.
Hur bemöter vi dessa ideologiska kriser? (Se också svar till JV på samma fråga här.)
1. Dra åt skogen
2. Vi låtsas inte om det
3. Vi gör upp och kommer överens - eller inte.
När det är avklarat (jag förordar metod 3) och gamla synder uppstyrda så kan man gå vidare.
Så, NJM som kör ett 70-talsveterantåg, vad skönjer man för tänkbar förbättringspotential där?
NJM säger sig ägna sig åt Stockholms lokaltrafik i allmänhet och SNJ i synnerhet. Det sista naturligt med tanke på museietableringen i Nynäshamn, det första för att det är ett närliggande tema och av intresse både hos allmänheten och hos föreningen. NJM har genom att begränsa sig vuxit från "lokaltåg allmänt" till "lokaltåg 08+SNJ" och hittat en fungerande nisch.
NJM började en gång som MaWJ 1, med loket med samma namn och några vagnar som passade bra att hänga bakpå. Skåne/Halland/S Småland. Behöver jag tillägga att detta material följdaktligen är iskallt? NJM har aktivt försökt hitta nya intressenter som kan ta över men hittills utan resultat.
NJM har därefter fortsatt med att samla in vad som räddas kan av huvudinriktningen. SNJ ÄF 10 är pärlan. B6:or är helt rätt. B13 är helt rätt. F5 är helt rätt. T21 är helt rätt. SJ B-lok är helt rätt. SJ J-lok är helt rätt. SJ N-lok är typriktigt. SJ C3a, C3c, C3d, CF4 är helt rätt liksom 2 st SNJ och de fyra SNJ tankvagnarna.
Detta är kärnan till museitrafiken och museiarbetet. Knappt hälften är trafikdugligt idag.
E 1189 är ett "olycksfall" i mål 2-riktning. Men drifttekniskt sett, finns det något bättre än ett E-lok? Ett helt fantastiskt lämpligt lok. En inkonsekvens som förr eller senare blir en belastning om än inte så betungande nu. Om man är desperat så kan man konstatera att E-lok enstaka gånger rört sig även på Nynäsbanan med arbetståg vid elektrifieringen och dylikt, så på den vägen är det.
MaWJ 1, GHB B 612, HMJ BC 5, Bo7 1170, CHJ J 1002 och på lång sikt E1189 är enligt min uppfattning (och stadgarna) överskottsmateriel.
Det finns 3 F2d-ångfinkor som inte hör hemma här. En behövs oundgängligen av drifttekniska skäl, 1-2 är överskott. SJ Gmh är utbytbar.
Vad önskas istället?
Om NJM ger sig på en X1 så kan NJM med sitt fordonsmateriel visa 100 år av 08 lokaltrafikfordon i 3, 4, kanske 5 olika korrekta tågkonstellationer. Detta är en enorm möjlighet till att skapa något "fint". Med en Hg eller Du/Da så har B6/B13-tåget också fått en passande dragkraft. Jag menar att detta ska vara NJM:s första och främsta mål att förverkliga.
Vad kan göras mer?
På SNJ-fronten:
Ett B-lok till kan betyda en SNJ12-replika.
Ett par B6:or till, gärna i repbehov så att inga "högre värden" går till spillo, kan betyda 2 st SNJ Co6-replikor.
En B8 eller AB4/7 är inte uteslutet eftersom det gått i Nynästågen.
Replikor betyder inte autenticitet på föremålsnivå men är ett lyft för förmågan att gestalta en viss företeelse. (Så varför då flytta lok mellan banor när t ex ULJ redan tänkt "replikatanken"? Jo när föremålet har en naturlig hemvist är dess plats där, men om föremålet inte kan tillföra något extra någonstans men om det modifieras kan tillföra något någonstans så är detta en positiv åtgärd. Jfr ännu en malplacerad E10 eller en HNJ G12-replika i Landeryd? Lider inlandsbanan av att en E10 av flera saknas? Troligen inte. Vinner HNJ-minnet på en replika? Ja!)
Ta nu följande enbart som ett tankeexempel på vad NJM kanske kunde vilja köpa/byta till sig från andra, eller låna in någon gång:
På 08-fronten: En C4 vore smutt. (SSJF, FVJ) En SJ F1/F4 också. (NBVJ?)
Andra lok välkomna ur 08-museisynpunkt är Hg/Du/Da, SJ/SWB B, SJ B4, SWB Y3 16, K4 och SSnJ 7. (olika ägare)
SWB C5 138 (SÅS), "allt" SJ C3. SSnJ Co 2, 11 och 12 (SÅS/ÖSJ).
Så kan en konsekvent fordonssamling se ut. Andra kan nå minst lika långt.
Jag fasar dock lite för vägen dit, det blir inte lätt att enas... men om alla var för sig tänker tanken så att vi ser var vi då hamnar så kanske mer än man tror vore möjligt?
Något som säkert glädjer vissa är att om alla tog sin nisch på detta sätt så skulle vi tillsammans kunna visa mer med färre fordon.
Vad håller vi på med och vilka fordon passar in på det målet? Vad har vi och vad har andra?
Trafikföreningar som inte kör så mycket på sommaren kanske kan hyra ut vagnar (och lok?) sommartid till museibanor (SkJ/NBVJ,mer?) medan museibanor kanske kan hyra ut vagnar till trafikföreningar under deras säsong?