Ny tråd om fordon - nu 1435 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP @, Jönköping, Saturday, September 20, 2008, 22:14 (5941 dagar sedan)

Tråden om NBVJ kom snabbt att handla om 891. För att återföra det hela till 1435, och även de som kör på BV-nätet: Hur många kan sätta ihop ett tåg med en E, E2 eller B samt med nitade vagnar efter:

AJF, OKBv, SJVM, mfGDJ, NBVJ, SKÅJ, JÅÅJ, BJs = 8 st

Hur många har ett nitat/svetsat SJ-tågsätt 30-tal/40-tal man kör med:

MBv, AJF, OKBv, SJVM, mfGDJ, NBVJ, VT, SKÅJ, NJM, JÅÅJ, BJs, SkJ (jodå!), KV. OJF är där i kanten också med sina B3:or. Det blir 14 st.

Hur många har användbara rälsbussar av Y7-typ:

AJF, IBAB/OJF, ÖJS, SJVM, mfGDJ, NBVJ, ÖSlJ (tills nu), Karlskoga kommun, JÅÅJ, DVVJ, SMoK, SSJF, mfÖSJ, FVJ. Det blir 14 st. Om vi räknar med AGJ, ULJ, TJF, Smalspårsgänget i Hultanäs och SkLJ blir det 5 till, alltså 19 ställen man kan åka gul-orange rälsbuss.

Vilka har då unika tåg, med en idag användbar sammansättning i trafik som faktiskt blir ganska rätt och komplett inkl lok (här får jag nog säkert ett och annat påhopp):

-MBv torde kunna få ihop några godståg mod ä.
-OKBv OKB-tåg med OKB 24 i spetsen. Någon vagn till bara...
-SJVM årgångståg 1956 med Ra 846 nästan komplett stambanesnälltåg 1956.
-GBBJ kan nog skrapa ihop flera tåg.
-NBVJ blandat NBJ-tåg.
-BJs har godstågen på sin sida, och i viss mån ett BJ ståltåg.
-SkJ kan nog med SJ-märkning få ihop ett lokaltåg på SJ på 50-talet om S 1280 går i täten.
-NJ 60-talståg i 80-talstappning.
-Flera kan skapa lokal- och regionaltåg, exvis OKBv med Du 432,F5,Co8d mm.

Nu har jag lämnat motorvagnar och rälsbussar där hän...

Nu är det upp till er. Vilken önskelista på tåg har vi, och vem skulle kunna (med gott samarbete i branchen) ro hem dessa?

Kvällstankar från Henrik Reuterdahl

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Staffan Granath, Saturday, September 20, 2008, 23:51 (5941 dagar sedan) @ HP


Nu är det upp till er. Vilken önskelista på tåg har vi, och vem skulle kunna (med gott samarbete i branchen) ro hem dessa?

här kommer kanske mer än fundering som måhända genom forum-evolution möjligen kan leda till konkretisering. :-|

måhända måste jag informera mig om regler mm men först vika ut i en sann historia;
i flydda ungdomsår fick vi besök i saltsjöbaden av några släktingar från utlandet.
när vi åkte gamla tågen på s-banan fick de rätt på av oss (lite skamset) att det faktiskt var en reguljär tur.
vi vart inte utskrattade, tvärtom tycktes det vara fantastiskt att de haft turen att komma med på just den turen!

det väckte funderingar, men först måste ju fakta undersökas;

1. hur ser banverket på att museiföreningar lånar banor och hur debiteras det?
2. får musei-föreningar ha en viss regelbunden tidtabells-trafik på banorna?
3. vad tycker andra affärsdrivande tågbolag om en viss "konkurrerande" halv reguljär trafik?

tacksam för svar från en rudis i horndal :-D

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 00:12 (5941 dagar sedan) @ Staffan Granath

här kommer kanske mer än fundering som måhända genom forum-evolution möjligen kan leda till konkretisering. :-|

måhända måste jag informera mig om regler mm men först vika ut i en sann historia;
i flydda ungdomsår fick vi besök i saltsjöbaden av några släktingar från utlandet.
när vi åkte gamla tågen på s-banan fick de rätt på av oss (lite skamset) att det faktiskt var en reguljär tur.
vi vart inte utskrattade, tvärtom tycktes det vara fantastiskt att de haft turen att komma med på just den turen!

det väckte funderingar, men först måste ju fakta undersökas;

1. hur ser banverket på att museiföreningar lånar banor och hur debiteras det?

Enligt TRAV avtal o Järnvägnätsbeskrivningen, samma taxa som för alla J-bolag.

2. får musei-föreningar ha en viss regelbunden tidtabells-trafik på banorna?

Tja en viss kan man väl säga men inte alltför kontinuerlig misstänker jag men var gränsen går vet nog ingen?

3. vad tycker andra affärsdrivande tågbolag om en viss "konkurrerande" halv reguljär trafik?

Om trafiken skulle konkurera gillas det nog inte alls men normalt så säljer vi ju resor av helt annan karaktär än vanliga TU...

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Kristoffer Johansson, Sunday, September 21, 2008, 00:20 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

En lite kompletering från min sida, när man säljer en biljett eller hyrut ett musei eller veterantåg, så är det i stor utstäckning också en upplevelse man säljer:-)

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 00:28 (5941 dagar sedan) @ HP

Tråden om NBVJ kom snabbt att handla om 891. För att återföra det hela till 1435, och även de som kör på BV-nätet: Hur många kan sätta ihop ett tåg med en E, E2 eller B samt med nitade vagnar efter:

AJF, OKBv, SJVM, mfGDJ, NBVJ, SKÅJ, JÅÅJ, BJs = 8 st

Hur många har ett nitat/svetsat SJ-tågsätt 30-tal/40-tal man kör med:

MBv, AJF, OKBv, SJVM, mfGDJ, NBVJ, VT, SKÅJ, NJM, JÅÅJ, BJs, SkJ (jodå!), KV. OJF är där i kanten också med sina B3:or. Det blir 14 st.

Enkel fråga.. hur ofta/under hur lång tid, så tågen ut med vagnar av bara en generation?
Intressantare vore väl tågsätt från olika tidsperioder..med olika märkning, inredning, målning osv...gärna blandade vagnstyper och generationer.


Hur många har användbara rälsbussar av Y7-typ:

AJF, IBAB/OJF, ÖJS, SJVM, mfGDJ, NBVJ, ÖSlJ (tills nu), Karlskoga kommun, JÅÅJ, DVVJ, SMoK, SSJF, mfÖSJ, FVJ. Det blir 14 st. Om vi räknar med AGJ, ULJ, TJF, Smalspårsgänget i Hultanäs och SkLJ blir det 5 till, alltså 19 ställen man kan åka gul-orange rälsbuss.

Vilka har då unika tåg, med en idag användbar sammansättning i trafik som faktiskt blir ganska rätt och komplett inkl lok (här får jag nog säkert ett och annat påhopp):

-MBv torde kunna få ihop några godståg mod ä.
-OKBv OKB-tåg med OKB 24 i spetsen. Någon vagn till bara...
-SJVM årgångståg 1956 med Ra 846 nästan komplett stambanesnälltåg 1956.

SKÅJs F framför är ett alt.

-GBBJ kan nog skrapa ihop flera tåg.

def. TGOJ varianter..

-NBVJ blandat NBJ-tåg.
-BJs har godstågen på sin sida, och i viss mån ett BJ ståltåg.
-SkJ kan nog med SJ-märkning få ihop ett lokaltåg på SJ på 50-talet om S 1280 går i täten.

även 40-tal med rätt märkning, även E2 gick väl te å från i lokaltågen?

-NJ 60-talståg i 80-talstappning.

SKÅJ med väl??

-Flera kan skapa lokal- och regionaltåg, exvis OKBv med Du 432,F5,Co8d mm.

Nu har jag lämnat motorvagnar och rälsbussar där hän...

Trätågsätt är ju inte omnämnda alls??? vafalls?

Nu är det upp till er. Vilken önskelista på tåg har vi, och vem skulle kunna (med gott samarbete i branchen) ro hem dessa?

Kvällstankar från Henrik Reuterdahl

Spinn vidare på de olika tågsätten från 150års-jub...
Sätt ihop olika kombinationer av vagnar med olika dragkraft..
Kanske behöver de en del vagnar märkas/målas/ändras för att få rätt tidsperiod i avsett tåg.
Fundera på hur mycket 100% rätt det måste vara för att ge betraktaren rätt intryck.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av HP @, Jönköping, Sunday, September 21, 2008, 08:57 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Enkel fråga.. hur ofta/under hur lång tid, så tågen ut med vagnar av bara en generation?
Intressantare vore väl tågsätt från olika tidsperioder..med olika märkning, inredning, målning osv...gärna blandade vagnstyper och generationer.

Helt rätt att tågen ska se ut som de såg ut. Men då var det inte 3 1 klass och 2 restauranger, och inte olika märkningsstilar huller om buller.

-NJ 60-talståg i 80-talstappning.

SKÅJ med väl??

Jag vet inte om ett gäng A2:or och en AB3 kan kallas historiskt korrekt tågsätt.

Trätågsätt är ju inte omnämnda alls??? vafalls?

Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

Fundera på hur mycket 100% rätt det måste vara för att ge betraktaren rätt intryck.

Själv tycker jag målning och märkning i samma tidsperiod är viktigt, samt att slutsignaler, uniformer och dragkraft hör ihop. Sedan ska också tågsättet ha en trovärdig sammansättning, som de faktiskt kunde sett ut. Då faller O-vagn med kol och en del personalvagnar bort rätt fort.

Mvh Henrik

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 09:42 (5941 dagar sedan) @ HP

Enkel fråga.. hur ofta/under hur lång tid, så tågen ut med vagnar av bara en generation?
Intressantare vore väl tågsätt från olika tidsperioder..med olika märkning, inredning, målning osv...gärna blandade vagnstyper och generationer.


Helt rätt att tågen ska se ut som de såg ut. Men då var det inte 3 1 klass och 2 restauranger, och inte olika märkningsstilar huller om buller.

Nej självklart inte, det har jag väl icke påstått heller??

-NJ 60-talståg i 80-talstappning.

SKÅJ med väl??


Jag vet inte om ett gäng A2:or och en AB3 kan kallas historiskt korrekt tågsätt.

Ok, jag såg framför mig deras tågsätt med blandat -30--60-tal, enbart -60talare i ett tidstypiskt tåg har de väl icke..men hur många sådana rullade på 80-talet?
Jag åkte aldrig i nått..

Trätågsätt är ju inte omnämnda alls??? vafalls?


Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

SkJ kan väl plocka ihop ett vad jag minns??
Plockar vi sen mellan föreningarna så går det absolut att få ihop. Absolut om vi märker om och kanske målar om en del.
Ett genuint "förra sekelskiftet tåg" blir väl svårare, inte blir det långt iaf.

Fundera på hur mycket 100% rätt det måste vara för att ge betraktaren rätt intryck.


Själv tycker jag målning och märkning i samma tidsperiod är viktigt, samt att slutsignaler, uniformer och dragkraft hör ihop. Sedan ska också tågsättet ha en trovärdig sammansättning, som de faktiskt kunde sett ut. Då faller O-vagn med kol och en del personalvagnar bort rätt fort.

Märkning i samma tidsperiod? Nja iaf av gränsande tidsperioder ety fordonen inte märktes om inom samma år när ändringar infördes.
Öhh jag trodde vi pratade om VAD vi kan sätta ihop, inte vad vi MÅSTE köra med för att överhuvudtaget KUNNA genomföra resor...??
I en framtid långt borta där pengarna flödar i branchen....kan jag köra iväg min underhållsstab i en lyxig F18 med alla nödvändigheter, till min servicepunkt men än så länge gäller det att ha med sig det man behöver på billigaste enklaste sätt ;o))
Kanske man får önska att lokstationerna inför vattenhästar, kolgivningsanordningar, slaggravar, personalmatsalar mm igen?? :-D

Men nog finns det möjlighet att redan idag få ihop intressanta tågsätt med bara lite jobb.


Mvh Henrik

Ny tråd om fordon - nu 1435

av HP @, Jönköping, Sunday, September 21, 2008, 09:56 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

SkJ kan väl plocka ihop ett vad jag minns??

Jo, det kan de nog med lite god vilja, men då ska det vara ett "rent" tåg utan MSJ BCo, B6, R4 och VbÄJ F 25. Alltså ett gäng SJ-märkta C3:or e.d. Då har vi ett SJ lokaltåg 50-tal.

Plockar vi sen mellan föreningarna så går det absolut att få ihop. Absolut om vi märker om och kanske målar om en del.

Öhh jag trodde vi pratade om VAD vi kan sätta ihop, inte vad vi MÅSTE köra med för att överhuvudtaget KUNNA genomföra resor...??

Om vi samarbetar kan vi skapa väldigt fina tåg som är "rätt", men det jag vill peka på är att det man gör själv idag sällan skapar tågsätt som blir rätt. Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre - sett till historiskt korrekta tåg - istället för vad Micke förut skrev: pajaståg som det faktiskt kan vara ibland.

Mvh Henrik R

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 10:05 (5941 dagar sedan) @ HP

Nämn då ett trätåg som är rätt märkt och sammansatt, som någon kör med idag? Jag gillar trävagnar och de som har de lägger ned ett enormt jobb på att hålla de igång, men min fråga kvarstår!

SkJ kan väl plocka ihop ett vad jag minns??

Jo, det kan de nog med lite god vilja, men då ska det vara ett "rent" tåg utan MSJ BCo, B6, R4 och VbÄJ F 25. Alltså ett gäng SJ-märkta C3:or e.d. Då har vi ett SJ lokaltåg 50-tal.

Jupp men även med MSJ o VbÄJ vagnarna rätt märkta å med en B6 så blir det fortfarande hur ett SJ lokaltåg kunde se ut alá 50-tal.

Plockar vi sen mellan föreningarna så går det absolut att få ihop. Absolut om vi märker om och kanske målar om en del.

Öhh jag trodde vi pratade om VAD vi kan sätta ihop, inte vad vi MÅSTE köra med för att överhuvudtaget KUNNA genomföra resor...??


Om vi samarbetar kan vi skapa väldigt fina tåg som är "rätt", men det jag vill peka på är att det man gör själv idag sällan skapar tågsätt som blir rätt. Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre - sett till historiskt korrekta tåg - istället för vad Micke förut skrev: pajaståg som det faktiskt kan vara ibland.

Men det var det jag påpekade, vi kan svårligen köra med detta ultimata äkta tåg då vi saknar infrastrukturen som fanns förr..(sett ur mina NJM ögon).
Sen kör ju en del andra föreningar tåg anpassade efter kundernas önskemål (ex. SKÅJs 60-tal A-klass tåg med dubbla R-vagnar).
Men vid enstaka tillfällen typ 150års jublet så går det, även mindre arr eller kortare resor funkar.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Micke Carlsson., Sunday, September 21, 2008, 11:48 (5941 dagar sedan) @ HP

Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre...


Helt klart.

Bilden av vad som kan göras och sättas ihop kanske blir lite bättre om man också tittar på vad för fordon man har "i förråd".
HP har betydligt bättre koll på vad föreningarna har i drift och i lager och jag har inte på fötter att utveckla det. Men jag kan ta NJM:s fordonsinnehav som exempel på hur nära det kan vara att göra skillnad åt endera hållet.

NJM kör ju B6:or och ånglok. Ett typiskt 70-talsveterantåg, men något annat liknar det egentligen inte. Det finns (tyvärr) två uppfattningar inom föreningen: De som intresserar sig för driften i första hand, åka eget tåg kors och tvärs, en trevlig sysselsättning helt enkelt. De driver t ex frågan att märka vagnarna "NYNÄSHAMNS JÄRNVÄGSMUSEUM" stort och tydligt så att det syns vem det är som kommer. På många sätt har de helt rätt i det och mycket annat. Om museifrågan är en bisak så är det helt rätt tänkt.

En annan sida vill att fordon ska märkas korrekt och att tågsammansättningar ska ha en historiskt riktig grund. Och så vidare.

Det finns ett facit här. Föreningen har genom tiderna fått mycket stöd utifrån på grundval av alternativ 2, det musealt korrekta. Om den linjen skulle frångås så innebär det en ideologisk kollaps och ett sviket förtroende. NJM måste upphöra att existera och "NJM 2" ta dess plats. NJM 2 kommer bara kortsiktigt att kunna överleva på NJM 1:s renommé, och få ta en hel del oväntade fighter där man upptäcker att man plötsligt inte har samma omvärldsstöd som förut.

Så ser ytterligheterna ut.

Eftersom det finns ett facit så åligger det de som bekänner sig till det att levandegöra det för alla inblandade. Om "NJM 2" därvid inser att de företräder uppfattning 2 och aktivt börjar driva den linjen så blir resultatet konflikt, omröstning, stadgeändring och starten på "NJM 2", om den linjen är starkast.

"NJM 1" är på intet sätt i kris idag, men fröet till det jag beskriver finns där precis som hos alla andra föreningar som inte är 100% konsekventa i det de gör. D v s 95% av föreningarna?

(Forts.)

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Micke Carlsson, Sunday, September 21, 2008, 11:49 (5941 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

(Meddelandet delat p g a teckengränsen på 5000 tecken)

Det första är alltså att undanröja dessa ideologiska brister, orsakade främst av att ideologin i allt för stor utsträckning är en död och kall fråga.

Hur bemöter vi dessa ideologiska kriser? (Se också svar till JV på samma fråga här.)

1. Dra åt skogen
2. Vi låtsas inte om det
3. Vi gör upp och kommer överens - eller inte.


När det är avklarat (jag förordar metod 3) och gamla synder uppstyrda så kan man gå vidare.

Så, NJM som kör ett 70-talsveterantåg, vad skönjer man för tänkbar förbättringspotential där?

NJM säger sig ägna sig åt Stockholms lokaltrafik i allmänhet och SNJ i synnerhet. Det sista naturligt med tanke på museietableringen i Nynäshamn, det första för att det är ett närliggande tema och av intresse både hos allmänheten och hos föreningen. NJM har genom att begränsa sig vuxit från "lokaltåg allmänt" till "lokaltåg 08+SNJ" och hittat en fungerande nisch.

NJM började en gång som MaWJ 1, med loket med samma namn och några vagnar som passade bra att hänga bakpå. Skåne/Halland/S Småland. Behöver jag tillägga att detta material följdaktligen är iskallt? NJM har aktivt försökt hitta nya intressenter som kan ta över men hittills utan resultat.

NJM har därefter fortsatt med att samla in vad som räddas kan av huvudinriktningen. SNJ ÄF 10 är pärlan. B6:or är helt rätt. B13 är helt rätt. F5 är helt rätt. T21 är helt rätt. SJ B-lok är helt rätt. SJ J-lok är helt rätt. SJ N-lok är typriktigt. SJ C3a, C3c, C3d, CF4 är helt rätt liksom 2 st SNJ och de fyra SNJ tankvagnarna.

Detta är kärnan till museitrafiken och museiarbetet. Knappt hälften är trafikdugligt idag.

E 1189 är ett "olycksfall" i mål 2-riktning. Men drifttekniskt sett, finns det något bättre än ett E-lok? Ett helt fantastiskt lämpligt lok. En inkonsekvens som förr eller senare blir en belastning om än inte så betungande nu. Om man är desperat så kan man konstatera att E-lok enstaka gånger rört sig även på Nynäsbanan med arbetståg vid elektrifieringen och dylikt, så på den vägen är det.

MaWJ 1, GHB B 612, HMJ BC 5, Bo7 1170, CHJ J 1002 och på lång sikt E1189 är enligt min uppfattning (och stadgarna) överskottsmateriel.

Det finns 3 F2d-ångfinkor som inte hör hemma här. En behövs oundgängligen av drifttekniska skäl, 1-2 är överskott. SJ Gmh är utbytbar.

Vad önskas istället?

Om NJM ger sig på en X1 så kan NJM med sitt fordonsmateriel visa 100 år av 08 lokaltrafikfordon i 3, 4, kanske 5 olika korrekta tågkonstellationer. Detta är en enorm möjlighet till att skapa något "fint". Med en Hg eller Du/Da så har B6/B13-tåget också fått en passande dragkraft. Jag menar att detta ska vara NJM:s första och främsta mål att förverkliga.

Vad kan göras mer?

På SNJ-fronten:

Ett B-lok till kan betyda en SNJ12-replika.

Ett par B6:or till, gärna i repbehov så att inga "högre värden" går till spillo, kan betyda 2 st SNJ Co6-replikor.

En B8 eller AB4/7 är inte uteslutet eftersom det gått i Nynästågen.

Replikor betyder inte autenticitet på föremålsnivå men är ett lyft för förmågan att gestalta en viss företeelse. (Så varför då flytta lok mellan banor när t ex ULJ redan tänkt "replikatanken"? Jo när föremålet har en naturlig hemvist är dess plats där, men om föremålet inte kan tillföra något extra någonstans men om det modifieras kan tillföra något någonstans så är detta en positiv åtgärd. Jfr ännu en malplacerad E10 eller en HNJ G12-replika i Landeryd? Lider inlandsbanan av att en E10 av flera saknas? Troligen inte. Vinner HNJ-minnet på en replika? Ja!)

Ta nu följande enbart som ett tankeexempel på vad NJM kanske kunde vilja köpa/byta till sig från andra, eller låna in någon gång:

På 08-fronten: En C4 vore smutt. (SSJF, FVJ) En SJ F1/F4 också. (NBVJ?)

Andra lok välkomna ur 08-museisynpunkt är Hg/Du/Da, SJ/SWB B, SJ B4, SWB Y3 16, K4 och SSnJ 7. (olika ägare)

SWB C5 138 (SÅS), "allt" SJ C3. SSnJ Co 2, 11 och 12 (SÅS/ÖSJ).


Så kan en konsekvent fordonssamling se ut. Andra kan nå minst lika långt.
Jag fasar dock lite för vägen dit, det blir inte lätt att enas... men om alla var för sig tänker tanken så att vi ser var vi då hamnar så kanske mer än man tror vore möjligt?

Något som säkert glädjer vissa är att om alla tog sin nisch på detta sätt så skulle vi tillsammans kunna visa mer med färre fordon.

Vad håller vi på med och vilka fordon passar in på det målet? Vad har vi och vad har andra?

Trafikföreningar som inte kör så mycket på sommaren kanske kan hyra ut vagnar (och lok?) sommartid till museibanor (SkJ/NBVJ,mer?) medan museibanor kanske kan hyra ut vagnar till trafikföreningar under deras säsong?

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 12:40 (5941 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre...

Helt klart.

Bilden av vad som kan göras och sättas ihop kanske blir lite bättre om man också tittar på vad för fordon man har "i förråd".
HP har betydligt bättre koll på vad föreningarna har i drift och i lager och jag har inte på fötter att utveckla det. Men jag kan ta NJM:s fordonsinnehav som exempel på hur nära det kan vara att göra skillnad åt endera hållet.

NJM kör ju B6:or och ånglok. Ett typiskt 70-talsveterantåg, men något annat liknar det egentligen inte. Det finns (tyvärr) två uppfattningar inom föreningen: De som intresserar sig för driften i första hand, åka eget tåg kors och tvärs, en trevlig sysselsättning helt enkelt. De driver t ex frågan att märka vagnarna "NYNÄSHAMNS JÄRNVÄGSMUSEUM" stort och tydligt så att det syns vem det är som kommer. På många sätt har de helt rätt i det och mycket annat. Om museifrågan är en bisak så är det helt rätt tänkt.

STOPP Å BELÄGG NU...
Uppfattningen om ett tåg märkt NJM..har jag aldrig hört, det har varit diskussioner om hur man kan märka Q-vagnen eftersom den är en hybrid, den är å förblir märkt NJM tillsvidare, men något mer har jag inte hört ett ljud om. Men visst kan det finnas individer med egna ideer. Däremot ska fordonen enligt lag märkas med ägare/förvaltare dock kan denna märkning vara mer diskret.


En annan sida vill att fordon ska märkas korrekt och att tågsammansättningar ska ha en historiskt riktig grund. Och så vidare.

Här finns det däremot ingen tydlig "föreningsmålsättning"
vi har ännu inte landat i vilken tidsperiod alla fordon ska märkas enligt och för den delen målas/inredas dock pekar mycket åt sent 50-tal just nu.

Det finns ett facit här. Föreningen har genom tiderna fått mycket stöd utifrån på grundval av alternativ 2, det musealt korrekta. Om den linjen skulle frångås så innebär det en ideologisk kollaps och ett sviket förtroende. NJM måste upphöra att existera och "NJM 2" ta dess plats. NJM 2 kommer bara kortsiktigt att kunna överleva på NJM 1:s renommé, och få ta en hel del oväntade fighter där man upptäcker att man plötsligt inte har samma omvärldsstöd som förut.

Så ser ytterligheterna ut.

Eftersom det finns ett facit så åligger det de som bekänner sig till det att levandegöra det för alla inblandade. Om "NJM 2" därvid inser att de företräder uppfattning 2 och aktivt börjar driva den linjen så blir resultatet konflikt, omröstning, stadgeändring och starten på "NJM 2", om den linjen är starkast.

Någon sådan linje exicterar inte vad jag känner till...men som i alla (förhoppningsvis) föreningar förekommer ideer som kastas ut än hit å än dit, du står ju själv för en del sådana utan att du för det kallar det falanger eller olika vilje inriktningar.. En sådan levande diskussion måste finnas i en förening enligt min mening och det utan att det för det blir falanger.
Men det finns absolut inga NJM 1 resp NJM 2 falanger.

"NJM 1" är på intet sätt i kris idag, men fröet till det jag beskriver finns där precis som hos alla andra föreningar som inte är 100% konsekventa i det de gör. D v s 95% av föreningarna?

(Forts.)

Ny tråd om fordon - nu 1435

av if, Sunday, September 21, 2008, 12:47 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

det finns några i trossen som gladligen skulle skriva ut föreningsnamnet på samtliga B6 +Q påhejade av en lastbilsförare så de finns.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Micke Carlsson, Sunday, September 21, 2008, 12:54 (5941 dagar sedan) @ if

Som jag fattade det så höll de i penseln redan och skulle bara doppa den i burken...

Det vore bra om vi pratade lite mer om sånt här. Jag tror inte att vi i grunden vill olika saker, men vi ligger inte på samma slinga riktigt.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 13:01 (5941 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ja inte är då penseln nära burken....
Möe möjligt att sådana ideer finns där men inget man luftat till TC (utom hur Q skulle märkas/målas).

Klart att de medlemmar som inte har så stor historisk förankring/prägel kan tycka helt annat om märkning än de med en historisk ambition.
Men det är väl inte värre än att vi får prata om´et, lustigt att ingen av herra´rna tar upp sådana tongångar direkt, lokalt så att säga...:-P

Men detta är då ett bevis på hur viktigt det är att trycka ut föreningens målsättning med fordonen till alla medlemmar.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 13:08 (5941 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vi har ju "diskat" detta förr å är ju tämligen eninga..
Dock har du väl fel i E ej lokaltåg..
Visst har det gått E i lokaltåg, dock ej så vanligt. Tämligen ovanligt antagligen i 08-land..;o)) men ändock i lokaltåg.

Men att NJM skulle ha alla dessa fordon? nä inte realisstiskt ! men genom samarbete med andra kan vi skapa olika tågsätt vid olika tillfällen.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Micke Carlsson, Sunday, September 21, 2008, 13:26 (5941 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nej det var ju det, E i lokaltåg i 08.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Christoffer Frostensson, Sunday, September 21, 2008, 13:39 (5941 dagar sedan) @ Micke Carlsson


MaWJ 1, GHB B 612, HMJ BC 5, Bo7 1170, CHJ J 1002 och på lång sikt E1189 är enligt min uppfattning (och stadgarna) överskottsmateriel.

I vilket skick är ovanstående fordon (förutom då E 1189 som det visas bilder på ibland)?
MVH
Christoffer Frostensson

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 21, 2008, 13:47 (5941 dagar sedan) @ Christoffer Frostensson


MaWJ 1, GHB B 612, HMJ BC 5, Bo7 1170, CHJ J 1002 och på lång sikt E1189 är enligt min uppfattning (och stadgarna) överskottsmateriel.


I vilket skick är ovanstående fordon (förutom då E 1189 som det visas bilder på ibland)?
MVH
Christoffer Frostensson

MaWJ 1 - i delar men komplett inkl ny tubsats, jobb återstår ;o)) Halvvägs...bara en 1000h kvar.
GHB 612 - vagnskorg på komplett ram o hjul, gafflar. 4 kupeer, vissa delar återstår av orginal så man får en bra uppfattning om hur den såg ut, korridor med pärlspont intakt i stort sett, stomme finns jobb på men inte omöjlig.
HMJ BC5 - 3 stolpar ska upp i kupedelen + tillverkning av ny gaveldörr, 3 klass salong ska slutmålas, saknar korrekta bänkar. Halvvägs kan man nog gott påstå.
1170 (fd VKB) en utmaning för den händige snickaren ;o)) på intet sätt omöjlig men tidskrävande, tj-vagns utförande, innan inspektionsvagn.
CHJ/ÖSJ/KIJ - komplett men möe träbyte. (den var tänkt lite som föreställande Televerkets I-vagn med den var av I3 modell med raka gavlar).

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Micke Carlsson, Sunday, September 21, 2008, 14:06 (5941 dagar sedan) @ Christoffer Frostensson


MaWJ 1, GHB B 612, HMJ BC 5, Bo7 1170, CHJ J 1002 och på lång sikt E1189 är enligt min uppfattning (och stadgarna) överskottsmateriel.


I vilket skick är ovanstående fordon (förutom då E 1189 som det visas bilder på ibland)?
MVH
Christoffer Frostensson

GHB B 612, CHJ J 1002: Fragmentariska. 612 dock torr sedan 30 år, förfallet hejdat. Trädelar i ram underhållet. Hjul finns, fjädrar och draginrättning saknas. J 1002 saknar öppningsbara lämmarna men i övrigt komplett. Rostig ram, knutar dåliga.

Bo7 1170 i klassiskt trävagnsfyndskick. Möjlig men jobbig som objekt sett. Torr.
Balansboggier helt i stål. Ej broms. Utmärkt café/kioskprojekt t ex. 32-40 pl vid bord möjligt + pentry-kiosk-bas för ambulerande försäljning. Eller som Bo7 inspektionsvagn inte alls tokig som t ex lyxig abbonemangsvagn för mindre sällskap 2-10 pers.

MaWJ 1: Maskin/löpverk renoverat och färdigt för inpassning, justering och montering. Nysvarvat, ny löpaxel bl a, nygjutna storlager och hornblok. Panna mer tveksamt, mycket gjort men någon svetssträng saknas. Innerfyrbox urtagen, måste nitas om helt. Objekt för ny panna istället, det är nog det kloka alternativet. Alla delar finns och förutom själva tryckkärlet ready to go.

HMJ BC 5 mycket gjort, ingen röta, lite stomjobb återstår i 2-klass. Nära klar för inredning. Udda vagn med sidogång i 3 klass salong (5 platser breda bänkar) och 2 st 2-klasskupéer utan skjutdörr. f d SJ C3c 2871.

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Anders Svensson (SKÅJ) @, Monday, September 22, 2008, 17:28 (5939 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

...
Om vi samarbetar kan vi skapa väldigt fina tåg som är "rätt", men det jag vill peka på är att det man gör själv idag sällan skapar tågsätt som blir rätt. Dit jag vill komma är att vi med ganska små medel, och samarbeten kan bli så mycket bättre - sett till historiskt korrekta tåg - istället för vad Micke förut skrev: pajaståg som det faktiskt kan vara ibland.


Men det var det jag påpekade, vi kan svårligen köra med detta ultimata äkta tåg då vi saknar infrastrukturen som fanns förr..(sett ur mina NJM ögon).
Sen kör ju en del andra föreningar tåg anpassade efter kundernas önskemål (ex. SKÅJs 60-tal A-klass tåg med dubbla R-vagnar).
Men vid enstaka tillfällen typ 150års jublet så går det, även mindre arr eller kortare resor funkar.

Just precis - kundernas önskemål (1a klass) och personalens önskemål (möjlighet att servera upp till 96 st gäster samtidigt, förråds-/personalvagn med, köksdelen av restaurangvagnen "i fred" för kunder) driver hur man vill ha det vanliga trafiktåget sammansatt. Visst, historiskt korrekta tåg kan vara roliga att köra någon gång vart 25e år sådär och då genom samarbete mellan flera föreningar drivna av en stark hand (=Henriks...)! //Anders

Ny tråd om fordon - nu 1435

av Staffan Granath, Monday, September 22, 2008, 21:41 (5939 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

här kommer kanske mer än fundering som måhända genom forum-evolution möjligen kan leda till konkretisering. :-|

måhända måste jag informera mig om regler mm men först vika ut i en sann historia;
i flydda ungdomsår fick vi besök i saltsjöbaden av några släktingar från utlandet.
när vi åkte gamla tågen på s-banan fick de rätt på av oss (lite skamset) att det faktiskt var en reguljär tur.
vi vart inte utskrattade, tvärtom tycktes det vara fantastiskt att de haft turen att komma med på just den turen!

det väckte funderingar, men först måste ju fakta undersökas;

1. hur ser banverket på att museiföreningar lånar banor och hur debiteras det?

Enligt TRAV avtal o Järnvägnätsbeskrivningen, samma taxa som för alla J-bolag.

2. får musei-föreningar ha en viss regelbunden tidtabells-trafik på banorna?

Tja en viss kan man väl säga men inte alltför kontinuerlig misstänker jag men var gränsen går vet nog ingen?

3. vad tycker andra affärsdrivande tågbolag om en viss "konkurrerande" halv reguljär trafik?

Om trafiken skulle konkurera gillas det nog inte alls men normalt så säljer vi ju resor av helt annan karaktär än vanliga TU...

tack för fakta mm.!
det jag satt och tänkte på var när jag några år tidvis arbetade nere i augsburg under 80-talet.
där förekom det att DB körde "idealiserade historiska tåg" enligt tidtabell på helger och högtider där man spontant kunde åka med in till staden eller kringliggande orter.
det var mycket populärt, behövde ingen planering och obetydligt dyrare än ordinare tåg.

Historiskt? ja frånsett att ångloket inte var påeldat, inte hade stängerna kopplade och att "postvagnen" bakom loket mullrade och luktade betänkligt likt ett dieselhydrauliskt lok så liknade det tåg från trettio till 60-talet.
i alla fall brydde sig de flesta inte om det utan tågen var ofta fullsatta av shoppare, flanörer mm.

det var ju dock en annan tid och hade mycket "i ryggen" så med det du säger är det nog inte möjligt idag här i sverige.
jag skulle dock gärna se det här men ideèn har kanske redan provats :-|