Trälokhus, (Byggnad)

av chfahlgren, Saturday, December 14, 2013, 12:00 (3988 dagar sedan)

Hej bästa vänner på jvg.hist.forum!
Söker uppgifter om lokhusen i Mellansels g:a grusgrop.på ett flyg foto taget
i mars 1958 ser man endast "plåtkåken".När kom trälokhuset dit,där G2 1422 och
1424 stod och har någon möjligen foton på dessa,jag var själv för ung på den
tiden att fotografera,men vet och minns ett flertal besök tillsammans med bl:a
far och några fler anställda,man skulle titta till loken som stod,och gissa om
det var spännande att föjla med,Vad stod i lokhusen och /eller lokhuset innan
G2 och G6-lok stod där?Tacksam för svar på dessa frågor och ett stort tack på förhand från
CarlHenry Fahlgren (f.d.Mellansel )
Falun.

Trälokhus,

av Conny Sernfalk, Saturday, December 14, 2013, 15:01 (3988 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner på jvg.hist.forum!
Söker uppgifter om lokhusen i Mellansels g:a grusgrop.på ett flyg foto taget
i mars 1958 ser man endast "plåtkåken".När kom trälokhuset dit,där G2 1422 och
1424 stod och har någon möjligen foton på dessa,jag var själv för ung på den
tiden att fotografera,men vet och minns ett flertal besök tillsammans med bl:a
far och några fler anställda,man skulle titta till loken som stod,och gissa om
det var spännande att föjla med,Vad stod i lokhusen och /eller lokhuset innan
G2 och G6-lok stod där?Tacksam för svar på dessa frågor och ett stort tack på förhand från
CarlHenry Fahlgren (f.d.Mellansel )
Falun.

Mellansel grp lokhus av trä var inget vanligt trä lokhus av "Götenemodell". Det var f.d skyddshus för upplagsplats. Eftersom det inte funnits någon upplagsplats i Mellansel bör huset vara flyttat från avvecklad upplagsplats. Det finns två närliggande kandidater som hade skyddshus av trä och som avvecklades tidigt. Dessa var UL 211 Björnsjö. Ul 211 avvecklades i samband med att UL 214 vid Gottne blev färdigbyggd ca 1946-1947.
Den andra var UL 212 Vännäs som avvecklades ev 1946 isamband med att UL 215 var färdigbyggd.
Det är med andra ord oklart när skyddshuset kom till grusgropen och dess ursprung. Det torde iaf varit en mer komplicerad sak att återuppbygga jämfört med senare lokhus eftersom UL skyddshusen inte var konstruerade för att rivas /återuppbyggas i sektioner.

Jag har tyvärr inga uppgifter vad som stod inne i Mellansels grp 2 olika lokhus innan sent 60 tal. Det finns lite bilder på båda loket men som av jag inte kan lägga upp här pga copright skäl (andra fotografer).
Det finns dock trevliga bilder på samlingsportalen bl.a i lokens BJ utförarande:
[link]http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM//[/link]

Skriv in 1422 eller 1424 i rutan bildtext

Trälokhus,

av V1, Sunday, December 15, 2013, 00:04 (3987 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Det finns ett gammalt trähus med innehållande spår i Säbylund utanför Kumla.
Jag har hört att det tidigare har funnits V3 lok placerade i lokhus på den platsen som numera blivit till en konstgjord sjö, fd grusgrop.
Vad kan detta trähus ha haft för funktion?

Mvh Erik

Trälokhus,

av Conny Sernfalk, Sunday, December 15, 2013, 00:34 (3987 dagar sedan) @ V1

Det finns ett gammalt trähus med innehållande spår i Säbylund utanför Kumla.
Jag har hört att det tidigare har funnits V3 lok placerade i lokhus på den platsen som numera blivit till en konstgjord sjö, fd grusgrop.
Vad kan detta trähus ha haft för funktion?

Mvh Erik

Säbylund har aldrig haft något lokhus av trä. Däremot har det funnits tre stycken lokhus i grusgropen av tre olika tillverkare (2 av dessa var prov lokhus av plåt). samtliga rivna sedan många år. Många olika ånglok av varierande typer har funnits uppställda t.ex B, E2, E6, K4, N, S10 och innan rivningen V3 och T23.

Beträffande ev nutida byggnader anser jag man ska vara försiktig med att skriva om dessa, såvida dessa inte har en officiell funktion eller utåtriktad affärs verksamhet.
Detsamma gäller lokhus eller andra byggander som alltjämt finns kvar som uppställning av museiföreningars / Sveriges Järnvägsmuseums materiel.

Trälokhus,

av V1, Sunday, December 15, 2013, 02:09 (3987 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack för ditt svar Conny.

Jag vet att tidigare plåthus på platsen är borta.
Trähuset jag har sett är tomt men det har gått räls rakt igenom huset tidigare.
Jag funderar över husets tidigare funktion.

Mvh Erik