Om svängbron över kanalen i Jönköping (Bana)
Hej!
Julen är avbockad, och familjen är nöjd. Då kryper jag in i hobbyrummer där jag tänkte ge mig på att börja scanna lite bilder. Jag är rätt grön på detta, så jag hoppas på lite förståelse för scanningskvaliteten. Jag har lånat negativ av Sten-Åke Bergholm och har fått lov att lägga ut lite bilder framöver, så det är Sten-Åke som ska ha cred för bilderna och jag skäll för inscannad kvalitet.
Jag tänkte röra mig i Jönköpingstrakten på 70-talet ett tag framöver.
Vi börjar med den svängbro som fanns över kanalen mellan Vättern och Munksjön. Ända sedan Södra stambanan kom, har det varit en öppningsbar bro där, och den byttes 1929 till den som bilderna visar. I inre hamnen i Munksjön lastades det allmänt gods, passagerarbåtar gick in och ut, Munksjö bruk hade egna kajer, samt en hel del andra firmor. Staden önskade (och säkert SJ också) få bort de öppningsbara broarna som fanns (Slottsbron, Vindbron och svängbron för väg, samt järnvägsbron). Broarna var tänkta att stängas 1975, men eftersom man ej lyckats ordna en ersättningsslip för fritidsbåtar klart, så släpptes de sista fritidsbåtarna ut i april 1976, sedan öppnades broarna inte mer. Kring 1990 byttes bron mot en betongbro istället.
På denna bild ser man brovaktarstugan till vänster om spåret. Huset rakt fram är gamla ställverket. Bron sköttes av resgodspersonalen på SJ. Brobalkarna var en orsak till att A7/B7-vagnar inte kunde använda nya spår 1 i Jönköping, när stationen byggdes om kring 1983, och en skylt om detta fanns.
Bron har öppnats för hamnbåten. Denna båt finns kvar än idag. Dessa två bilder är troligen tagna kring 1972-1973.
I en annan vinkel ses en motordressin passera.
Och så var det dags för ett Da-draget tåg att avgå mot Nässjö. Dessa två bilder är tagna något år eller två senare. Till vänster står två restaurangvagnar som var utställningsvagnar vid tillfället. Trävagnen är SJVM Ro2a 2702.
Mvh Henrik Reuterdahl