Om svängbron över kanalen i Jönköping (Bana)

av HP, Wednesday, December 25, 2013, 20:06 (4154 dagar sedan)

Hej!
Julen är avbockad, och familjen är nöjd. Då kryper jag in i hobbyrummer där jag tänkte ge mig på att börja scanna lite bilder. Jag är rätt grön på detta, så jag hoppas på lite förståelse för scanningskvaliteten. Jag har lånat negativ av Sten-Åke Bergholm och har fått lov att lägga ut lite bilder framöver, så det är Sten-Åke som ska ha cred för bilderna och jag skäll för inscannad kvalitet.

Jag tänkte röra mig i Jönköpingstrakten på 70-talet ett tag framöver.

Vi börjar med den svängbro som fanns över kanalen mellan Vättern och Munksjön. Ända sedan Södra stambanan kom, har det varit en öppningsbar bro där, och den byttes 1929 till den som bilderna visar. I inre hamnen i Munksjön lastades det allmänt gods, passagerarbåtar gick in och ut, Munksjö bruk hade egna kajer, samt en hel del andra firmor. Staden önskade (och säkert SJ också) få bort de öppningsbara broarna som fanns (Slottsbron, Vindbron och svängbron för väg, samt järnvägsbron). Broarna var tänkta att stängas 1975, men eftersom man ej lyckats ordna en ersättningsslip för fritidsbåtar klart, så släpptes de sista fritidsbåtarna ut i april 1976, sedan öppnades broarna inte mer. Kring 1990 byttes bron mot en betongbro istället.

[image]
På denna bild ser man brovaktarstugan till vänster om spåret. Huset rakt fram är gamla ställverket. Bron sköttes av resgodspersonalen på SJ. Brobalkarna var en orsak till att A7/B7-vagnar inte kunde använda nya spår 1 i Jönköping, när stationen byggdes om kring 1983, och en skylt om detta fanns.

[image]
Bron har öppnats för hamnbåten. Denna båt finns kvar än idag. Dessa två bilder är troligen tagna kring 1972-1973.

[image]
I en annan vinkel ses en motordressin passera.

[image]
Och så var det dags för ett Da-draget tåg att avgå mot Nässjö. Dessa två bilder är tagna något år eller två senare. Till vänster står två restaurangvagnar som var utställningsvagnar vid tillfället. Trävagnen är SJVM Ro2a 2702.

Mvh Henrik Reuterdahl

Om svängbron över kanalen i Jönköping

av Olof W, Wednesday, December 25, 2013, 22:29 (4154 dagar sedan) @ HP

Vi börjar med den svängbro som fanns över kanalen mellan Vättern och Munksjön. Ända sedan Södra stambanan kom, har det varit en öppningsbar bro där, och den byttes 1929 till den som bilderna visar. I inre hamnen i Munksjön lastades det allmänt gods, passagerarbåtar gick in och ut, Munksjö bruk hade egna kajer, samt en hel del andra firmor. Staden önskade (och säkert SJ också) få bort de öppningsbara broarna som fanns (Slottsbron, Vindbron och svängbron för väg, samt järnvägsbron). Broarna var tänkta att stängas 1975, men eftersom man ej lyckats ordna en ersättningsslip för fritidsbåtar klart, så släpptes de sista fritidsbåtarna ut i april 1976, sedan öppnades broarna inte mer. Kring 1990 byttes bron mot en betongbro istället.

Tack för bilderna.

Än idag finns det en bränsleterminal (för olja, bensin etcetera) vid Munksjöns östra sida. Försörjdes den från början med tankbåt? Var kom i så fall tankbåten ifrån? Göteborg eller östkusten?

/Olof

av HP, Wednesday, December 25, 2013, 22:36 (4154 dagar sedan) @ Olof W

Än idag finns det en bränsleterminal (för olja, bensin etcetera) vid Munksjöns östra sida. Försörjdes den från början med tankbåt? Var kom i så fall tankbåten ifrån? Göteborg eller östkusten?

/Olof

Den har ju en egen pir, så det har gått båt dit. Innan dess låg tydligen oljekajen där restaurang Sjön ligger, ungefär där Vätterstranden tar slut, strax innan backen upp mot Rosenlund.

Nu spekulerar jag: Tåget tog över oljetransporterna, som båten haft innan, och det tåget går ju idag från Göteborg. Vet någon hur länge detta pågått? PLj?

Mvh Henrik R

av danielb987, Thursday, December 26, 2013, 00:03 (4154 dagar sedan) @ HP

Nu kanske jag ställer en dum fråga, men är det säkert att tankbåten levererat olja till terminalen? En möjlighet är ju att tågen levererat olja till terminalen och att tankbåten sedan har distribuerat olja till kunder runt Vättern. Men det är som sagt bara mina egna spekulationer.

Med vänlig hälsning
Daniel

av Ola Almquist, Thursday, December 26, 2013, 03:04 (4154 dagar sedan) @ danielb987

Nu kanske jag ställer en dum fråga, men är det säkert att tankbåten levererat olja till terminalen? En möjlighet är ju att tågen levererat olja till terminalen och att tankbåten sedan har distribuerat olja till kunder runt Vättern. Men det är som sagt bara mina egna spekulationer.

Med vänlig hälsning
Daniel

Jag vet inte om man gjort så som du beskriver, men det har gått tankbåtar från Västkusten till Vättern. Se bl.a.
detta inlägg.

Jag vet inte heller om dessa länkar till pdf-dokument fungerar, men försöka duger:
Södra Munksjöområdet - Jönköpings kommun
Livet kring Munksjön förr i tiden

M.v.h.
Ola

av johanmmolin, Thursday, December 26, 2013, 11:11 (4154 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tankfartygstrafiken på Vättern var i allt väsentligt en 1950-talsföreteelse.

Före andra världskriget förekom det en livlig trafik med lastångare till och förbi Vättern både på östgöta- och västgötasidan., dock ingen riktig tanksjöfart.
Under kriget begränsades denna rätt kraftigt av bristen på kol som drivmedel, och många av de motoriserade segelskutorna började segla igen (alternativt försökte man köra med tjära som drivmedel, något som var distinkt ohälsosamt för motorerna).

Efter kriget återhämtade sig aldrig trafiken med lastångare. 1951 tror jag det var som sista året dessa trafikerade sträckan Stockholm - Vättern. Kvarvarande lastångare byggdes om till lastmotorfartyg, och några blev motortankfartyg. Vid denna tid fanns i praktiken ingen kvarvarande lokal lasttrafik på Vättern kvar förutom någon enstaka sandlastare.

Alltså kan man helt och hållet utgå från att tankbåtarna transporterade olja från Göteborg till Jönköping (jag har en visserligen bild av en tankbåt vid spannmålsmagasinen i Vadstena, det är dock nog rätt tveksamt om den verkligen lossade olja i hamnen, och några bilder på tankfartyg i andra vätterhamnar har jag aldrig sett).

Denna tanksjöfart till Jönköping bör ha upphört i början av 1960-talet och då överförts till järnväg.

Insjöfarten levde i regel i en rätt lycklig symbios med järnvägarna, och det var lastbilstrafikens utveckling som blev baneman för de båda.

[x]
[*]