DVVJ 1975 - del 6B (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, December 30, 2013, 21:38 (4063 dagar sedan)

[image]
Vi stiger av med cyklarna i Tisselskog

[image]
Av väderskyddets utformning att döma är vandalproblem frekventa i Tisselskog. Soffan dock av äldre utförande

[image]
Ungefär en kvart efter att vi stigit av ankommer en norrgående rälsbuss...

[image]
...och försvinner i riktning mot Bengtsfors

[image]
Norr om Tisselskog fotograferar vi ett godståg mot Mellerud

[image]
Med cyklarnas hjälp har vi tagit oss till Buterud

[image]
En rälsbuss norrifrån...

[image]
...som vi medföljer...

[image]
...till Håverud. Man kan väl påstå att hållplatsen inte direkt infriar de förväntningar som vilar i ortsnamnet

[image]
Missade 1975, liksom i Blomskog, att stationshuset fanns kvar ett par hundra meter norr om hållplatsen, foto 2013

[image]
Från Håverud har vi sedan cyklat vidare söderut till Håvreström. När vi passerade 1974 som denna bild är ifrån hette trafikplatsen Åsensbruk

Fortsättning dag sju följer

DVVJ 1975 - del 6B

av BJ, Monday, December 30, 2013, 22:19 (4063 dagar sedan) @ sepernik

Underbara bilder. Tack.
Tog du möjlign några bilder på slusspartiet vid Buterud?
BJ

DVVJ 1975 - del 6B

av sepernik, Monday, December 30, 2013, 22:27 (4063 dagar sedan) @ BJ

Tyvärr inte, tror att jag vid tidpunkten ifråga inte riktigt hade förstått banans närhet till kanalsystemet och inte heller uppammat något intresse för annan teknik än järnvägen. 19 år och sorglös, som jag nämnt i någon kommentar är jag förvånad över vad jag ändå snappade upp;-)

DVVJ 1975 - del 6B

av Alex, Monday, December 30, 2013, 22:32 (4063 dagar sedan) @ sepernik

Hej Per

Jag har följt Postvagnen i snart 15 år och Järnvägshistoriskt Forum sedan start.
Måste säga att Ditt fotoreportage är ett av de bästa inläggen jag sett under alla år - även om vi under alla år haft många väldigt fina nostalgi fotografier att glädjas åt.

Hoppas att du noterar alla postiva svar från oss alla och tar tag i de andra bilderna som du indikerade fanns i byrålådan. :-)

Gott Nytt År önskar Alex

DVVJ 1975 - del 6B

av Nicke nyfiken, Tuesday, December 31, 2013, 08:25 (4063 dagar sedan) @ Alex

Volvo amazon och Y6, nu är vi inne på 60-talet, härrrrrligt!:-)

DVVJ 1975 - del 6B

av Lennart Carlsson, Tuesday, December 31, 2013, 15:16 (4062 dagar sedan) @ sepernik

En rälsbuss norrifrån...

[image]
...som vi medföljer...

Först ett stort tack. Man riktigt hör rälsbussarnas dieselmuller och tryckluftspys.

Y6 1103, som synes. Denna DVVJ-rälsbuss slopades några år senare efter kollision, men fick en ny dansk framtid som skinnebus vid VLTJ. Bilder.

På denna danska bana i nordvästra Jylland finns en del äldre miljö kvar. Här ses hållplatsen Sinkbæk sommaren 2012.

[image]
Vägskyddsanläggningen är förstås ny, men i denna gammaldags hållplatsmiljö kände nog den fd Y6 1103 igen sig från de dalsländska hemtrakterna.

DVVJ 1975 - del 6B

av Niels Munch, Tuesday, December 31, 2013, 15:40 (4062 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Her på "Bjergbanen" (havnebanen) i Lemvig:

[image]

[image]
VLTJ YBM 17 på Lemvig Bjergbane, juni 1993 (nm).

Bedste hilsener og godt nytår
Niels

DVVJ 1975 - del 6B

av montfrooij, Friday, January 03, 2014, 10:46 (4059 dagar sedan) @ sepernik

Wow!
These pictures again are very nice!
Thanks a lot for sharing.