E2 983 höga tender (Järnväg allmänt)
Vad är det för tender?
av BD, Wednesday, January 08, 2014, 20:01 (3995 dagar sedan)
Vad är det för tender?
av Jan Frelin, Wednesday, January 08, 2014, 20:02 (3995 dagar sedan) @ BD
Gissar på M.
av Ulf Diehl, Thursday, January 09, 2014, 00:21 (3995 dagar sedan) @ Jan Frelin
Enligt Str 77 påkopplades C2 tender 1700 i början av 1950-talet när C6 1700 slopades. Nu hade ju C6, fd SWB-loken, fått begagnande C-tendrar tillkopplade på SWB-tiden och för de tre andra C6-loken anges noga ursprungligt SJ-nummer, men inte för tender 1700. Tendern anges alltså vara en vanlig C2-tender men den ser onekligen större ut.
Ulf Diehl
av Thomas Tell, Thursday, January 09, 2014, 02:01 (3995 dagar sedan) @ Ulf Diehl
Diskussion om SWBs tendrar här men 1700 saknades då också.
Kan det vara en tender från någon av f.d. UGJs B- eller Ba-lok som slopades vid denna tid? Nitraderna ser ut att stämma. Stämmer sämre med M-tender, tycker jag.
Ser nu att UGJ B 23 o 24 tendrar ombyggdes till ogräsbesprutningsaggregat enligt skrivelse 1934.
OKc 1516 slopades 1935 men lok och tender skrotades enligt str 77 1936.
/tell
av Ulf Diehl, Thursday, January 09, 2014, 11:03 (3994 dagar sedan) @ Thomas Tell
Diskussion om SWBs tendrar här men 1700 saknades då också.
Kan det vara en tender från någon av f.d. UGJs B- eller Ba-lok som slopades vid denna tid? Nitraderna ser ut att stämma. Stämmer sämre med M-tender, tycker jag.
Ser nu att UGJ B 23 o 24 tendrar ombyggdes till ogräsbesprutningsaggregat enligt skrivelse 1934.
OKc 1516 slopades 1935 men lok och tender skrotades enligt str 77 1936.
/tell
Enligt uppgift stod E2 983 i Falköping 710522 med tender UGJ 23, så Tell har helt rätt som vanligt.
Ulf Diehl
av Anders Sandgren, Thursday, January 09, 2014, 11:21 (3994 dagar sedan) @ Ulf Diehl
Diskussion om SWBs tendrar här men 1700 saknades då också.
Kan det vara en tender från någon av f.d. UGJs B- eller Ba-lok som slopades vid denna tid? Nitraderna ser ut att stämma. Stämmer sämre med M-tender, tycker jag.
Ser nu att UGJ B 23 o 24 tendrar ombyggdes till ogräsbesprutningsaggregat enligt skrivelse 1934.
OKc 1516 slopades 1935 men lok och tender skrotades enligt str 77 1936.
/tell
Enligt uppgift stod E2 983 i Falköping 710522 med tender UGJ 23, så Tell har helt rätt som vanligt.
Ulf Diehl
Lok UGJ 23 hade rambrott när SJ tog över UGJ och inregistrerades aldrig till skillnad från de båda systrarna. Tender UGJ 23 fick nog aldrig SJ-nummer utan stod oregistrerad efter slopningen av loket. Fd 24 fick ju rambrott tämligen omgående efter förstatligandet och skrotades 1934 och varför då båda tendrarna fanns tillgängliga för annat.
Under krigsåren togs ju ett antal tidigare slopade tendrar åter i tjänst, bl.a 1033. Kom även tender 1518 (ex UGJ 24) i tjänst eller slutade den sina dagar som besprutningsvagn?
av Ola Almquist, Thursday, January 09, 2014, 13:47 (3994 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Diskussion om SWBs tendrar här men 1700 saknades då också.
Kan det vara en tender från någon av f.d. UGJs B- eller Ba-lok som slopades vid denna tid? Nitraderna ser ut att stämma. Stämmer sämre med M-tender, tycker jag.
Ser nu att UGJ B 23 o 24 tendrar ombyggdes till ogräsbesprutningsaggregat enligt skrivelse 1934.
OKc 1516 slopades 1935 men lok och tender skrotades enligt str 77 1936.
/tell
Enligt uppgift stod E2 983 i Falköping 710522 med tender UGJ 23, så Tell har helt rätt som vanligt.
Ulf Diehl
Lok UGJ 23 hade rambrott när SJ tog över UGJ och inregistrerades aldrig till skillnad från de båda systrarna. Tender UGJ 23 fick nog aldrig SJ-nummer utan stod oregistrerad efter slopningen av loket. Fd 24 fick ju rambrott tämligen omgående efter förstatligandet och skrotades 1934 och varför då båda tendrarna fanns tillgängliga för annat.
Under krigsåren togs ju ett antal tidigare slopade tendrar åter i tjänst, bl.a 1033. Kom även tender 1518 (ex UGJ 24) i tjänst eller slutade den sina dagar som besprutningsvagn?
Svaret finns här.
M.v.h.
Ola
av Anders Sandgren, Thursday, January 09, 2014, 17:19 (3994 dagar sedan) @ Ola Almquist
Om jag tolkar deta rätt så var det alltså en av tendrarna (dvs OKd 1518, fd UGJ B 24) som användes medan den andra (UGJ 23) blev stående tills den tillkopplades E2 983.
Men fick tender UGJ 33 något SJ-nummer när den togs i tjänst igen?
av Conny Sernfalk, Thursday, January 09, 2014, 20:12 (3994 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Jag får det inte att gå ihop till 100 % angående vilken tender som tillkopplades lok E2 983 och tender UGJ 23.
Om jag förstått tråden rätt är det ursprungstendern till UGJ 23 som senare tillkopplades lok SWB 28 / C6 1700 . Därefter tillkopplades tendern E2 983 som angavs som C2 1700 i Str 77. Stämmer?
Enligt tidigare (2007) inlägg från Thomas Tell skrevs följande:
SWB C 28 fick tillsammans med 26-30 treaxliga tendrar 1935.
Källor: "Förändringar av rullande materiellen under år ...." och SWB-boken. SJ skrivelser om tendrar och egen "utredning" om tendrarna.
En hypotes skulle då vara att tender från UGJ lok 23 såldes av SJ till SWB eftersom loket slopades och skrotades 1934 utan ha blivit inregistrerat med SJ nr.
Samtidigt skriver Thomas i denna tråd följande:
"Ser nu att UGJ B 23 o 24 tendrar ombyggdes till ogräsbesprutningsaggregat enligt skrivelse 1934."
Skulle tendern ha återbyggts redan efter 1 år och säljas / tillkopplats lok SWB 28?
Eller pratar vi om 2 tendrar? Den första som tillkopplades lok SWB 28 redan 1935 och där tender UGJ 23 tillkopplades senare men innan förstatligandet?
I tidigare försök av Thomas att bringa reda i SWB tenderaffärer skrevs även att
tender C 932 skulle sålts till SWB 1935 för ev tillkoppling till SWB 28 /30.
Är detta ett villospår gällande ev tillkoppling till lok SWB 28/ 1700?
Enligt lok E2 983 reparationsjournal framkommer följande:
1949-11-21 Revision kl. IIICa vid Hvst Ör. Tendern inv. nr 983 utbytt mot tendern inv. nr 1700.
Angående Ulfs observation av 983 med tender UGJ 23 1971. Kunde tenderns ursprung (UGJ 23) utläsas av tenderns tillv. skylt eller ramstans? Eller har du skriftlig källa?
Går det att tydliggöra vad som är korrekt och ev rätt / felaktigt uppfattat från min sida, gärna med källor.
Med vänlig hälsning
Conny
av BD, Thursday, January 09, 2014, 20:23 (3994 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Enligt lok E2 983 reparationsjournal framkommer följande:
1949-11-21 Revision kl. IIICa vid Hvst Ör. Tendern inv. nr 983 utbytt mot tendern inv. nr 1700.
Av vad som kan ses på bilderna har loket fått Winterthur luftvägsventiler monterade. Det betyder troligen att loket samtidigt fick nya cylindrar med anslutningar och kanaler för Winterthur luftvägsventiler.
Vad säger reparationsjournalen härom?
av Conny Sernfalk, Thursday, January 09, 2014, 20:49 (3994 dagar sedan) @ BD
Enligt lok E2 983 reparationsjournal framkommer följande:
1949-11-21 Revision kl. IIICa vid Hvst Ör. Tendern inv. nr 983 utbytt mot tendern inv. nr 1700.
Av vad som kan ses på bilderna har loket fått Winterthur luftvägsventiler monterade. Det betyder troligen att loket samtidigt fick nya cylindrar med anslutningar och kanaler för Winterthur luftvägsventiler.Vad säger reparationsjournalen härom?
Jag plåtade tyvärr inte av hela journalen utan endast första sidorna som sammanfattar alla revisioner och viktigaste förändringar. Där framkommer inga svar på din fråga. Därutöver dokumentation kring lokets axel bräckor från 1940 50 talet. Dessa var så pass små att loket fick användas men dessa skulle observeras och rapporteras vid nästkommande km revision. Mindre axelbräckor tycks ha varit vanligt för lok lok litt E / E2 och finns ofta dokumenterade i reparationsjournaler.
Upptäckte därutöver att tenderns axel nr efter revisionen 1949 anges som UGJ axel nr.
/ Conny
av Ulf Diehl, Thursday, January 09, 2014, 20:35 (3994 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Jag såg loket i Falköping 710701 utan att läsa stansar eller tvno. Jag kan inte säga vem som kom med uppgiften om UGJ 23 heller, men vi var rätt många som drog till Falköping vid denna tid eftersom det gick ånglok i godståget till Uddagården.
Ulf Diehl
av Conny Sernfalk, Thursday, January 09, 2014, 20:59 (3994 dagar sedan) @ Ulf Diehl
Jag såg loket i Falköping 710701 utan att läsa stansar eller tvno. Jag kan inte säga vem som kom med uppgiften om UGJ 23 heller, men vi var rätt många som drog till Falköping vid denna tid eftersom det gick ånglok i godståget till Uddagården.
Ulf Diehl
Tack för ditt svar. Det låter som en sannolik slutsats att ursprunget är UGJ 23. Det du skriver brukar vara väl underbyggt, även om ursprungskällorna inte finns i detta fall. Dessutom nämnde jag i inlägget intill att tenderns axel nr efter 1949 anges som UGJ axel nr i rep journalen.
/ Conny
av Anders Sandgren, Thursday, January 09, 2014, 21:49 (3994 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
1934 köpte ju SWB de fyra Bb/OKb/B4-loken så en extra tender av motvarande typ kan ju mycket väl ha ingått i eller omkring affären.
Om jag tolkar texten i den inlänkade tråden så kan man se det som att besprutningståget skulle göras av två SJ C-tendrar samt någon av UGJ-tendrarna.
av Thomas Tell, Thursday, January 09, 2014, 23:26 (3994 dagar sedan) @ Anders Sandgren
1934 köpte ju SWB de fyra Bb/OKb/B4-loken så en extra tender av motvarande typ kan ju mycket väl ha ingått i eller omkring affären.
Om jag tolkar texten i den inlänkade tråden så kan man se det som att besprutningståget skulle göras av två SJ C-tendrar samt någon av UGJ-tendrarna.
Det står så här i skrivelsen till förste maskiningenjören, Bollnäs. o Maskiningenjören Ånge.
Enligt Kungl.Järnvägsstyrelsens skrivelse den 20/12-33. Mbr dnr. 681/33, skola slopade C-tendrarna nr. 705 och 756, för närvarande uppställda i Bräcke resp. Ånge, samt tendrarna till f.d. UGJ.loken litt B nr. 23 och 24 hitsändas för att iordningställas till ett orgäsbesprutningsaggregat. ...
Örebro den 16 januari 1934.
Sen kanske inte båda UGJ-tendrarna användes. Det finns inget om utfört jobb.
Vi kanske skall leta bilder på SWBs C-lok med treaxliga tendrar.
/tell