Långsjön, GDJ (Byggnad)

av Anders, Linköping, Tuesday, September 23, 2008, 14:56 (6050 dagar sedan)

Jag har kikat i boken En nostalgisk resa på Dalarnas järnvägar (av någon med ett tyskt efternamn) i bokhandeln. Jag noterade att författaren längs GDJ beskrev stations-/järnvägsverksamheten i Korsån, Born, Ryggen, Hosjö, Korsnäs och Falun, men alltså inte i Långsjön (Lsj), som idag är mötesstation och ligger mellan Born och Ryggen. Så, var Långsjön ingen station förr i tiden? Är den bara ett sentida påfund pga ett behov av fler mötesstationer?

Driftplatsen vid Fisklösen beskrivs alltså inte heller, men det är kanske mindre konstigt eftersom det handlar om militära saker.

Långsjön, GDJ

av S-O Strand, Tuesday, September 23, 2008, 16:02 (6050 dagar sedan) @ Anders

Jag har kikat i boken En nostalgisk resa på Dalarnas järnvägar (av någon med ett tyskt efternamn) i bokhandeln. Jag noterade att författaren längs GDJ beskrev stations-/järnvägsverksamheten i Korsån, Born, Ryggen, Hosjö, Korsnäs och Falun, men alltså inte i Långsjön (Lsj), som idag är mötesstation och ligger mellan Born och Ryggen. Så, var Långsjön ingen station förr i tiden? Är den bara ett sentida påfund pga ett behov av fler mötesstationer?

Åjo, den öppnades som last- och mötesplats år 1861.
St

Långsjön, GDJ

av Anders, Linköping, Tuesday, September 23, 2008, 22:33 (6050 dagar sedan) @ S-O Strand

Hade stationen någonsin uppehåll för resandeutbyte?

För övrigt undrar jag också om det inte funnits något på järnvägen också vid Lottbo, som ligger mellan Långsjön och Ryggen.

Långsjön, GDJ

av Staffan Granath, Tuesday, September 23, 2008, 23:13 (6050 dagar sedan) @ Anders

Hade stationen någonsin uppehåll för resandeutbyte?

tveksamt, möjligen om någon fick åka med godsvagnarna

För övrigt undrar jag också om det inte funnits något på järnvägen också vid Lottbo, som ligger mellan Långsjön och Ryggen.

det fanns en lottbo masugn, nerblåst för gott 1875? som kan ha befodrat tackjärn bort till born el edsken

Långsjön, GDJ

av Jöran Johansson, Wednesday, September 24, 2008, 18:56 (6049 dagar sedan) @ Staffan Granath

Börje Thoursie har sagt: "Långsjön låg så illa till, länge väglöst land, så ungarna fick åka till skolan med morgonens godståg - på loket!"

/Jöran

Långsjön, GDJ

av Staffan Granath, Wednesday, September 24, 2008, 20:40 (6049 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Börje Thoursie har sagt: "Långsjön låg så illa till, länge väglöst land, så ungarna fick åka till skolan med morgonens godståg - på loket!"

/Jöran

ja, jag famlade efter något liknande jag hört men mindes varelse exakta lydelsen eller källan ;-)

men det var så "som det är"

hälsar staffan g uti horndal (till august s?:-| )

Långsjön, GDJ

av Anders, Linköping, Thursday, September 25, 2008, 00:37 (6049 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag undrar då var de gick i skolan, eftersom Långsjön ligger i Stora Skedvi socken (i nuvarande Säters kommun). Var det inte sådant administrativt viktigt för barns skolplacering redan på den tiden?

Nåväl, tack för alla intresanta svar kring Långsjön som inkommit. :-) Finns det inte också någon järnvägsbyggnad kvar där förresten?

Långsjön, GDJ skola

av Staffan Granath, Thursday, September 25, 2008, 07:08 (6048 dagar sedan) @ Anders

Jag undrar då var de gick i skolan, eftersom Långsjön ligger i Stora Skedvi socken (i nuvarande Säters kommun). Var det inte sådant administrativt viktigt för barns skolplacering redan på den tiden?

jag tittar i en skrift "folkbildningen i bergslagsbygd" och hittar att det fanns en folkskola vid lottbo kyrka, stängd först på 60-talet.
vi vet ju inte vilken tid Börje Thoursie,s uttalande avser :-| men det är väl det hetaste tipset.

Nåväl, tack för alla intresanta svar kring Långsjön som inkommit. :-) Finns det inte också någon järnvägsbyggnad kvar där förresten?

jag har besökt platsen i samband med mina born-studier, det finns byggnader som möjligen kan ha haft järnvägsanknytning (förråd ?) men det enda säkra är en trafo-kiosk :-)

säger staffan uti horndal

Långsjön, GDJ

av Staffan Granath, Tuesday, September 23, 2008, 23:10 (6050 dagar sedan) @ S-O Strand

Åjo, den öppnades som last- och mötesplats år 1861.
St

namnet finns med blandtransportleder från pråmleden kring långshyttan-engelsfors, den förekommer inte efter 1873 då ju born var helt klar med sin hästbana

det fanns också en hammarsmedja vid långsjön som möjligen kan ha varit i drift vid den tiden

staffan g uti horndal

Långsjön, GDJ

av Sune Nylén @, Tuesday, September 23, 2008, 23:40 (6050 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag tittade i 1945 års tjt tdt.De tåg som hade uppehåll var de två Lgt 4001 som stannade i Långsjön 5 min. och 4002 som hade X uppehåll.Annars så användes stn som mötestn för extratåg .Den var bevakad hela dagen med tågklarering och ibland extra på kvällar när t.ex när extratåg gick. Då hade Korsån och Born fler stopp.
I Korsån stannade Snt 1 807 808 o 809 sön o helgdagar och i Born 807 808 o 809 dagligen. Till Fisklösen var det bandisp. varje vardag för gång med vagnar från Korsnäs till sidospåret i Fisklösen:-) Sune

Långsjön, GDJ

av Sune Nylén @, Tuesday, September 23, 2008, 23:54 (6050 dagar sedan) @ Sune Nylén

Dessutom gick det arbetartåg morgon och kväll Falun Ryggen , som hade uppehåll i Fisklösen och Hosjö för på och avstigning.Tåg 862 Fln 6,20 Ryggen 6,50 , förutom Korsnäs då p i Hosjö a i Fisklösen .Tåg 861 Ryggen 7,40 Fln 8,08 med p i Fisklösen a Hosjö Samt 864 Fln 1600 Ryggen 16 28 med p i Hosjö a i Fisklösen och 863Ryggen 1640 Fln 1708 med p i Fisklösen och a i Hosjö och Korsnäs

Långsjön, GDJ

av Jöran Johansson, Thursday, September 25, 2008, 22:23 (6048 dagar sedan) @ S-O Strand

Ursprungligen fanns här banvaktsstuga 18. Banvakten skötte växlarna vid trafikplatsen. 1896 drogs bevakningsstaräckan in varvid byggnaden och skötseln av trafikplatsen övertogs av trafikavdelningen.

Källa: maskinskriven redogörelse 1987 av Olle Andersson om banbevakningen vid GDJ, finns vid SJVM.

/Jöran

Långsjön, GDJ

av Borhell, Wednesday, September 24, 2008, 01:32 (6050 dagar sedan) @ Anders

Om du köpt boken så kunde du kontackta författaren med din fråga.
Jag har kollat igenom boken och mycke riktigt så nämns inte Långsjön.
Vet inte varför, men skriv en fråga till författaren.
Mats Neubauer
Linjevägen 27
791 61 Falun

Långsjön, GDJ

av Stefan Skoglund, Thursday, September 25, 2008, 03:45 (6048 dagar sedan) @ Anders

driftplatsen vid fisklösen :
var det en uppställningsplats för en omformare eller en
krigsmötesplats ?

Långsjön, GDJ

av o sundström, Thursday, September 25, 2008, 07:36 (6048 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

På platsen (norr om den lilla sjön med samma namn) finns insprängd i berget en a-m-u-n-t-o-n-f-b-i-k. Detta faktum är än idag av allt att döma lika hemligt som FRA:s verksamhet där ute i Stockholms västra skärgård.

På det glada sextiotalet var jag på somrarna hjälpkusk på en motortralla. Chefskuskens och min huvudarbetsuppgift var att ta vatten i sjön Ryggen och åka ut på banan mot Falun för att fylla alla fat som stod i backen ner mot Hosjö (17 o/oo i c:a 15 km) för att tjänstgöra som första släckreserv. Långa tider var vi inlåsta på Ryggens stn för att inte vara i vägen för den då liksom nu täta trafiken på banan. Jag föreslog att vi skulle ta vattnet i Fisklösen och låsa in oss där men det blev inte populärt. Kanske var badmöjligheterna bättre i Ryggen...

Bergrum bakom täta granar är f. ö. en av mina passioner här i livet och jag har ett flertal gånger sedan Krigsmakten för tio - femton år sedan omvandlades till vuxendagis försökt få komma in på a-m-fabriken (ja, Ni förstår vad jag menar) men har varje gång blivit tämligen bryskt meddelad att anläggningen än idag är gôrhemlig. Sedan några veckor tycks ju Sverige dessutom vara på väg att få säkert femtio man på krigsfot efter bara 18 månaders mobilisering så har det hittills varit omöjligt att få komma in på "anläggningen" (ja, Ni förstår vad jag menar) torde det väl snart utfärdas totalt besöksförbud för hela terrängen öster om Hosjö och väster om Ryggen.

Jaja, om Filö kan man bluddra länge. Min far, som många gånger vikarierade i Ryggen från sin trygga placering som stf i Hno (vi hade ingen bil då på sextiotalet så han fick åka taxi Hno - Ryg), berättade ofta om den gång under andra världskriget då ett återgående pålok hade släppts mot ett tåg som var på väg uppför backen. Vaktposten i Filö ringdes upp och ombads försöka få stopp på påloket. Om tiden var för kort eller vad det berodde på vet jag inte men posten lär ha skjutit i riktning mot loket så att lokps begrep att nå't lurt var på gång och därför stannade. (Det uppåtgående tåget lär väl inte ha gått fortare än att man kunde stanna inom siktsträckan.) Och så slutade denna incident lyckligt. Till det yngre klientelet ska nämnas att denna skröna (om det nu är det...) utspelades innan Järnvägsstyrelsen fanns så det hela begravdes nog i tystnad.

Är någon med på att bilda "Studiegruppen för militärhistoriska bergrumsinstallationer i Dalarnas län"? Om vi utger oss för att var "forskare" (det är fint som fan) så får vi säkert komma in. Men då måste jag behärska mig så att jag inte börjar joddla av lycka när jag får se Porten med stort P som leder in i Berget med stort B...

Trevligt att nå'n påminde om detta ämne!
Olle S

Långsjön, GDJ

av Anders, Linköping, Thursday, September 25, 2008, 13:17 (6048 dagar sedan) @ o sundström

Men visst är växeln till bergrumsstickspåret borttagen idag? Det är kul att det är så hemligt. Lustigt också att det där berget, till skillnad från alla andra berg i trakten, inte har något namn på kartorna.

Anders

PS. Platsen ligger söder om sjön. Vill också upplysa den som inte vet att Lottbo kyrka, som mämns i ett inlägg, inte är en riktig kyrka utan en geologisk formation. DS.

Långsjön, GDJ

av Staffan Granath, Thursday, September 25, 2008, 14:53 (6048 dagar sedan) @ Anders

Men visst är växeln till bergrumsstickspåret borttagen idag? Det är kul att det är så hemligt. Lustigt också att det där berget, till skillnad från alla andra berg i trakten, inte har något namn på kartorna.

och att vägar på platsen inte finns med på kartor

Anders

PS. Platsen ligger söder om sjön. Vill också upplysa den som inte vet att Lottbo kyrka, som mämns i ett inlägg, inte är en riktig kyrka utan en geologisk formation. DS.

(bergrummet? ja,vi säger väl det ;-) ), skolan låg vid något som hette lottorp, vilket troligen är något av husen på udden ovanför namnet " lottbo kyrka" som var det närmaste namn jag hittade på eniro.

"kyrkan" användes f.ö som tillfällig böneplats under byggnadstiden av järnvägen, måhända därav namnet :-|

allt väl från horndal :-)

Långsjön, GDJ

av o. sundström, Friday, September 26, 2008, 07:27 (6047 dagar sedan) @ Anders

Anders

Jodå, växlarna i båda ändarna är sedan många år.

Men nog håller Du väl med om att det vi aningen eufemistiskt kallar "anläggningen" ligger norr eller snarare nordost om sjön (med sjön menar vi väl myrhôlä Fisklösen?). Eller finns det nå't söder om sjön - och därmed också söder om GDJ - som är ännu hemligare än "anläggningen"? Då smäller jag av!

Du Staffan G uti Horndal: Vi ger oss ut för att vara forskare och komma från Sveriges Speleologiska Sällskap och vill undersöka ev. förekomst av den sällsynta mögelsporen Lavus bergrumiensis! Då kommer vi alla gånger in!

Olle S

Långsjön, GDJ

av Mr A, Linköping, Friday, September 26, 2008, 08:52 (6047 dagar sedan) @ o. sundström

Nja, järnvägen går ju på södra sidan om sjön och växeln bör ju ligga sydöst om sjön. Men OK själva bergets "centrala" del ligger väl ganska rakt öster om sjön, lite östnordöst.

"Växlarna är sedan många år" skrev du, vad är det som de är?

muntligt?

av Staffan Granath, Friday, September 26, 2008, 09:43 (6047 dagar sedan) @ Mr A

mina herrar, det kanske kan vara idè att diskutera detta utanför internet,
det finns märkligheter på eniro,s kartor och en del saker ser inte ut som det gör i verkligheten men det är just därför ;-)

min mobil står med i eniro

tyvärr är mitt intryck att mögelsporen Lavus bergrumiensis inte är så sällsynt :-D men jag studerar den gärna!

hälsar en i horndal :-)

ja, ja

av Mr A, Linköping, Friday, September 26, 2008, 19:55 (6047 dagar sedan) @ Staffan Granath

Ja ja, men när jag tittade på kartan senare såg jag att det skulle kunna röra sig om ett missförstånd av läget från någons sida. Det ligger nämligen två sjöar som heter Fisklösen längs GDJ i Ryggenskogarna. Den ena ligger vid Lottbo, öster om Ryggen, och den andra, som är större, ligger ett stycke väster om Ryggen. Det är väl ändå vid sjön väster om Ryggen som Filö finns/fanns?

Långsjön, GDJ

av O Sundström, Friday, September 26, 2008, 13:26 (6047 dagar sedan) @ Mr A

Mea culpa, i min iver att få ett scoop glömde jag det viktigaste ordet, nämligen upprivna

olle s

Långsjön, GDJ

av Niklas Biedermann @, Friday, September 26, 2008, 13:20 (6047 dagar sedan) @ o. sundström

Men nog håller Du väl med om att det vi aningen eufemistiskt kallar "anläggningen" ligger norr eller snarare nordost om sjön (med sjön menar vi väl myrhôlä Fisklösen?). Eller finns det nå't söder om sjön - och därmed också söder om GDJ - som är ännu hemligare än "anläggningen"? Då smäller jag av!

Du Staffan G uti Horndal: Vi ger oss ut för att vara forskare och komma från Sveriges Speleologiska Sällskap och vill undersöka ev. förekomst av den sällsynta mögelsporen Lavus bergrumiensis! Då kommer vi alla gånger in!

Olle S

Nämnda ställe uppmärksammades bland annat i en undersökning där försvaret hade kartlagt var och hur mycket ammunition som hade dumpats i sjöar. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_463641.svd
Rapporten finns/fanns nånstans på nätet hos foi/fmv (?) men det blir ju lustigt med tanke på herrns uttalande i svd artikeln och att rapporten jag tänkte på innehåller koordinaterna till det som hade undersökts 1999. (dvs rätt gammalt)
Här är en vettigare tidningsartikel: http://www.dt.se/nyheter/article60637.ece

F.ö. är verksamheten minst att någon vattnar blommorna vaktkuren, så det är nog hyfsat full rulle. Spåranslutningens status vet jag inget om då den inte var nåbar med bil och jag inte kännde någon större entusiasm i att snoka runt kring ställen där snok undanbads så uttryckligen.

Men skogarna var vackra och det fanns fotomotiv som tilltalar en herre i Horndal? ;-)

[img]http://www.nth.se/pv/070915_188.jpg[/img]

/NB

Långsjön, GDJ

av Staffan Granath, Friday, September 26, 2008, 21:07 (6047 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Men skogarna var vackra och det fanns fotomotiv som tilltalar en herre i Horndal? ;-)

[img]http://www.nth.se/pv/070915_188.jpg[/img]

/NB

ytterst vackert, skall spara den i fotosamlingen :-)

24 kV blx-linor mitt inne i en öde skog, ja det finns kanske någon avlägset torp med rejäl elvärme i området :-|

skall bara vika ut med risk att få gult kort och passa på att känga till en för er okänd ekonom;
ser ni den gula ringen kring närmaste stolpen?
den skall sitta på ca 4 meters höjd och anger att det är lämpligt att först kolla livförsäkringen innan du börjar leka ovanför den punkten.
dessa monteras i fält, men en självlärd ekonom ansåg att det var billigare att fabrikanten monterade det innan leveransen.
tyvärr tänkte hon inte på att stolpar grävs ner 2-3 meter i marken :-P

i en annan tråd och deltråd talas det om ödemarker och väglösa land.
det bör kanske sägas att fram till förra sekelskiftet och där i kring var det mycket mera liv och rörelse i området med kolmilor, malmtransporter och annat så tystnade idag är rätt ung.
forvägen sommartid gävle-falun gick också inte alltför långt från området.

tankar från horndal :-)

Långsjön, GDJ

av Staffan Granath, Thursday, September 25, 2008, 14:59 (6048 dagar sedan) @ o sundström

Är någon med på att bilda "Studiegruppen för militärhistoriska bergrumsinstallationer i Dalarnas län"? Om vi utger oss för att var "forskare" (det är fint som fan) så får vi säkert komma in. Men då måste jag behärska mig så att jag inte börjar joddla av lycka när jag får se Porten med stort P som leder in i Berget med stort B...

Trevligt att nå'n påminde om detta ämne!
Olle S

ja, det skulle vara skoj, folk anar nog inte hur mycket det finns i detta som man kan tro fredliga landskap.

vad säger du, tror du att det går att vi åker och knackar på, och du säger att du har med en släkting till sakerna inne i BG ? :-D

(se mail ovan för vidare intresse!)

Bergrum

av QZGBT5, Thursday, September 25, 2008, 15:57 (6048 dagar sedan) @ o sundström

De som är intresserade av bergrum och dylikt bör titta in på denna web-plats om ni inte redan har gjort det:

[link=http://www.bunkertours.se/]Bunkertours[/link]

/Bengt

Bergrum

av Sune Nylén @, Friday, September 26, 2008, 11:45 (6047 dagar sedan) @ QZGBT5

Det hela påminner osökt om historien om han som skulle söka polisman Johansson. Då han inte fann namnet frågade han en i huset.Jaså Johansson Han som e´ vid SÄPO!
De´e´två trappor opp. De´ e´ där de´ inte står nå´t namn på dörr´n.
En så´n skulle ju knappast vara svår att hitta för ev. utländska agenter.:-D Sune

Långsjön, GDJ

av kenneth svanström @, Hofors, Sunday, April 05, 2009, 23:54 (5856 dagar sedan) @ o sundström

Jag har samma passion gällande de hemliga militära installationer som finns runt hofors och falun, tror jag har sett de flesta runt om , men det bergrum du nu talar om, visste jag inte. Däremot det numera tömda olje lagret insprängt i bergrumet brevid järnvägen,mellan två av grannsjöarna till sjön ni talar om. Kopplade till Tankstationer pumpstationer och jätte dieseltankar,neråt faluvägen som nu i dagarna håller på att grävas upp och skrotas.

Kontakta mig om ni skall starta forskargruppen.
En Svensk Tiger!:-P

Långsjön, GDJ

av Tore Eklund @, Deje, men född i Långsjön, Saturday, January 24, 2009, 17:20 (5927 dagar sedan) @ Anders

Hej!
Hör av Er så kommer det information!
Hälsningar
Tore

[x]
[*]