Mera bilder från Godegårds sista tid... (Järnväg allmänt)

av Daniel Niklasson, Saturday, January 25, 2014, 21:58 (4002 dagar sedan)

P-O Brännlund presenterade ju en trivsam bild från Godegård häromdagen. I min ungdom hade jag förmånen att få kopiera några av siste stationsmästarens i Godegård diabilder från stationens sista tid. Ett antal bilder följer nedan.

[image]
Norrgående tåg har stopp i infartsemaforen.

[image]
Det nya ställverket placerades inne i stationshuset eftersom att fjb-kuren inte ansågs vara en bra arbetsmiljö. I samband med fjärrstyrningen flyttades sedan manövertavlan ut i kuren.

[image]
Fjb-utbyggnaden pågår. Den nya kuren är på plats men det gamla ställverket används fortfarande. Stopp för ordergivning: 78153 skall framgå till Karlsby och där möta 89108... eller nåt sådant...

[image]
Det fanns uppenbarligen resurser för snöröjning...

[image]
Den tämligen långa mittplattformen rivs... Notera de prydliga blomsterurnorna och den daglediga inspektionskommittén på bänken...

[image]
Banvaktsstugan vid vägövergången invid lanthandeln rivs med hjälp av lingrävare.

Det var några bilder från en station som inte längre är så mycket mer än ett av många mötesspår...

/ D

Mera bilder från Godegårds sista tid...

av Krister P, Sunday, January 26, 2014, 01:02 (4002 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Mycket intressanta bilder men..
Jag tycker det ser ut som om semaforen visar "kör"...

av Jan Frelin, Sunday, January 26, 2014, 21:37 (4001 dagar sedan) @ Krister P

Absolt, men det kan ju ha ändrats precis innan bilden togs.

av Daniel Niklasson, Sunday, January 26, 2014, 22:09 (4001 dagar sedan) @ Jan Frelin

Absolt, men det kan ju ha ändrats precis innan bilden togs.

Exakt så var det. Tåget har just fått kör och är på väg in i Godegård.

/ D