Jernvägshotellen (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Monday, February 17, 2014, 21:01 (3893 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Några till:
Alvesta, Borlänge, Bräcke, Dalby, Emmaboda, Forshaga, Heby, Håkantorp, Höör, Jönköping, Jörn, Kil, Kiruna, Långsele, Lästringe(!), Orsa, Skillingaryd, Storvik, Tibro, Tranås, Vansbro, Vilhelmina, Vitaby, Öxnered.

Googlar man kan man säkert hitta många fler.

Just det. Vad sägs om Älvsbyn, Strömsnäsbruk, Markaryd, Nynäshamn, Gällivare, Teckomatorp, Lund, Laxå, Charlottenberg, Katrineholm, Grythyttan, Klagstorp, Sommen, Ed, Osby, Vingåker, Vetlanda, Färjestaden, Ockelbo, Ljungby, Riksgränsen, Gävle, Karlshamn, Hörby, Lövestad, Eslöv, Kävlinge, Tillberga, Trollhättan.

Det vore intressant att få veta vilka som var i järnvägens ägo. Hotellen vid BJ var det till stor del har jag förstått. Riksgränsen tillhörde SJ liksom Storuman. Om hotellet i Laxå finns det en del skrivet i TR:s jubileumsbok.

EDIT 1: En sökning i NAD (på järnvägshotell) ger att Storuman, Ludvika, Sommen (senare bostadshus), Orsa och Bräcke finns i SJ-arkiven.

EDIT 2: En annorlunda formulerad sökning i NAD (på järnvägar hotell) ger Ludvika, Gällivare, Mörsil, Ed, Krylbo, Charlottenberg, Lingbo, Riksgränsen, Töreboda, Boden, Storlien, Vansbro, Gnesta, Katrineholm, Limmared. Det behöver inte betyda att alla dessa var i järnvägens ägo, men de flesta var det nog då det huvudsakligen rör sig om ritningar.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: