Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140 (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, February 26, 2014, 15:00 (3924 dagar sedan)

[image]
Jämför bilderna och upphovsmännen till boken det 1000e loket är påkomna med att ha förfalskat det av Motala Verkstad tillverkade B 1083 till ett av N&H tillverkadet B 1140. Därtill siffror av fel typsnitt.
[image]

Bildnummer: Jvm.KAGC00038: Beskrivning
Fotograf: Motivkategori: Fordon
Fototid: 1930 C -- Ämnesord: Ånglok
Land: Ämnesord: Bostadshus
Län: Ämnesord: Vändskiva
Kommun: Ämnesord: Lokförare
Ort/Driftplats Ämnesord: Personal
Bandel: Registrerad: 2011-11-07
Bolag: 201 Kompletterad:
Komplettera bild
Bildtext:
SJ B 1083. Ånglok på vändskiva. Loket tillverkades 1911 av Motala Verkstad och hade högsta hastighet 90 km i timme. Såld på 1970-talet till Bergslagernas Järnvägssällskap.

Bildnummer: Jvm.KAIA07970: Beskrivning
Fotograf: Motivkategori: Fordon
Fototid: 1912 -- Ämnesord: Personal
Land: Ämnesord: Ånglok
Län: Ämnesord: Vändskiva
Kommun: Ämnesord:
Ort/Driftplats Ämnesord:
Bandel: Registrerad: 2012-01-27
Bolag: 201 Kompletterad:
Komplettera bild
Bildtext:
SJ B 1140

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av Kurt G Möller, Thursday, February 27, 2014, 20:29 (3923 dagar sedan) @ BD

Aha - var det SÅÅ man gjorde.

Märkligt, alltihop...

Tittar man på sidan 217 i "Det tusende Lokomotivet" är det lok GDJ 58 (tvno 996) som utgör vinjettbilden, prydligt smyckat och alldeles klart avsett att kunna passera som "jubel-lok"...

Den fejkade bilden återfinns på sid 139 i skriften - som sagt med helt felaktiga skorstensnummer...

Vad i hela friden höll N&H på med egentligen...???

Hade tillv.skyltarna blivit omkastade, så att GDJ-loket först fått nr 1000, eller vad...?

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av Ola Almquist, Thursday, February 27, 2014, 23:44 (3923 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Aha - var det SÅÅ man gjorde.

Märkligt, alltihop...

Tittar man på sidan 217 i "Det tusende Lokomotivet" är det lok GDJ 58 (tvno 996) som utgör vinjettbilden, prydligt smyckat och alldeles klart avsett att kunna passera som "jubel-lok"...

Den fejkade bilden återfinns på sid 139 i skriften - som sagt med helt felaktiga skorstensnummer...

Vad i hela friden höll N&H på med egentligen...???

Hade tillv.skyltarna blivit omkastade, så att GDJ-loket först fått nr 1000, eller vad...?

Hmmm...Det finns nog en del mer eller mindre sanna historier här. Yngve Holmgren skriver i Östgötaånglok att enligt NVHJ-traditionen var det WÅBJ 25 som skulle ha blivit nr 1000, men ett smalspårslok ansågs vara för obetydligt och det fick i stället nr 997.

M.v.h.
Ola

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av Lennart Petersen, Friday, February 28, 2014, 00:30 (3923 dagar sedan) @ Ola Almquist

Aha - var det SÅÅ man gjorde.

Märkligt, alltihop...

Tittar man på sidan 217 i "Det tusende Lokomotivet" är det lok GDJ 58 (tvno 996) som utgör vinjettbilden, prydligt smyckat och alldeles klart avsett att kunna passera som "jubel-lok"...

Den fejkade bilden återfinns på sid 139 i skriften - som sagt med helt felaktiga skorstensnummer...

Vad i hela friden höll N&H på med egentligen...???

Hade tillv.skyltarna blivit omkastade, så att GDJ-loket först fått nr 1000, eller vad...?


Hmmm...Det finns nog en del mer eller mindre sanna historier här. Yngve Holmgren skriver i Östgötaånglok att enligt NVHJ-traditionen var det WÅBJ 25 som skulle ha blivit nr 1000, men ett smalspårslok ansågs vara för obetydligt och det fick i stället nr 997.

M.v.h.
Ola

Med produktionstakten hos Nohab gick det nog att se till att "lämpligt" lok blev det 1000:e och omvänt för den konspiratoriske att man blivit förfördelad i nummergivningen...

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av Kent Lillfors, Friday, February 28, 2014, 02:20 (3922 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Med produktionstakten hos Nohab gick det nog att se till att "lämpligt" lok blev det 1000:e och omvänt för den konspiratoriske att man blivit förfördelad i nummergivningen...

Den här beskrivningen känner jag igen ;)

T.ex vem är X:te besökaren på Y-tillställningen/arenan/nöjesfältet etc ;)
Går att räkna upp fler aktiviteter.... rätt kul egentligen :)

Kent som vanligt :)

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av Kurt G Möller, Friday, February 28, 2014, 13:08 (3922 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Tack, alla. Vinjettbilden i jubelboken, med det fint dekorerade loket, tyder ju på att det var en hel del gnöl och annat i denna affär - t ex kan bråket ha uppstått om någon av direktörerna fick se ett korrektur där vinjettbilden redan fanns med... Och vederbörande hade lovat SJ att det skulle vara ett B-lok. Och sen, till råga på eländet, glömde tryckaren att byta ut bilden på sid 217.

Men att bara retuschera ett Motala-foto var väl ändå i fräckaste laget. Undras hur många som upptäckte detta...

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av MaxJüdel, Friday, February 28, 2014, 14:46 (3922 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Detta är mycket konstigt och förvirrande. F.d. GDJ-kännaren Olle Andersson i Falun lade ner mycket tid och funderande över detta men någon "sanning" kom aldrig fram. Det kanske var genant för Nohab med ett simpelt godstågslok som lok 1000 och dessutom levererat till en bana som köpte lok på annat håll än hos Nohab (t.ex. V&M i Falun).

Bilden på GDJ N3 58 (sedemera SJ G9 1842) är ganska graverande - varför annars smycka ett helt vanligt godstågslok (som dessutom endast byggdes i två exemplar) på detta fantastiska sätt?

Hur N&H omvandlade B 1083 till sitt 1000e lok B 1140

av Kurt G Möller, Friday, February 28, 2014, 22:00 (3922 dagar sedan) @ MaxJüdel

Tack, Max - visa gärna bilden ur 1000:e Loket här, om du kan... Boken är 102 år gammal nu...!!!

Fundering: Vem var ex.vis maskindirektör på SJ Maskinbyrå då...? Tänkbar uppslagsände i/ur dennes minnen e.d. ...?