Bilder på BLJ 5 Thor sökes (Järnväg allmänt)

av danielb987, Sunday, March 02, 2014, 06:33 (3857 dagar sedan)

Hej,

Är det någon som har bilder på BLJ 5 Thor att visa? Både nytagna och historiska är av intresse. Även bilder på systerloken DONJ 9 - 11 är av intresse.

I boken DONJ av Jan-Olov Svensson som beskriver den rullande materielen står det att DONJ beställde tre lok av typen, men överlät ett av kontrakten på SRJ. Är det loket som blev BLJ 5 och hur kom det sig i så fall att BLJ köpte det istället för SRJ?

Med vänlig hälsning
Daniel

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Granis, Sunday, March 02, 2014, 08:43 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Bilder på THOR finns det gott om på nätet. Här nedan en historisk sådan, från när loket gick i ordinarie trafik på BLJ, från Stig Lundins hemsida.

THORs (och nämnda DONJ-loks) syster på SRJ var SRJ 18. Det loket skilde sig från de andra genom att det hade en treaxlig tender, och blev även ombyggd till överhettare. Det lok [b]DONJ[/b] överlät kontraktet på (BLJ var alltså inte inblandade i denna affär) till SRJ var tillvnr 55; "nya" DONJ 10 fick då tillvnr 70 och levererades året efter DONJ 9, 11 och SRJ 18; 1907. BLJ 5 har tillvnr 107 och levererades 1909. Källor "DONJ´s rullande material" (J O Svensson) och "Ånglok tillverkade i Sverige" (SJK 2, E Sundström).

Bilder på SRJ 18 finns bl a på "Samlingsportalen"; t ex KBDA00329, men jag har inte lyckats fatta hur man länkar till bilder på denna... :-|

/ L G

[img]http://www.stiglundin.se/jarnvag/18116931/blj/fordon/Blj5thor.jpg[/img]

Bild på SRJ 18

av Anders Sandgren, Sunday, March 02, 2014, 09:29 (3857 dagar sedan) @ Granis

Den här bilden alltså
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDA00329&Imgnr=1[/img]

Bildnummer: Jvm.KBDA00329: Beskrivning
Fotograf: Stig Eldö Motivkategori: Fordon
Fototid: 1958-08-25 -- Ämnesord: Ånglok
Land: Ämnesord: Lokstall
Län: Stockholms Ämnesord: Bangård
Kommun: Norrtälje Ämnesord:
Ort/Driftplats Rimbo Ämnesord:
Bandel: 319 Registrerad:
Bolag: 784 Kompletterad: 2013-06-01

Fick visst nya cylindrar med kolvslid också.

Bild på SRJ 18

av danielb987, Sunday, March 02, 2014, 10:06 (3857 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Tyvärr har jag inte Facebook och bilderna går inte att se om man inte är inloggad. Men tack för tipset.

Med vänlig hälsning
Daniel

Bild på SRJ 18

av Pelle i Västerås, Sunday, March 02, 2014, 10:09 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Det är en öppen grupp så det borde gå att se.
Har tyvärr inte begripit mig på hur man får en bild att hamna här...

Bild på SRJ 18

av danielb987, Sunday, March 02, 2014, 10:14 (3857 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Det är en öppen grupp så det borde gå att se.
Har tyvärr inte begripit mig på hur man får en bild att hamna här...

Det finns olika nivåer på Facebook. Vissa grupper är öppet för alla, även om man inte är inloggad. Vissa grupper är öppna för alla medlemmar på Facebook och vissa grupper kräver att man är medlem i gruppen.

När jag klickade på länken i ditt meddelande så kom jag till en sida där man förväntas logga in och eftersom jag inte har ett Facebook-konto så kom jag inte vidare. Men jag har skickat ett mail till ULJ nu och påtalat problemet.

Med vänlig hälsning
Daniel

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Niels Munch, Sunday, March 02, 2014, 11:15 (3857 dagar sedan) @ danielb987

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF00976&Imgnr=1[/img]
[size=small][b]www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KDAF00976: Bildtext: Sista tåget på Byvalla - Långshyttan Järnväg, lok BLJ 5 "THOR". Ort/Driftplats Byvalla. Fototid: 1964-07-31. Fotograf: Martin Englund Horndal.[/b][/size]

Anmärkning:
Text på omslag: "BLJ sista tåget 1964", "foto : Martin Englund", "gåva till Jvm - 1964", "Kommentar: Det mesta tycks vara BLJ sista tåget 1964, men det skall också vara Näs - Horndals J. sista också. Jag har bara funnit ett neg som visar detta, kan vara mer. Allt har stoppats ner under BLJ - historik , neg samtliga 9x12 , 33st, neg."
Text på baksida: "BLJ, sista tåget 1964 31/7", "Foto Martin Englund.", "Historik"
Tillhörande dokument finnes.


[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBIA05170&Imgnr=1[/img]
[size=small][b]www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBIA05170: Bildtext: BLJ lok 5 "Thor". Fototid: 1949. Ort/Driftplats: Långshyttan. [/b][/size]


V.h.
Niels

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av ztenlund, Sunday, March 02, 2014, 13:51 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Från stationshusets invidningsdag å Uppsala Ö 2012:

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1638.jpg[/img]

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1641.jpg[/img]

Drycken ifråga var eventuellt inte orginaltillbehör. :-P

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1640.jpg[/img]

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1647.jpg[/img]

(Och det där med att ULJ:s Facebooksida inte går att komma åt utan att vara inloggad har jag också märkt, då jag inte heller har något konto.)

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av danielb987, Sunday, March 02, 2014, 19:27 (3857 dagar sedan) @ ztenlund

Stort tack till alla som svarat.

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1638.jpg[/img]

Jag har läst någonstans att svenska lok vanligtvis har en dom som innehåller både sanddom och ångdom, men på Thor är det två separata. Stämmer det, och vad är i så fall fördelen med att göra på ena eller andra sättet?

Är det en luftpump för att få tryckluft till bromssystemet som sitter fram på lokets högra sida?

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1641.jpg[/img]

På pannan, precis framför "eldstadsskåpet" (eller vad det kallas), ser det ut som att det sitter någon ventil eller liknande, infällt i pannan. Vad är det? Och vad är "tanklocket" till för ovanpå "eldstadsskåpet".

Med vänlig hälsning
Daniel

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Granis, Sunday, March 02, 2014, 19:57 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Är det en luftpump för att få tryckluft till bromssystemet som sitter fram på lokets högra sida?

Ja. En dubbelverkande sådan som SRJmf anskaffade från TGOJ inför THORs första revision 1974-77. Loket hade ju ingen sådan då BLJ körde med handbromsade tåg ända fram till nedläggningen 1964. Notera att SRJ 18 hade sin pump placerad på fyrboxens utsida, alltså precis framför hytten, och att det var en pump av samma typ som THOR fick på ULJ.

/ L G

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Olof W, Sunday, March 02, 2014, 19:58 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Stort tack till alla som svarat.

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1638.jpg[/img]


Jag har läst någonstans att svenska lok vanligtvis har en dom som innehåller både sanddom och ångdom, men på Thor är det två separata. Stämmer det, och vad är i så fall fördelen med att göra på ena eller andra sättet?

Kombinerad dom blev ett stildrag, eventuellt kan man kalla det mode, för senare svenska ånglok. Thor ser äldre ut, han har även ledskenegnistsläckare (den runda ringen vid skorstenens bas) vilket inte modernare lok hade (med undantag av vissa järnvägar, till exempel Halmstad Nässjö, som använde ledskenegnistsläckare länge)

Egentligen är det två domer som sitter under en gemensam, isolerad, kåpa. Fördelen skall vara minskad risk för att fuktig sand fryser och sätter igen sandrören. Detta genom att värme läcker från ångdomen till sanddomen. Fördelen med två separata domer torde vara att man kan placera dem fritt där de passar bäst för respektive funktion. Personligen tror jag det mest är en modegrej.

Vad som var vanligast kan diskuteras. Bland de lok som överlevde fram till 50-60 talet kan man nog säga att det var vanligast med gemensam dom men om man räknare med alla ånglok sedan 1850-talet så undrar jag om inte antalet lok med separata domer överväger.


Är det en luftpump för att få tryckluft till bromssystemet som sitter fram på lokets högra sida?

Ja

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Kurt G Möller, Sunday, March 02, 2014, 20:00 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Nej, Danne, nu får du ta och lära dej vad saker och ting på ett ånglok HETER! Det här duger inte... Saknar du en ångloklära så mejla mej!

Luftpumpen t h på bilderna levererar luft till bromssystemet (endast detta, på det hör loket; ej original, eftersom BLJ saknade tryckluftbroms; vi på ULJ tiggde denna pump av en vänlig verkmästare på TGOJ i Eskilstuna - samma pumptyp som alla mindre SRJ-lok hade).

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Tomber, Sunday, March 02, 2014, 20:01 (3857 dagar sedan) @ danielb987

Det man ser är säkerhetsventilstället å de andra e en spolplugg H TB.

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Anders Ljung, Sunday, March 02, 2014, 20:39 (3857 dagar sedan) @ danielb987

På pannan, precis framför "eldstadsskåpet" (eller vad det kallas), ser det ut som att det sitter någon ventil eller liknande, infällt i pannan. Vad är det? Och vad är "tanklocket" till för ovanpå "eldstadsskåpet".

Med vänlig hälsning
Daniel

Tvättplugg, ta bort dem för att kunna spola rent på vattensidan av pannan. Det finns totalt elva-tolv stycken. Ovanpå framför fyrboxen sitter en annan tvättplugg. Säkerhetsventilen skyms av hytten. Det som sitter på domen är regulatorns smörjnippel.

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av John T, Sunday, March 02, 2014, 23:27 (3857 dagar sedan) @ Anders Ljung

...Det som sitter på domen är regulatorns smörjnippel.

Med risk för att nu bli utsatt för en viss benämning på det tyska språket, men i min värld kallas den nämnda anordningen [i]smörjkopp[/i].

Förvisso kan det kanske hävdas att smörjnippel bara är en modernare synonym till smörjkopp, men annorstädes i tråden uppkom starka önskemål om rätt terminologi när vi diskuterar ånglok.

(För min del använder jag normalt termen "smörjnippel" då det är fett som ska tillföras - även om måhända inte alla håller med mig om just den definitionen...)

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Stefan Skoglund, Monday, March 03, 2014, 12:59 (3856 dagar sedan) @ Olof W

Stort tack till alla som svarat.

[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1638.jpg[/img]


Jag har läst någonstans att svenska lok vanligtvis har en dom som innehåller både sanddom och ångdom, men på Thor är det två separata. Stämmer det, och vad är i så fall fördelen med att göra på ena eller andra sättet?

Kombinerad dom blev ett stildrag, eventuellt kan man kalla det mode, för senare svenska ånglok. Thor ser äldre ut, han har även ledskenegnistsläckare (den runda ringen vid skorstenens bas) vilket inte modernare lok hade (med undantag av vissa järnvägar, till exempel Halmstad Nässjö, som använde ledskenegnistsläckare länge)

[list]
[*]Lok som hörde till SJ (och troligtvis BJ och närstående bolag) var i mycket stor grad anpassade för ett utbytessystem och då främst beträffande pannorna. Gjordes större modifikationer på en panna så lär de nog ha kunnat samlokalisera sandbehållaren med ångdomen.
[*]Andra innehavare hade inte lika många lok och fördelarna med en likriktning kunde då inte lika lätt nås.
[/list]

Ledskenegnistsläckaren:
har Thor en gnistbur inne i sotskåpet ?
Ledskenegnistsläckaren är mer komplicerad än många varianter av gnistbur och ersattes därför med olika typer av gnistbur.


Egentligen är det två domer som sitter under en gemensam, isolerad, kåpa. Fördelen skall vara minskad risk för att fuktig sand fryser och sätter igen sandrören. Detta genom att värme läcker från ångdomen till sanddomen. Fördelen med två separata domer torde vara att man kan placera dem fritt där de passar bäst för respektive funktion. Personligen tror jag det mest är en modegrej.

Vad som var vanligast kan diskuteras. Bland de lok som överlevde fram till 50-60 talet kan man nog säga att det var vanligast med gemensam dom men om man räknare med alla ånglok sedan 1850-talet så undrar jag om inte antalet lok med separata domer överväger.

Av SJ:s lite större maskiner så hade de vid det laget gått igenom storrevisioner och pannbyten i Örebro ett antal gånger.

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Anders Ljung, Monday, March 03, 2014, 13:25 (3856 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Ledskenegnistsläckaren:
har Thor en gnistbur inne i sotskåpet ?
Ledskenegnistsläckaren är mer komplicerad än många varianter av gnistbur och ersattes därför med olika typer av gnistbur.

Nej, Thor har ingen bur. Den gnistsläckare som sitter på nu byggdes sex-sju år sen och är synnerligen effektiv.

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Kurt G Möller, Monday, March 03, 2014, 17:19 (3856 dagar sedan) @ Anders Ljung

Svaret är måhända tvetydligt, därför detta pepåk:

- THOR har alltid haft ledskenegnistsläckare - som sucessivt förnyats på ULJ i takt med rostens och svavlets härjningar...

Bilder på BLJ 5 Thor sökes

av Stefan Skoglund, Tuesday, March 04, 2014, 19:01 (3855 dagar sedan) @ Anders Ljung

Ledskenegnistsläckaren:
har Thor en gnistbur inne i sotskåpet ?
Ledskenegnistsläckaren är mer komplicerad än många varianter av gnistbur och ersattes därför med olika typer av gnistbur.

Nej, Thor har ingen bur. Den gnistsläckare som sitter på nu byggdes sex-sju år sen och är synnerligen effektiv.

Gjorde ni en ny (eller nästan ny) ledskenegnistsläckare då ?

Anledningen till att man gick ifrån konstruktion är väl ändå kostnaden ?