Stort tack till alla som svarat.
[img]http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1638.jpg[/img]
Jag har läst någonstans att svenska lok vanligtvis har en dom som innehåller både sanddom och ångdom, men på Thor är det två separata. Stämmer det, och vad är i så fall fördelen med att göra på ena eller andra sättet?
Kombinerad dom blev ett stildrag, eventuellt kan man kalla det mode, för senare svenska ånglok. Thor ser äldre ut, han har även ledskenegnistsläckare (den runda ringen vid skorstenens bas) vilket inte modernare lok hade (med undantag av vissa järnvägar, till exempel Halmstad Nässjö, som använde ledskenegnistsläckare länge)
Egentligen är det två domer som sitter under en gemensam, isolerad, kåpa. Fördelen skall vara minskad risk för att fuktig sand fryser och sätter igen sandrören. Detta genom att värme läcker från ångdomen till sanddomen. Fördelen med två separata domer torde vara att man kan placera dem fritt där de passar bäst för respektive funktion. Personligen tror jag det mest är en modegrej.
Vad som var vanligast kan diskuteras. Bland de lok som överlevde fram till 50-60 talet kan man nog säga att det var vanligast med gemensam dom men om man räknare med alla ånglok sedan 1850-talet så undrar jag om inte antalet lok med separata domer överväger.
Är det en luftpump för att få tryckluft till bromssystemet som sitter fram på lokets högra sida?
Ja