Järnvägsbatterierna i Norge (Järnväg allmänt)

av Hans B Keller, Monday, March 10, 2014, 03:39 (3956 dagar sedan) @ Kjetil Næss

Jeg har nå funnet frem en liste over noen av de Tyske vognene som sto igjen i Østfold når krigen var slutt. Jeg har dessverre ikke nummer på de fire 24cm kanonene på Nærbø foran meg, men materiellet fra de to store 28cm kanonene på Knatterød utenfor Sarpsborg følger under. Det sto tysk materiell på flere steder langs østre linje etter fredsdagene i mai 1945, og her er listen på noen av de:

På Knatterød sidespor 28cm "Schwere Bruno":
919441 - Spesialvogn - Berlin
919431 - Spesialvogn - Berlin
919059 - Spesialvogn - Berlin
40519 - Gltrhs - Dresden
15980 - NSB L3

På Gautestad stasjon:
137124 - Dieselmotorvogn - Stuttgart
137134 - Dieselmotorvogn - Stettin
919060 - Spesialvogn - Berlin
96589 - Transportførervogn - Stettin
26072 - R-vogn - Stuttgart
8601 - NSB N-vogn
41005 - NSB G4
40201 - Gltrhs - Dresden
81863 - Gltr - Dresden

På Rakkestad stasjon:
96648 - C3itr - Stettin
96671 - C3itr - Stettin
96328 - C3itr - Kassel
96378 - C3itr - Kassel
35769 - G-vogn - Karlsruhe

=============
Det ovannämnda järnvägsartilleriet hade beteckningen HAB (Heeres-Artilleri-Batteri) 689. Det bestod av två pjäser med reserveldrör som ursprungligen tillverkats för slagkryssare av Moltke-klass. Eldrören försågs med järnvägslavetter av Krupp 1938. Lavetterna hade två femaxliga boggier, och pjäserna sidriktades genom att ställas på speciella vändskivor av typen Vögele.
Pjäserna vägde totalt 118 ton och hade kaliber 28,3 cm. Skottvidden var ca 37 km med högsta laddning och en projektilvikt på 284 kg. Eldhastigheten var 10 skott per timme. Pjäserna hade nummer 919 060 och 919 064. De var registrerade som privatvagnar vid DR med hemstation Berlin-Wustermark Vbf.

Transport skedde normalt i tre tågsätt varav två var lika och innehöll pjäsvagn, luftvärnsvagn, ammunitions-, personal- och utrustningsvagnar (med bla fordon). Det tredje tågsättet medförde de två vändskivorna isärtagna i delar samt ytterligare ammunitionsvagnar etc.

Batteriets gruppering var:
40/05-41/03 Frankrike, kanalkusten
41/03-04 Transport genom Sverige till Narvik
41/04-42/08 Narvik (km 3,7)
42/08-42/12 Trondheim/Nypan (km 537,1)
42/12-44/12 Öyslebö/Marnardal (km 396,5/402,0 väster om Kristiansand)
44/12-45/05 Knatteröd (km 68,0 norr om Sarpsborg).

Batteriet tillhörde hela tiden armén, till skillnad från det andra järnvägsbatteriet som kom till Norge. Det var MAB (Marine-Artilleri-Batteri) 6/511. Detta ersatte HAB 689 i Narvik i augusti 1942. I december 1944 återfinns det i ovannämnda Öyslebö som MAB 6/503. Det slutar kriget i Kvia/Naerbö (km 559,8/561,2) strax söder om Stavanger. En batteriplats skall ha förberetts i Vaulen i Stavanger. Batteriet uppträdde normalt uppdelat på två platser med två pjäser vardera.

Batteriet utgjordes av fyra franska krigsbytespjäser. De betecknades "24 cm M 93/96 (f) beute". Lavetten vilade på två sexaxliga boggier med axlarna invändigt lagrade.

Foto finns på ett tåg med två pjäser draget av ett krigslok DR BR 52 (NSB type 63) med angiven plats "Bö" i Norge.

Knatteröd finns beskrivet med foton på pjäsen 919 060 på vändskiva i en bok som behandlar Milorg distrikt 11. Där finns också foto på personalvagnarna i Rakkestad. Pjäsen på fotot vid nedskrotningen lär skall vara 919 064./HK


Hela tråden: