Nyköpingsbanans anslutning i Järna (Bana)

av Micke D, Tuesday, September 30, 2008, 08:03 (5999 dagar sedan)

Hej!
Suttit och tittat på gamla kartor och letat info kring hur Nyköpingsbanan ansluter till Järna station.
Idag sjunker västra stambanan ned och går under Nyköpingsbanans ena anslutningsdel.
Kommit fram till att någon gång på 80/90 talet byggdes anslutningen om med en planskilld del (För Nyköpingsbanans norrgående trafik)
Hur såg det ut på den platsen innan denna ombyggnad gjordes? Gick stambanan på en högra nivå då?
Hittade precis brevid dagens spår en urskärning i berget med staket på båda sidorna och känslan man fick var att här kanske stambanan har gått en gång?

Är det någon som har koll på om detta är så som det en gång har sett ut?

Hälsningar
Micke

Nyköpingsbanans anslutning i Järna

av Baloo, Tuesday, September 30, 2008, 10:02 (5999 dagar sedan) @ Micke D

Lite fritt ur huvudet, Järnvägsdata och vad man kan se på historiska kartor:

Söder om Järna har Stambanan alltid gjort en S-kurva på den plats där Nyköpingsbanan anslöts 1915. S-kurvan var relativt skarp ursprungligen men enligt en karta från 1951 ([link=http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-10H0j53]Historiska kartor 10 H Strängnäs 0 j Mora[/link]) verkar en linjerätning skett ganska nyligen och det är väl sannolikt tal om dubbelspårsbygget Järna-Mölnbo 1946. Då Grödingebanan byggdes på tidigt 1990-tal utökades/ändrades ju också spårsystemet i Järna, bl a med Sveriges första 130-växel, och i samband med detta lades (så vitt jag vet, saknar modernare Jvg-data än 1993 års utgåva...) Stambanan om igen, nu till en berggrav sydost om den rätade dubbelspårssträckan från 1946. Den ursprungliga, snirkligaste sträckningen av Stambanan fick därmed en granne något söder om sig i form av spåret för norrgående trafik från Nyköpingsbanan.

För den som åker där i dagsläget syns inte speciellt mycket från Stambanan. Tittar man åt vänster när man kommer farandes från Mölnbo mot Järna så ser man det gamla dubbelspårets sträckning försvinna in i en skärning strax innan man åker under Nyköpingsbanans norrgående spår men det är ungefär allt.

PS. Ta inte mina uppgifter som lag då de mer är min analys av synintryck, kartor och lösa uppgifter ur Järnvägsdata snarare än rena fakta. Den som kan bekräfta eller dementera är högst välkommen då jag är minst lika intresserad av svaret! :-) DS.

av Micke D, Tuesday, September 30, 2008, 10:29 (5999 dagar sedan) @ Baloo

Tack för intressant info! Då var jag inne på "rätt spår" med mina iaktagelser.
/ Micke

av Staffan Granath, Tuesday, September 30, 2008, 11:03 (5999 dagar sedan) @ Baloo

Lite fritt ur huvudet, Järnvägsdata och vad man kan se på historiska kartor:

Söder om Järna har Stambanan alltid gjort en S-kurva på den plats där Nyköpingsbanan anslöts 1915. S-kurvan var relativt skarp ursprungligen men enligt en karta från 1951 ([link=http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-10H0j53]Historiska kartor 10 H Strängnäs 0 j Mora[/link]) verkar en linjerätning skett ganska nyligen och det är väl sannolikt tal om dubbelspårsbygget Järna-Mölnbo 1946. Då Grödingebanan byggdes på tidigt 1990-tal utökades/ändrades ju också spårsystemet i Järna, bl a med Sveriges första 130-växel, och i samband med detta lades (så vitt jag vet, saknar modernare Jvg-data än 1993 års utgåva...) Stambanan om igen, nu till en berggrav sydost om den rätade dubbelspårssträckan från 1946. Den ursprungliga, snirkligaste sträckningen av Stambanan fick därmed en granne något söder om sig i form av spåret för norrgående trafik från Nyköpingsbanan.

För den som åker där i dagsläget syns inte speciellt mycket från Stambanan. Tittar man åt vänster när man kommer farandes från Mölnbo mot Järna så ser man det gamla dubbelspårets sträckning försvinna in i en skärning strax innan man åker under Nyköpingsbanans norrgående spår men det är ungefär allt.

PS. Ta inte mina uppgifter som lag då de mer är min analys av synintryck, kartor och lösa uppgifter ur Järnvägsdata snarare än rena fakta. Den som kan bekräfta eller dementera är högst välkommen då jag är minst lika intresserad av svaret! :-) DS.

jag arbetade med en el-linjeflyttning p.g.a ombyggnaden 1986 förberedande syfte och kan bara bekräfta senariot :-)

i övrigt så kan man på eniro se att det går en väg öster om järnvägen i en mjuk s-kurva, och det sades att det var den ursprungliga sträckningen innan dubbelspåret byggdes på fyrtio-talet.
vad jag minns verkade det rimligt då vägen var väldigt plan.
dubbelspårets sträckning däremot verkar för utom bergskärningen till största delen försvunnit vad jag kan se men detaljerna på marken kan kanske fortfarande anas :-|

hälsar staffan uti horndal