Lite fritt ur huvudet, Järnvägsdata och vad man kan se på historiska kartor:
Söder om Järna har Stambanan alltid gjort en S-kurva på den plats där Nyköpingsbanan anslöts 1915. S-kurvan var relativt skarp ursprungligen men enligt en karta från 1951 ([link=http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&documentAccessCode=RAK_%3ARAK_J133-10H0j53]Historiska kartor 10 H Strängnäs 0 j Mora[/link]) verkar en linjerätning skett ganska nyligen och det är väl sannolikt tal om dubbelspårsbygget Järna-Mölnbo 1946. Då Grödingebanan byggdes på tidigt 1990-tal utökades/ändrades ju också spårsystemet i Järna, bl a med Sveriges första 130-växel, och i samband med detta lades (så vitt jag vet, saknar modernare Jvg-data än 1993 års utgåva...) Stambanan om igen, nu till en berggrav sydost om den rätade dubbelspårssträckan från 1946. Den ursprungliga, snirkligaste sträckningen av Stambanan fick därmed en granne något söder om sig i form av spåret för norrgående trafik från Nyköpingsbanan.
För den som åker där i dagsläget syns inte speciellt mycket från Stambanan. Tittar man åt vänster när man kommer farandes från Mölnbo mot Järna så ser man det gamla dubbelspårets sträckning försvinna in i en skärning strax innan man åker under Nyköpingsbanans norrgående spår men det är ungefär allt.
PS. Ta inte mina uppgifter som lag då de mer är min analys av synintryck, kartor och lösa uppgifter ur Järnvägsdata snarare än rena fakta. Den som kan bekräfta eller dementera är högst välkommen då jag är minst lika intresserad av svaret! :-) DS.