Bräcke (Byggnad)

av -ch-, Tuesday, September 30, 2008, 21:57 (5917 dagar sedan)

Lokstallet i Bräcke tycks gå rivningsdöden till mötes. Miljön visar ett långt framskridet förfall.
Ångrar att jag inte hade PS-nyckeln med så jag hade kunde göra en "urban explorer".

[img]http://lillsjon.net/~a120a/bracke/bracke3.jpg[/img]

[img]http://lillsjon.net/~a120a/bracke/bracke4.jpg[/img]

[img]http://lillsjon.net/~a120a/bracke/bracke1.jpg[/img]

[img]http://lillsjon.net/~a120a/bracke/bracke2.jpg[/img]

[img]http://lillsjon.net/~a120a/bracke/bracke5.jpg[/img]

Bräcke

av Victor S, Tuesday, September 30, 2008, 22:04 (5917 dagar sedan) @ -ch-

Lokstallet i Bräcke tycks gå rivningsdöden till mötes. Miljön visar ett långt framskridet förfall.

[img]http://lillsjon.net/~a120a/bracke/bracke5.jpg[/img]

Synd att man bara kan lämna ett sådant fin lokstall helt utan uppsyn. Varför överlämnade man den inte till någon förening som kanske kunde starta en ny museijärnvägsförening?

Riktigt synd att man nu ska riva henne. Lokstallet är alldeles för fin för att riva.

Victor S

G7 Bräcke

av Stefan Olsson, Tuesday, September 30, 2008, 22:39 (5917 dagar sedan) @ -ch-

Ett tidigt järnvägsminne är när jag troligen 1970 eller 1971 besökte stallet tillsammans med en släkting som var gammal SJ:are. Vi kunde då beskåda en av de kvarvarande G7:orna på plats. Tror att det var 803, men det kan säkert någon kännare bekräfta. Något foto blev det dessvärre inte då, men väl senare då jag såg maskinen i Hybo strax före dess hädanfärd.

Synd på ett så rart tak. Det är många som har skäl att vara avundsjuka på det...
/Stefan

G7 i Bräcke och Hälsingland

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Tuesday, September 30, 2008, 23:17 (5917 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Ett tidigt järnvägsminne är när jag troligen 1970 eller 1971 besökte stallet tillsammans med en släkting som var gammal SJ:are. Vi kunde då beskåda en av de kvarvarande G7:orna på plats. Tror att det var 803, men det kan säkert någon kännare bekräfta. Något foto blev det dessvärre inte då, men väl senare då jag såg maskinen i Hybo strax före dess hädanfärd.
...
/Stefan

Många fotoapparater var det i farten på de platser där man under tidigt 1970-tal kunde beundra de mörka, tysta och kalla bjässarna som väntade på ...
[url=http://nitton.fotopic.net][u][b]Nitton[/b][/u][/url], behängd med slipade glasbitar i JCII-testade infattningar gjorde naturligtvis besök både i Bräcke och Hybo men också i Mellansjö. Och se ...! Bland [url=http://nitton.fotopic.net/c654294.html][u][b]bjässarna[/b][/u][/url] fanns både G7 763, 764 och 803

G7 i Bräcke och Hälsingland

av Ante Svensson, Wednesday, October 01, 2008, 11:45 (5916 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Jag måste säga att jag tycker att just G7:orna var häftiga med sina höga tendrar och uppenbart ombyggda uppsyn. Man ska bekant inte gråta över spilld mjölk men fler bevarade G-typer hade inte varit fel.

Ante

G7 i Bräcke och Hälsingland

av Anders Sandgren, Wednesday, October 01, 2008, 22:54 (5916 dagar sedan) @ Ante Svensson

Håller med att det hade varit trevligt om fler godsdragare sparats. Flera fanns kvar ganska länge, t.ex G7. B-lok är det rätt gott om.
G..G6-varianterna verkar ha rustats upp runt 1970 men skrotades ca fem år senare.
Lyckligtvis finns en del godsdragare kvar (E-loken var ju förvisso godsdragare också, men dem äre det ingen direkt brist på), bla TGOJ & GDJ-lok. För Mc/G7 kan man glädjas åt att Ma 779 finns kvar. En B-panna ett par B-cylindrar (skippa uppborrningen, den syns inte...) på 779 så är det fixat, men synd på Ma-loket, förståss.
Som gammal Nässjöbo hade det ju varit trevligt med E5, E7, E8, E9 (turbingnistsläckare & lådtender på en E10 kanske?), G7, N4, N5...
Ävensom några K-lok (synd att Kf/K2 försvann, det fanns två kvar på sent 60-tal).
L16 1644 finns kvar som en av representanterna för godstågsmogulerna. B2/B3 försvann däremot.
Men det vore trevligt om fler av de överlevande godsdragarna vore körbara, flera av dem, står bara som monument över en svunnen godstågsepok. Men evenemangsverksamheten kräver snabba och relativt starka lok, vem vill åka i ett persontåg draget av ett G-lok i 40km/h? Men visst vore det häftigt med en trave malmvagnar dragna av Ma 779 till ljudet av Ma-lokets tvåcylindriga compoundmaskineri. Varför inte kopplat med R-loket?
779 har inte varit under ånga sedan 1926 tror jag, men hur mår R-loket? Det var väl nästan körbart när det kom till Gävle?

Bräcke

av skogshans, Tuesday, September 30, 2008, 23:06 (5917 dagar sedan) @ -ch-

På sätt och vis synd att så vackra byggnader försvinner. Kanonvackra bilder till tröst.