Håller med att det hade varit trevligt om fler godsdragare sparats. Flera fanns kvar ganska länge, t.ex G7. B-lok är det rätt gott om.
G..G6-varianterna verkar ha rustats upp runt 1970 men skrotades ca fem år senare.
Lyckligtvis finns en del godsdragare kvar (E-loken var ju förvisso godsdragare också, men dem äre det ingen direkt brist på), bla TGOJ & GDJ-lok. För Mc/G7 kan man glädjas åt att Ma 779 finns kvar. En B-panna ett par B-cylindrar (skippa uppborrningen, den syns inte...) på 779 så är det fixat, men synd på Ma-loket, förståss.
Som gammal Nässjöbo hade det ju varit trevligt med E5, E7, E8, E9 (turbingnistsläckare & lådtender på en E10 kanske?), G7, N4, N5...
Ävensom några K-lok (synd att Kf/K2 försvann, det fanns två kvar på sent 60-tal).
L16 1644 finns kvar som en av representanterna för godstågsmogulerna. B2/B3 försvann däremot.
Men det vore trevligt om fler av de överlevande godsdragarna vore körbara, flera av dem, står bara som monument över en svunnen godstågsepok. Men evenemangsverksamheten kräver snabba och relativt starka lok, vem vill åka i ett persontåg draget av ett G-lok i 40km/h? Men visst vore det häftigt med en trave malmvagnar dragna av Ma 779 till ljudet av Ma-lokets tvåcylindriga compoundmaskineri. Varför inte kopplat med R-loket?
779 har inte varit under ånga sedan 1926 tror jag, men hur mår R-loket? Det var väl nästan körbart när det kom till Gävle?