Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Friday, April 25, 2014, 18:54 (3898 dagar sedan)

Tänkte avsluta min fotovisning från Österrikeresan med att visa bilder även på några äldre ellok som fortfarande trafikerade ÖBB 1969. En del ganska säregna, med udda axelanordningar, inget av dem särskilt vacker, enligt mitt tycke, men "fulsnygga". Så håll till godo!

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_374_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_1029]ÖBB 1073.18[/link] 1'C1' från 1925. 1073 har samma axelföljd och är årsbarn våra svenska D-lok, men korgen är som synes helt annorlunda. 1073 verkar vara inspirerade av ånglok med hytt längst bak och dålig framåtsikt. De byggdes i 20 exemplar för snabba persontåg med en max hastighet på 70 km/h. Sista loket utrangerades 1975. Här har vi 1073.18 i Attnang-Puchheim med ett kort lokaltåg.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_384_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1570]ÖBB 1570.03[/link] (1A)'Bo(A1)' 1925. Endast fyra lok byggdes av denna typ, för trafiken på bl a Arlbergbahn i västra Österrike. Bilden tagen i Bregnez.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_385_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1670 ÖBB]ÖBB 1670.25[/link](1A)'Bo(A1)' 1929. När Westbahn elektrifierades behövdes kraftigare lok än 1570 för banorna väst om Salzburg, och som en vidareutveckling byggdes 29 lok som fick beteckningen 1670. Loket ovan finns idag bevarat som museilok. ÖBB sista 1670-lok slopades 1983. Även denna bild är från Bregnez.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_382_redigerad-1.jpg[/img]
Den österrikiska Krokodilen, [link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1189]ÖBB 1189.07[/link] (1'C)'(C1')' från 1927, är i princip samma lok som den Schweiziska Krokodilen Ce 6/8 II. Dessa var avsedda att dra godståg i stigningarna på Arlbergbahn. 16 lok av två klasser byggdes för Österrike. 1969 fanns denna Krokodil i Linz

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_381_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1180]ÖBB 1180.07[/link] är en femkopplad maskin, där de tre mittersta axlarna drivs direkt och de två yttre axlarna via koppelstängerna (hur vanligt var det?). Godstågslok för Arlbergbahn från 1927. Här med godståg i Bregnez.


[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_370_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1045]ÖBB 1045.07[/link] Bo'Bo' ett universallok från 1929 för Salzkammergut- och Mittenwaldbahn. Här väntar loket på nästa trafikinsats i Attnang-Puchheim.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_383_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1245]ÖBB 1245.622[/link] Bo'Bo' från 1938 är en modernare variant av 1045-loket. Här står loket i Bruck am dem Mur med ett lokaltåg.

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_380_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1161]ÖBB 1161.19[/link] D 1940. För växlingstjänst vid de större bangårdarna byggdes 21 st 1161-lok på 30-talet. Påminner lite om våra svenska Ub-lok, fast då med fyra axlar. Detta loket växlade på bangården i Bischofshofen.

Då detta är sista delen i min Österrikiska resa tänkte jag att de kunde passa med en liten översikt av de olika delarna:

[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=145709]Del 1 - Vellachtalbahn - Smalspår - ånga[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=145880]Del 2 - Erzbergbahn - Kuggstång - ånga - malmtåg[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=146180]Del 3 - Achenseebahn - ånga - kuggstång[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=146347]Del 4 - Zillertalbahn - samlspår - ånga[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=146546]Del 5 - Neubergbahn - ånga[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=146748]Del 6 - Steyrtalbahn - ånga - smalspår[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147007]Del 7 - Gmünd - Waldviertelbahn - smalspår - ånga - Vindobona[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147205]Del 8 - Schneebergbahn - kuggstång - ånga[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147473]Del 9 - Leobersdorferbahn - ånga[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147597]Del 10 - Graz - "Världens äldsta driftsånglok"[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=147766]Del 11 - Maribor / Jugoslavien - ånga[/link]

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Olle E, Friday, April 25, 2014, 19:30 (3898 dagar sedan) @ kjellgerik

Mycket trevlig serie!

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Lennart Petersen, Friday, April 25, 2014, 19:51 (3898 dagar sedan) @ kjellgerik

Jag har applåderat delinläggen tidigare och kan väl inte annat än avsluta med ett stort tack för en fascinerande serie.

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Kurt G Möller, Friday, April 25, 2014, 22:07 (3897 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Mckt trevigt, ja - men en fråga: Heter inte orten [b]Bregenz?[/b]

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av kjellgerik, Friday, April 25, 2014, 22:30 (3897 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Mckt trevigt, ja - men en fråga: Heter inte orten [b]Bregenz?[/b]

Jo, självklart Bregenz, skall det vara. Blev lite omkastade bokstäver där...

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Lennart Fransson, Friday, April 25, 2014, 22:54 (3897 dagar sedan) @ kjellgerik

Tänkte avsluta min fotovisning från Österrikeresan med att visa bilder även på några äldre ellok som fortfarande trafikerade ÖBB 1969.

Det var en tanke som var helt rätt!

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Krister P, Saturday, April 26, 2014, 00:26 (3897 dagar sedan) @ kjellgerik

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_380_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1161]ÖBB 1161.19[/link] D 1940. För växlingstjänst vid de större bangårdarna byggdes 21 st 1161-lok på 30-talet. Påminner lite om våra svenska Ub-lok, fast då med fyra axlar. Detta loket växlade på bangården i Bischofshofen.

Vad jag kan se så har detta lok samma axelföljd som Ub/Ud.
Först en drivande axel sedan blindaxeln och sedan två drivande axlar.

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Lennart Petersen, Saturday, April 26, 2014, 00:33 (3897 dagar sedan) @ Krister P

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_380_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1161]ÖBB 1161.19[/link] D 1940. För växlingstjänst vid de större bangårdarna byggdes 21 st 1161-lok på 30-talet. Påminner lite om våra svenska Ub-lok, fast då med fyra axlar. Detta loket växlade på bangården i Bischofshofen.

Vad jag kan se så har detta lok samma axelföljd som Ub/Ud.
Först en drivande axel sedan blindaxeln och sedan två drivande axlar.

Till vänster om blindhjulet är tre drivaxlar.
Och till höger en , alltså 4 drivaxlar och axelföljd D
Lite mer om loket:
http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_1070

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av Krister P, Saturday, April 26, 2014, 11:13 (3897 dagar sedan) @ Lennart Petersen

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/DP01-20_69_380_redigerad-1.jpg[/img]
[link=http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1161]ÖBB 1161.19[/link] D 1940. För växlingstjänst vid de större bangårdarna byggdes 21 st 1161-lok på 30-talet. Påminner lite om våra svenska Ub-lok, fast då med fyra axlar. Detta loket växlade på bangården i Bischofshofen.

Vad jag kan se så har detta lok samma axelföljd som Ub/Ud.
Först en drivande axel sedan blindaxeln och sedan två drivande axlar.


Till vänster om blindhjulet är tre drivaxlar.
Och till höger en , alltså 4 drivaxlar och axelföljd D
Lite mer om loket:
http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_1070

Ja jäklar i det!
Jag såg inte efter tillräckligt. Det var lite skumt just till vänster om blindaxeln. Förlåt.

Österrike 1969 Del 12 (Sista) ÖBB "altbau" ellok

av PeO, Saturday, April 26, 2014, 12:44 (3897 dagar sedan) @ kjellgerik

ÖBB 1045.07 Bo'Bo' ett universallok från 1929 för Salzkammergut- och Mittenwaldbahn. Här väntar loket på nästa trafikinsats i Attnang-Puchheim.

Mittenwaldbahn är banans tyska namn.På den delen skyltades stationen Klais som Tysklands högst belägna intercitystation. I Österrike kallas banan för Karwendelbahn. Banan rekommenderas för den som ska ta sig mellan München och Innsbruck. En sevärdhet nästan i klas med malmbanans västra del.
(Min kompis, som då ännu inte var så bra på tyska, beskrev den för sin fru som "kravallbanan", när hon skulle följa med runt Tyskland- Österrike med Intermodellbau-02 som huvudmål)