Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Thursday, May 15, 2014, 15:32 (3870 dagar sedan)

Som rubriken visar är det här en förteckning över alla bevarade normalspåriga elektriska museilok från SJ.
Det finns en stor risk att det finns oklarheter och felaktigheter här och var, och alla dessa är naturligtvis inte körklara, men så här har jag fått ihop det i alla fall:

Oa 1-2 MBv, Karlsvik (exakt vilka individer det egentligen är kan vi lämna därhän just nu; den saken har avhandlats mer än en gång)
Pa 27 Jvm, Gävle
Z 31 Jvm, Gävle
D 101 Jvm, Gävle
D 109 mfÖSJ, Kristianstad
Ub 163 Jvm, Gävle
D 188 Jvm, Gävle
Ub 255 NJ, Nässjö
Du2 302 SKÅJ, Stockholm/Sala
Du2 344 Jvm, Gävle
Du2 349 KMJ/Värmlandståg, Karlstad
Du2 367 MBv, Karlsvik
Du2 384 BJs, Göteborg
Öc 395 Jvm, Gävle
Du2 424 SKÅJ, Stockholm/Sala
Du2 432 Jvm, Gävle
Du2 444 MBv, Karlsvik
Öd 450 MBv, Karlsvik
Du 540 mfGDJ, Falun
Du2 581 SKÅJ, Stockholm/Sala
Mg 620 SKÅJ, Stockholm/Sala
F 621 Jvm, Gävle
Hg2 654 Jvm, Gävle/Bollnäs
F 696 SKÅJ, Stockholm/Sala
F 701 SKÅJ Stockholm/Sala
Bk 734 Jvm, Gävle
Hg2 752 BJs, Göteborg (märkt BJ Hg 226)
Hg2 755 FSVJ, Oxelösund
Hg 756 mf GDJ, Falun
Hg 769, BJs Göteborg (reservdelslok?)
Hg2 780 MBv, Karlsvik
Hg 785 GBBJ, Grängesberg (reservdelslok?)
Hg2 787 SKÅJ, Stockholm/Sala
Ma 788 GBBJ, Grängesberg (avställt/reservdelslok?)
Ma 789 GBBJ, Grängesberg (avställt/reservdelslok?)
Da 790 SKÅJ, Stockholm/Sala
Da 812 Jvm, Gävle/Bollnäs
Da 820 Jvm, Gävle
Ma 828 KVT, Kalmar
Ma 833 SBv, Katrineholm
Ra 846 Jvm, Gävle
Ra 847 BJs, Göteborg
Ud 854 Jvm, Gävle
Ud 868 MBv, Karlsvik
Da 888 mfGDJ, Falun
Da 896 BJs, Göteborg
Da 936 mfGDJ, Falun
Ma 962 SBv, Katrineholm
Ma 963 SBv, Katrineholm
Ma 965 SBv, Katrineholm
Ma 966, Jvm, Gävle
Dm3 976-977-978 MBv, Karlsvik
Ra 987 NJ, Nässjö
Ra 994 SKÅJ, Stockholm/Sala
Dm3 1246-1247-1248 Jvm, Gävle


Som komplettering finns följande lok med nummer under 1000 kvar hos (mer eller mindre) kommersiella operatörer:

Ma 825, 827 och 976 hos Netrail i Kristinehamn, 825 skrot
Uf 848, 849, 851 och Ud 872 avställda i Notviken
Ma 882 avställt (skrot) hos RailCare i Långsele
Da 887 och 903 tillhöriga NetRail, avställda i Falköping
Da 889, vem äger detta lok?
Da 941 tillhörigt NetRail, Kristinehamn?
Ra 988 tillhörigt vem?


68 lok inalles om man räknar ihop Oa och Dm3 till respektive ett lok, annars blir det 73 st.

De sistnämnda är alltså inte museilok, fast med t ex Da 941 är det ju en definitionsfråga. Men fast synpunkter gärna tas emot så kan vi kanske försöka undvika att det här bara utvecklas just till en definitions- och hitta-på-spetsfundigast-möjliga-avgränsnings-tävling?

Somliga SJ-normalspårsellok tillhöriga föreningar

av Carl-Erik Olsson, Thursday, May 15, 2014, 20:28 (3870 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Som rubriken visar är det här en förteckning över alla bevarade normalspåriga elektriska museilok från SJ.
Det finns en stor risk att det finns oklarheter och felaktigheter här och var, och alla dessa är naturligtvis inte körklara, men så här har jag fått ihop det i alla fall:

...
Ma 833 SBv, Katrineholm
...
Ma 962 SBv, Katrineholm
Ma 963 SBv, Katrineholm
Ma 965 SBv, Katrineholm

Utöver dessa SJ-Emmor så har ju Stambanans Wänner också anskaffat urspr TGOJ Ma 402. Men var finns dessa lok? De finns nämligen inte i Katrineholm, där man i och utanför lokstallet bara har B-loken 1366 och 1367 samt ett par vagnar uppställda. Informationen på hemsidan är uppenbarligen inte komplett, eftersom man ju hösten 2012 också anskaffade "vandrarhemståget" från Lund, vilket sedan ställdes upp på något industrispår i Norrköping, där det kunde skymtas från passerande tåg, men några Ma-lok syntes inte till då. Man har i alla fall fler fordon i Norrköping än i Katrineholm, och därför är det väl tveksamt om föreningen ska anges med hemvist i Katrineholm, då dess adress dessutom enligt allabolag.se är på Lidingö, men ej heller där lär ju några Ma-lok finnas? :-)
/funderade åter sporadiskt frågvise CEO

Somliga SJ-normalspårsellok tillhöriga föreningar

av Christer Fredriksson, Thursday, May 15, 2014, 20:30 (3870 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Står i Norrköping!

Somliga SJ-normalspårsellok tillhöriga föreningar

av Christer Fredriksson, Thursday, May 15, 2014, 20:34 (3870 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Vem har betalat Stambanans Vänners Ma-lok?
Vem äger dessa Ma-lok?
Är det privatpersoner eller föreningen?
Här finnes många frågor att ställa och få svar på om någon kan/vill svara!

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Kent Lillfors, Thursday, May 15, 2014, 21:06 (3870 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hej Mattias!

Har kollat de lok som du inte hittat hemvisst till

Ma 825, möjligen avställd, brand i axelbox Nässjö. Nyligen åter
efter storreparation. Krock med traktor
Ma 827, Netrail Nässjö
Ma 876, inte 976 som du angav ersätter 825
Ma 882, plockat i Långsele sannolikt skrot
Da 887, Netrail Nässjö
Da 903, Netrail Nässjö, avställt
Da 889, till MTAB 1996 avställt året därpå, sannolikt skrot,
Har frågat MTAB, inget svar
Da 941, Nymålat "brunlok" i Nässjö
Ra 988, Rapid 4, Såld 2011/12 av Sjvm till Svensk Tågteknik i Nässjö

Såg en lång tråd i grannforum, orkar inte överblicka ;)

Kenta för det mesta.... :)

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Martin Långström, Friday, May 16, 2014, 14:01 (3869 dagar sedan) @ Kent Lillfors

P> Hej Mattias!


Har kollat de lok som du inte hittat hemvisst till

Ma 825, möjligen avställd, brand i axelbox Nässjö. Nyligen åter
efter storreparation. Krock med traktor
Ma 827, Netrail Nässjö
Ma 876, inte 976 som du angav ersätter 825
Ma 882, plockat i Långsele sannolikt skrot
Da 887, Netrail Nässjö
Da 903, Netrail Nässjö, avställt
Da 889, till MTAB 1996 avställt året därpå, sannolikt skrot,
Har frågat MTAB, inget svar
Da 941, Nymålat "brunlok" i Nässjö
Ra 988, Rapid 4, Såld 2011/12 av Sjvm till Svensk Tågteknik i Nässjö

Såg en lång tråd i grannforum, orkar inte överblicka ;)

Kenta för det mesta.... :)

Da 889 finns fortfarande kvar hos MTAB. Åtminstone för några timmar sedan. :-P

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Kent Lillfors, Friday, May 16, 2014, 21:04 (3869 dagar sedan) @ Martin Långström


Da 889 finns fortfarande kvar hos MTAB. Åtminstone för några timmar sedan. :-P

Tackar och bockar!

Har ställt frågan för "några" år sedan...

Kenta lika :) ändå

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av ztenlund, Friday, May 16, 2014, 16:21 (3869 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Hej Mattias!

Har kollat de lok som du inte hittat hemvisst till

Ma 825, möjligen avställd, brand i axelbox Nässjö. Nyligen åter
efter storreparation. Krock med traktor
Ma 827, Netrail Nässjö
Ma 876, inte 976 som du angav ersätter 825
Ma 882, plockat i Långsele sannolikt skrot
Da 887, Netrail Nässjö
Da 903, Netrail Nässjö, avställt
Da 889, till MTAB 1996 avställt året därpå, sannolikt skrot,
Har frågat MTAB, inget svar
Da 941, Nymålat "brunlok" i Nässjö
Ra 988, Rapid 4, Såld 2011/12 av Sjvm till Svensk Tågteknik i Nässjö

Såg en lång tråd i grannforum, orkar inte överblicka ;)

Kenta för det mesta.... :)

Jag har tyckt att det låtit som att Ma 825 blir skrot(/reservdelar).

Ra 988 köptes väl ändå av Svensk Tågkraft. Svensk Tågteknik gick mig veterligen i konkurs för flera år sedan.

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Calle Wickberg, Thursday, May 15, 2014, 22:23 (3870 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Da 887 och 903 tillhöriga NetRail, avställda i Falköping


Står i Nässjö, om jag inte är yr i bollen.

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Kent Lillfors, Thursday, May 15, 2014, 22:40 (3870 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Da 887 och 903 tillhöriga NetRail, avställda i Falköping

Står i Nässjö, om jag inte är yr i bollen.

Men det skrev jag väl:

"Da 887, Netrail Nässjö
Da 903, Netrail Nässjö, avställt"

Kenta i all välmening och :)

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Anders Svensson, Friday, May 16, 2014, 08:49 (3870 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Precisering av placeringen för SKÅJs lok (kan dock ändras i framtiden):
Du2 302 SKÅJ, Sala
Du2 424 SKÅJ, Sala
Du2 581 SKÅJ, Stockholm
Mg 620 SKÅJ, Sala
F 696 SKÅJ, Sala
F 701 SKÅJ Stockholm
Hg2 787 SKÅJ, Stockholm
Da 790 SKÅJ, Krylbo
Ra 994 SKÅJ, Stockholm
//Anders, SKÅJ

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Elias Sandgren, Friday, May 16, 2014, 16:08 (3869 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Som rubriken visar är det här en förteckning över alla bevarade normalspåriga elektriska museilok från SJ.
Det finns en stor risk att det finns oklarheter och felaktigheter här och var, och alla dessa är naturligtvis inte körklara, men så här har jag fått ihop det i alla fall:

Oa 1-2 MBv, Karlsvik (exakt vilka individer det egentligen är kan vi lämna därhän just nu; den saken har avhandlats mer än en gång)
Pa 27 Jvm, Gävle
Z 31 Jvm, Gävle
D 101 Jvm, Gävle
D 109 mfÖSJ, Kristianstad
Ub 163 Jvm, Gävle
D 188 Jvm, Gävle
Ub 255 NJ, Nässjö
Du2 302 SKÅJ, Stockholm/Sala
Du2 344 Jvm, Gävle
Du2 349 KMJ/Värmlandståg, Karlstad
Du2 367 MBv, Karlsvik
Du2 384 BJs, Göteborg
Öc 395 Jvm, Gävle
Du2 424 SKÅJ, Stockholm/Sala
Du2 432 Jvm, Gävle
Du2 444 MBv, Karlsvik
Öd 450 MBv, Karlsvik
Du 540 mfGDJ, Falun
Du2 581 SKÅJ, Stockholm/Sala
Mg 620 SKÅJ, Stockholm/Sala
F 621 Jvm, Gävle
Hg2 654 Jvm, Gävle/Bollnäs
F 696 SKÅJ, Stockholm/Sala
F 701 SKÅJ Stockholm/Sala
Bk 734 Jvm, Gävle
Hg2 752 BJs, Göteborg (märkt BJ Hg 226)
Hg2 755 FSVJ, Oxelösund
Hg 756 mf GDJ, Falun
Hg 769, BJs Göteborg (reservdelslok?)
Hg2 780 MBv, Karlsvik
Hg 785 GBBJ, Grängesberg (reservdelslok?)
Hg2 787 SKÅJ, Stockholm/Sala
Ma 788 GBBJ, Grängesberg (avställt/reservdelslok?)
Ma 789 GBBJ, Grängesberg (avställt/reservdelslok?)
Da 790 SKÅJ, Stockholm/Sala
Da 812 Jvm, Gävle/Bollnäs
Da 820 Jvm, Gävle
Ma 828 KVT, Kalmar
Ma 833 SBv, Katrineholm
Ra 846 Jvm, Gävle
Ra 847 BJs, Göteborg
Ud 854 Jvm, Gävle
Ud 868 MBv, Karlsvik
Da 888 mfGDJ, Falun
Da 896 BJs, Göteborg
Da 936 mfGDJ, Falun
Ma 962 SBv, Katrineholm
Ma 963 SBv, Katrineholm
Ma 965 SBv, Katrineholm
Ma 966, Jvm, Gävle
Dm3 976-977-978 MBv, Karlsvik
Ra 987 NJ, Nässjö
Ra 994 SKÅJ, Stockholm/Sala
Dm3 1246-1247-1248 Jvm, Gävle


Som komplettering finns följande lok med nummer under 1000 kvar hos (mer eller mindre) kommersiella operatörer:

Ma 825, 827 och 976 hos Netrail i Kristinehamn, 825 skrot
Uf 848, 849, 851 och Ud 872 avställda i Notviken
Ma 882 avställt (skrot) hos RailCare i Långsele
Da 887 och 903 tillhöriga NetRail, avställda i Falköping
Da 889, vem äger detta lok?
Da 941 tillhörigt NetRail, Kristinehamn?
Ra 988 tillhörigt vem?


68 lok inalles om man räknar ihop Oa och Dm3 till respektive ett lok, annars blir det 73 st.

De sistnämnda är alltså inte museilok, fast med t ex Da 941 är det ju en definitionsfråga. Men fast synpunkter gärna tas emot så kan vi kanske försöka undvika att det här bara utvecklas just till en definitions- och hitta-på-spetsfundigast-möjliga-avgränsnings-tävling?

"Du2 432", är ingen Du2, det är en Dk.

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Ola Almquist, Friday, May 16, 2014, 17:39 (3869 dagar sedan) @ Elias Sandgren

De sistnämnda är alltså inte museilok, fast med t ex Da 941 är det ju en definitionsfråga. Men fast synpunkter gärna tas emot så kan vi kanske försöka undvika att det här bara utvecklas just till en definitions- och hitta-på-spetsfundigast-möjliga-avgränsnings-tävling?


"Du2 432", är ingen Du2, det är en Dk.

Är det? Har det motorer typ KJ 137? Jag är ingen elektroloksexpert men jag är tveksam. Bara för att man (läs: ett museum/en museiförening) kallar ett lok för någonting behöver det inte vara så i praktiken. Då är det bättre att bara skriva "D", som det i ursprungslinlägget anges för vissa lok. Eller ange det littera loket hade vid slopningen som trafikfordon. Exempelvis är 101 märkt "S" på blindaxeln men är de facto en Dg, eller hur det nu är... Det finns hastighetsskyltar, blindaxelskyltar, växlar, motorer och eventuellt körlägen som avgör littera. 444 är en Du i dagens läge men ombyggdes direkt från Dk till Du2 en gång i tiden. Det finns säkert fler förvirrande exempel...

M.v.h.
Ola

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Martin Långström, Friday, May 16, 2014, 23:28 (3869 dagar sedan) @ Ola Almquist

"Du2 432", är ingen Du2, det är en Dk.


Är det? Har det motorer typ KJ 137? Jag är ingen elektroloksexpert men jag är tveksam. Bara för att man (läs: ett museum/en museiförening) kallar ett lok för någonting behöver det inte vara så i praktiken. Då är det bättre att bara skriva "D", som det i ursprungslinlägget anges för vissa lok. Eller ange det littera loket hade vid slopningen som trafikfordon. Exempelvis är 101 märkt "S" på blindaxeln men är de facto en Dg, eller hur det nu är... Det finns hastighetsskyltar, blindaxelskyltar, växlar, motorer och eventuellt körlägen som avgör littera. 444 är en Du i dagens läge men ombyggdes direkt från Dk till Du2 en gång i tiden. Det finns säkert fler förvirrande exempel...

M.v.h.
Ola

Nja, nu är det ju lite speciellt med just 444, då det fortfarande har kvar komplett mutippelutrustning, bortsett från att multippeldosorna och högtrycksledning är borttaget, men innanför skalet så är allt kvar. Så det är nog mer Du2 än Du.

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Ola Almquist, Friday, May 16, 2014, 23:52 (3869 dagar sedan) @ Martin Långström

"Du2 432", är ingen Du2, det är en Dk.


Är det? Har det motorer typ KJ 137? Jag är ingen elektroloksexpert men jag är tveksam. Bara för att man (läs: ett museum/en museiförening) kallar ett lok för någonting behöver det inte vara så i praktiken. Då är det bättre att bara skriva "D", som det i ursprungslinlägget anges för vissa lok. Eller ange det littera loket hade vid slopningen som trafikfordon. Exempelvis är 101 märkt "S" på blindaxeln men är de facto en Dg, eller hur det nu är... Det finns hastighetsskyltar, blindaxelskyltar, växlar, motorer och eventuellt körlägen som avgör littera. 444 är en Du i dagens läge men ombyggdes direkt från Dk till Du2 en gång i tiden. Det finns säkert fler förvirrande exempel...

M.v.h.
Ola


Nja, nu är det ju lite speciellt med just 444, då det fortfarande har kvar komplett mutippelutrustning, bortsett från att multippeldosorna och högtrycksledning är borttaget, men innanför skalet så är allt kvar. Så det är nog mer Du2 än Du.

OK! Jag är som tidigare nämnts ingen expert på dylika lok och jag har aldrig tittat närmare på 444. Det var naturligtvis fel av mig påstå något som jag inte var säker på men det var också poängen med mitt inlägg att när det gäller D-lok finns ovanligt många faktorer som påverkar vad loket bör kallas. Kan man ange littera i procent? ;-)

M.v.h.
Ola

Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar

av Martin Långström, Saturday, May 17, 2014, 01:45 (3869 dagar sedan) @ Ola Almquist

OK! Jag är som tidigare nämnts ingen expert på dylika lok och jag har aldrig tittat närmare på 444. Det var naturligtvis fel av mig påstå något som jag inte var säker på men det var också poängen med mitt inlägg att när det gäller D-lok finns ovanligt många faktorer som påverkar vad loket bör kallas. Kan man ange littera i procent? ;-)

M.v.h.
Ola

Hehe. Det skulle väl vara nåt....

Nåja, loket är i alla fall ett 100% lok ;-)